Gå til innhold

Noe andre som har hatt lavt stoffskifte etter fødsel? Er det farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen for en uke siden og tok blodrpøver pågrunn av ekstra hjerteslag. Idag ringte jeg til legekontor og fikk snakket med helsesekretær, hun sa ingenting bare at legen skulle ringe meg når han var ledig.

Det gikk to timer, så ringte jeg tilbake. Da sa hun at jeg hadde lavt stoffskifte og at legen skulle ringe meg etterpå.

Er det farlig? Kommer den til å forsvinne?

Setter pris på svar!

Beklager skrivefeil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så uvanlig å utvikle lavt stoffskifte etter svangerskap. Og det er ikke farlig med lavt stoffskifte så lenge det blir behandlet. Men du må nok belage deg på å ta medisin mot det resten av livet.

Les mer her: http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=499002

Jeg har begynt å mistenke om jeg kan ha det selv, og må vel ta meg en tur til legen jeg også. Jeg har fått påvist antistoff mot det tidligere, men ikke nok til å trenge behandling. Men nå spørs det altså om det har forverret seg.

Skrevet

jeg fikk det etter første svangerskap. oppdaget det pga hovne og litt ømme knoker på hendene, og så var jeg hes- særlig om kvelden. merkelige greier.

uansett- jeg tar en bitteliten dose levaxin hver dag og har altså gjort det siden rett etter fødselen av min første datter (3 år snart). ikke noe stress i det hele tatt!!

Skrevet

Da har legen ringt meg og sagt at jeg hadde lavt stoffskifte og at han skal hevise meg til sykehuset.

Kan lavt stoffskifte påvirke amming?

Skal man virkelig ta medisin hverdag? Hva hvis jeg glemmer å ta den en dag?

Kommer sykdommen til å påvirke livet mitt`?

Har lest ett sted at den vanligvis forsvinner etter graviditet, men hvor lenge kommer det til å ta før den forsvinner?

Det ble for mange spørsmål på en gang, men er veldig beskymret.

Skrevet

Det er forskjellige typer lavt stoffskifte, blant annet en som er forbigående etter fødsel, og en type som blir livsvarig. Tror den typen som er forbigående kan vare ett års tid, iallefall. Jeg kommer til å måtte bruke medisiner resten av livet, dvs tabletter med tyroxin. Det er ikke bivirkninger når du har kommet opp i rett dose,så sånn sett er det en enkel sykdom å forholde seg til når en først har fått en kronisk sykdom.

Dersom en ikke tar medisinen en dag kan en ta to neste dag. Det er dosen en får i seg over etlengre tidsrom som teller.

Jeg har hørt at ubehandlet kan lavt stoffskifte gi mindre melk, men ikke når en er behandlet for det. Og du kan bruke medisinene under graviditet og amming, uten problemer, Det er veldig viktig å bruke de akkurat da.

Jeg har nå hatt lavt stoffskifte i 4 år, og vil si at ubehandlet eller underbehandlet påvirker den livskvaliteten min i form av at jeg blir veldig sliten. Nå er jeg godt behandlet, og har fått mitt gamle meg tilbake.

Du trenger ikke å være veldig bekymret, men vil råde deg til å sette deg godt inn i sykdommen, og lære deg hva blodprøvene du tar betyr, og be om utskrift slik at du kan følge med på verdiene dine

Skrevet

Tusen takk for svar jenter!

Til mamma og my: Fikk du lavt stoffskifte etter fødsel eller kom den av seg selv?

Blodprøver er det verste jeg vet om, blodtrykket synker, blir kvalm og begynner å kaste opp når de tar blodprøver fra meg :(

Skrevet

Jeg fikk den etter fødsel, men det ble ikke oppdaget før etter 2,5 år. Da hadde jeg følt meg sliten siden fødselen, men hadde tenkt at det kom av at jeg hadde så mye å gjøre som småbarnsmamma. Det er veldig bra at det blir oppdaget så fort som mulig, så slipper du å lide unødig:)

Skrevet

Jeg fikk også litt lavt stoffskifte etter fødselen i desember i fjor. Jeg var ekstremt slapp leenge, så jeg skjønte at det var mer enn bare det at jeg var sliten etter fødsel. Jeg orket så vidt å ta opp babyen for å amme på natten. I min situasjon ville legen bare vente å se om det gikk over av seg selv før vi gjorde noe videre, så jeg tok ny blodprøve etter ca 5 måneder, og da var det gått over. Følte meg gradvis bedre, men det tok i alle fall 4 måneder før jeg følte meg bra nok. Men det kan altså gå over av seg selv også :-)

Skrevet

Jeg har hatt lavt stoffskifte fra før svangerskapet. Har gått på medisin i MAAANGE år. Da jeg ble gravid måtte dette passes på og holdes vedlike. Så jeg fikk tablette for å holde det litt i overkant (litt høyeren enn valing) for om men går gravid meg for lavt stoffskifte kunne det forårsake at babyen ble stor til fødselen. Pga. dette blei min lille født med for høyt stoff skifte, men dette har gått tilbake til normalen nå. Men eg må fortsatt gå på samme høye dose medisiner nå etter fødselen. Dvs. at fra før jeg ble gravid til nå, har jeg nesten dobblet dosen. Legene min vet ikkje om dette vil gå tilbake til sånn det var før fødselen.

Har også hørt at lavt stoffskifte ikke er arvelig. Men det har jeg ingen tro på. Min mor og hennes søste og min mormor har det også. Om detter har kommet før eller ette svangerskap vet vi ikke. For det var ikke vanlig å sjekke på den tiden visstnok...

Ingen skam å ta medisner. Og ja, glemmer du dem en dag, tar du dobbelt dagen etter :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...