Gå til innhold

Å starte setninger med .Men. Eller med. Og.

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes det er en uting? Fikk tilbake en rapport etter en språkvask fra noen som skal være bedre med språk enn meg, problemet er at hun har byttet ut mange av mine kommaer med punktum slik at en haug med setninger starter med men eller og. Er dette greit? Burde jeg høre på henne og endre mine lange, fagre setninger til korte, stutte setninger som starter på bindeord?

Fortsetter under...

Gjest amandine

Jeg er enig med deg! Liker IKKE sånne brått oppstarta setninger. Har ikke papirer på det, men er familiens røde penn in person. Siden jeg har ymse skrivere i familien, retter jeg en del, for å si det sånn. Blant annet får min kjære svoger røde streker av meg for setninger som begynner på den måten... Men skyt meg gjerne om jeg tar feil!

Jepp, er en uting, men det er også lange setninger. Derfor skriver du om setningene slik at du ikke får konjunksjoner i begynnelsen. Lenke til nettsted om god tekstbinding:

http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.1292.8743&session_id=-2

Jeg har blitt flinkere til å korte ned setningene mine med åra. Nå er de sjelden over tre linjer, med innskutte og det hele. Jeg fikk skryt for språket av den ene tilbakemelderen, men den andre var voldsom med rødblyanten, og jeg er ikke helt enig med endringene. Allikevel har hun en rolle i det hele som tilsier at jeg burde høre på henne.

Æsj, jeg nekter å starte setningene på den måten. De får bare leve med det.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...