Snuskomrusk Skrevet 8. juni 2010 #26 Skrevet 8. juni 2010 Jeg er halvt islandsk og halvt dansk, men har et islandsk etternavn, dvs Farsnavn-dottir. På Island er det ikke vanlig å ta mannens etternavn, men å beholde egne etternavn selv om en gifter seg. Min samboer har et utenlandsk etternavn etter besteforeldrene som han aldri har vært komfortabelt med, så før vår førstefødte kommer til verden, har vi funnet ut av vi kommer til å velge oss et nytt etternavn, som en ny familie Det blir nok en avvart av min mors danske pikenavn, så absolutt ganske utradisjonelt. Gleder meg masse og føler meg utrolig rørt over ideen om at vi skaper noe eget, vårt felles etternavn.
barn-er-lykke Skrevet 8. juni 2010 #27 Skrevet 8. juni 2010 Da vi giftet oss slet vi litt med å bestemme oss for hvilket etternavn vi skulle bruke. Derfor "laget vi" vårt eget etternavn. Brukte hjemstedet til mannen min og litt av mitt gamle etternavn. Låter bra, og vi to er helt alene om å ha dette navnet i hele Norge. Gleder meg til at vår førstefødte blir den første til å bære dette navnet fra fødselen av.
umuliusen Skrevet 8. juni 2010 #28 Skrevet 8. juni 2010 Jeg har alltid vært fasinert av Island og måten de ordner dette med navn på. Trodde også det var noen som gjorde det slik at en datter fikk mors navn og "dottir" og en sønn fikk fars navn og "son"...Vet du noen om dette Zzoe?
Linn2007 Skrevet 8. juni 2010 #29 Skrevet 8. juni 2010 Det var egentlig en utrolig fin ide :-) Synes det er morsomt å lese hva alle sammen velger og hvilke tanker som ligger bak!
endelig gravid28 Skrevet 9. juni 2010 #30 Skrevet 9. juni 2010 Vi er gift og jeg tok hans etternavn. Tydeligvis er jeg noe gammeldags i forhold til de fleste her. Men det er jo bare et navn...(selv om det er relativt få som hetet det) Jeg har beholdt mitt etternavn som mellomnavn. Men alle tre får da likt etternavn. Syns det er hyggelig at vår lille familie har samme etternavn jeg. Hadde jeg ikke vært gift, hadde saken vært en annen, da kanskje begge navnene på grunn av blir jo rart for pappa eller mamma å ikke hete det samme samme som barnet...eller??
Snuskomrusk Skrevet 9. juni 2010 #31 Skrevet 9. juni 2010 Umuliusen; Det er mest vanlig å ta fars fornavn som etternavn, feks Gudmund = Gudmundsdottir eller Gudmundsson. I nyere tid har det allikevel blitt slik at særlig alenemødre velger å kalle sine barn opp etter seg selv, feks Sigrunsdottir eller son. Men er fritt frem for hva du vil kalle barnet ditt, mor og far har uansett ikke samme etternavn som barna
umuliusen Skrevet 9. juni 2010 #32 Skrevet 9. juni 2010 Jeg synes det er litt morsomt å vise hva som stod i Dagens Næringsliv i mai : ".. Ikke ta mannens navn. Kvinner som tar mannens navn, blir sett på som mindre intelligente og kompetente i arbeidslivet. NTB Publisert: 05.05.2010 - De tjener også mindre og har større vanskeligheter med å få jobb. Ifølge en ny nederlandsk studie blir kvinner som tar partnerens navn, sett på som mindre intelligente, kompetente og ambisiøse, skriver Aftenposten. I tillegg har de mindre sjanse til å bli ansatt og få like god lønn som kvinner som har beholdt sitt eget navn. Blir tillagt andre egenskaper Studien er gjennomført av psykologer ved Tilburg-universitetet i Nederland. De fant at nederlandske kvinner som har tatt mannens navn, både blir tillagt og har andre egenskaper enn dem som har beholdt sitt eget navn. Tidligere amerikanske studier har vist det samme. I snitt var kvinnene som endret sitt etternavn eldre, mindre utdannet, hadde flere barn og mer konservative familieverdier. Og selv om de i snitt hadde sterkere yrkesetikk, så jobbet de også færre timer per uke og hadde en lavere lønn enn kvinner som har beholdt sitt eget navn. Lønnsgapet utgjorde 6.751 kroner i måneden. Dette utgjør 2.836.441 kroner i løpet av et yrkesliv. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) tar 80 prosent av norske kvinner mannens etternavn når de gifter seg. Blant disse beholder 46 prosent sitt eget etternavn som mellomnavn. (©NTB)"
Linn2007 Skrevet 9. juni 2010 #33 Skrevet 9. juni 2010 Det er jo litt kjipt at kvinner som tar mannens navn, blir sett på som mindre intelligente og kompetente i arbeidslivet når 80% av alle norske kvinner gjør det da ;-)
endelig gravid28 Skrevet 10. juni 2010 #34 Skrevet 10. juni 2010 Hmm stemmer i alle fall ikke med meg. Har både høyere utdanning, er i 100% jobb og har grei lønn Men jeg kan jo være et unntak i statistikken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå