Gå til innhold

Så var det etternavn da...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo så populært med doble etternavn. Dere som velger dette for barna deres, hvorfor gjør dere det?

Vi tok bare etternavnet til barnefar, fordi vi er så møkka lei disse Olsen-Hansen-Larsen kombinasjonene :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har to barn, og med førstemann tok vi begge etternavna. Har egentlig ikke noe anna grunn enn at jeg ville også ha med mitt eget. Men med jenta mi tok jeg bare mitt eget siden jeg var alene. Nå vet jeg ikke hva vi skal, tror bare det blir navnet til pappaen, ellers blir det så langt:)

Skrevet

Ettersom vi ikke er gift, blir det dobbel etternavn. Har lyst til at barnet mitt skal ha mitt etternavn, og det samme ønsker samboer. Men vi dropper bindestrek, så da kan hun selv velge hva hun ønsker å bruke i fremtiden.

Skrevet

Jeg har selv 2 etternavn og har ikke hatt noe problem med det. Har kun 1. fornavn. Dette var mitt mors ønske å føre slekten videre i oss barn. Når jeg gifter meg kommer jeg til å beholde det siste og ta min manns etternavn.

Nå når barnet vårt blir født skal ungen ha 1. fornavn og begge våre etternavn. Det blir selvsagt ingen bindestrek!

Skrevet

Vi har valgt et litt spesielt 1.etternavn (mellomnavn) til jenta vår- fars fornavn+ datter på slutten. Som 2.etternavn har vi mitt etternavn, i tilfelle nestemann skulle blitt gutt, og kombinasjonen fars navn+ sønn ikke hadde passet så bra..

Men hun har et kort og enkelt fornavn, ikke dobbeltnavn, så at etternavnet blir litt lengre synes vi ikke gjør noe. Nå blir jo nestemann jente hun også, så da kunne vi strengt tatt klart oss med bare det 1.etternavnet, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd=) Norrønt fornavn på begge jentene+ islandsk/ gammelnorsk-klingende 1.etternavn, og siden etternavnet mitt også er rimelig sjeldent, så blir det en veldig kul og unik navnekombinasjon=)

Skrevet

Vi er forresten gift, og har ikke bindestrek mellom etternavnene til datteren vår, så hvis jentene etterhvert ønsker å bare bruke det ene etternavnet er det helt opp til dem.

Skrevet

Siden vi ikke er gift, synes jeg det er fint å kunen ha med etternavnet mitt også. Uten bindetrek, slik at ungen selv kan velge om den vil bruke begge eller bare det ene.. Har selv to etternavn og to fornavn og har aldri hatt problemer med det :) Men dette er jo smak og bahag.

Skrevet

Her blir det mitt etternavn. Det har jeg et veldig sterkt forhold til i tillegg til at det ikke finnes så mange av oss (og kun jenter i vårt ledd). Samboeren min vil gjerne ha navnet sitt pluss -sønn eller -datter som mellometternavn (f.eks. Eriksønn eller Erikdatter). Om vi velger et fornavn som ligner litt på hans lurte han på å droppe det og bare ha mitt etternavn.

Fram til nå trodde jeg at fornavn ble ganske enkelt å velge også. Om vi får en gutt er det klappet og klart, og fram til igår hadde vi bare to jentealternativer. Men plutselig dukka det opp to jentenavn til. Så er det jente har vi et problem! ;)

Skrevet

Vi valgte Hansetternavn-Mittetternavn til barnet vårt, nestemann får også det da. Rett og slett fordi mitt er meget sjeldent, og han ville ikke gi seg på sitt. Ingen ville ha sitt som mellomnavn, så da fikk han dobbelt etternavn.

Litt tungvindt, men vi vurderer å ta det samme når vi gifter oss, så vi heter det samme alle sammen. Evt. at han tar mitt som mellomnavn, og jeg tar hans som mellomnavn.

Skrevet

Vi ønsker begge å hete det samme som barna våre, dermed blir det mest sannsynlig dobbelt etternavn...

Skrevet

Våre gutter har kun et fornavn, og dobbelt etternavn. Mitt først og hans til slutt. Og med bindestrek siden det ellers vil ende med at mellomnavnet detter ut og ikke brukes. Jeg har beholdt mitt eget etternavn etter at vi gifte oss av den enkle grunn at jeg er knyttet til det, og ikke ønsker hans. Syns det er altfor få kvinner som beholder navnene sine!

Skrevet

vi er gift, og har begge mitt etternavn-hans etternavn . dette pga at jeg vil føre me meg mitt etternavn . det er ikke så vanlig, litt greit med binnestreken sånn det blir " ett navn "

så datteren vår skal hete det samme som oss :)

Skrevet

har dobbelt etternavn selv, og både jeg og barnefar har sjeldne etternavn som klinger fint sammen. derfor:)

Skrevet

Vi har også valgt begges etternavn uten bindestrek, helt enkelt fordi jeg syntes det hørtes mer personlig ut da jeg smakte på navnet. Har også et sjeldent etternavn, mens hans er litt mer vanlig. Og min datter synes det er veldig stas at hun heter det samme som mormor, tante, kusine og mamma i tillegg til pappa, så i ettertid er jeg veldig glad for at jeg gjorde det sånn :-) lillesøster får samme etternavn. Men begge to har kun ett fornavn, ganske enkelt fordi jeg selv har dobbelnavn pluss to etternavn og har opplevd det som litt slitsomt opp igjennom :-)

Skrevet

Vi har valgt et dobbel navn, og i tillegg til det skal hun få både mitt etternavn og pappa'ns etternavn... Så blir 4 navn til sammen, litt tungvint men ingen av navnene føles riktig å kutte! Hva hun vil bruke siden i livet får hun velge selv, om hun vil bruke det ene fornavnet og det ene etternavnet eller hva nå enn

Skrevet

Vi er ikke gift, og jenten vår får bare hans etternavn.

Fordi jeg ikke synes etternavnet er spesielt viktig for du bruker det jo ikke til vanlig liksom. + at jeg har to kjempe vanlige etternavn og synes det blir så langt.

Gifter vi oss en gang kommer jeg til å ta hans etternavn:)

Skrevet

Vi har doble etternavn pga at min familie er den eneste i Norge med dette navnet, og det vil jeg føre videre, og fordi hans er heller ikke vanlig!.

Skrevet

Vi er ikke gift, men skal gifte oss neste sommer. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke mitt etternavn som mellomnavn å så legge på hans etternavn. Men vi synes også denne Olsen-Hansen navnemoten er utenfor vår rekkevidde. Vi har begge to unike og sjeldne etternavn, og vi er begge glad i korte og enkle fornavn uten mellomnavn. Summasumarum har vi for lengst bestemt oss for at barnet bare skal ha fars etternavn.

Skrevet

Vi er ikke gift, og begge vil ha vårt navn med. Derfor begge navnene, men bf som mellomnavn og mitt til etternavn (altså ingen bindestrek). Sånn blir det med nestemann også.

Skrevet

Synes det er litt tragisk med alle dere kvinnfolk som på den ene siden er så opptatt av å "få" mannens etternavn når dere gifter dere samtidig som dere på dø og liv vil ha begge etternavn på barna...

Jeg hadde syntes det var pyton dersom jeg hadde hatt både min mor og min fars navn.

Det blir gøy om noen år når alle disse barna skal begynne å gifte seg: Elias Jørgensen Bekkevold gifter seg med Petrine Olsen Devold. Så får de barn og får en liten Trude Jørgensen Bekkevold Olsen Devold.. HEHEHEHE....

Nei...bli enige om ett etternavn før barnet fødes...f.eks. jente får mors navn og gutt fars navn.. (eller omvendt siden det fødes flere guttebarn...hehehe)

Skrevet

Vet dere, jeg synes det er helt flott at folk skaper egne kombinasjoner av navn som gir barna og familien en unik identitet og følelse av tilhørighet enten man går for det ene eller det andre. Jeg kan godt forstå at man vil føre sitt eget navn videre og jeg kan godt forstå at man ønsker å ta sin manns navn. Det er ikke tragisk i det hele tatt og det er heller ikke pyton å ha begge foreldre sitt etternavn for det har jeg selv. Jeg har valgt å føre min mors navn videre i tillegg til min samboers navn, det har aldri vært snakk om 4 etternavn... Tviler på at det er noen stor problemstilling...

Skrevet

er ikke alle som er opptatte av å "få" mannes etternavn samtidig som de på død og liv skal ha sitt eget navn på barna. gifter meg i juli og beholder mitt eget navn. barnet vårt får mitt-hans etternavn på samme måte som storebroren hans/hennes har fått.

Jeg synes det er myyye verre med alle ungene som har navn som rimer, flere fornavn, eller utallige mellomnavn. men som flere her har påpekt før meg: hver sin smak. synes det blir litt drøyt å kalle andre for tragiske bare fordi de mener noe annet enn det du mener. Jeg ville synes det var mer tragisk hvis mitt slektsnavn skulle bli borte bare fordi det er mer vanlig og mer akseptert at barna skal ha farens navn. det er tross alt 2010....

Skrevet

Ja disse navnene... "Heldigvis" har folkeregisteret gjort det enkelt for oss, siden mannen min hadde et Hansen navn og vi ønsket å bruke stedsnavnet som hans familie uoffisielt har brukt som etternavn i generasjoner, endte vi opp med et Hansen-Stedsnavn navn med bindestrek og full pakke... Men siden det er bare oss to som heter det, og etterhvert barna våre, er det helt ålreit! Vi satser på korte fornavn i stedet da! (må bare nevne at jeg har laaaangt fornavn, beholdt mitt gamle etternavn som også er stedsbundet samt mitt nye doble etternavn... Går NESTEN rundt postkassa ja;-)

Skrevet

Vi valgte å la lillegutt ha bare barnefaren sitt og det gjør vi med den nye babyen også...

Av den enkle grunnen til at det er enklere for barne når di skal fortelle hva di heter og skrive navnene sine. Blir tungvint for di og ha så mange navn å forholde seg til...(siden jeg har 2 etternavn, kjedelig å ha 3 etternavn i tillegg til fornavnet:p) Og vi prater om å gifte oss snart også:) Og da tar jo jeg min kjæres etternavn.

Skrevet

Hvorfor er det ikke like vanlig at mennene tar sine kjæres etternavn i 2010 som at kvinnene gjør det ???? Hvorfor ikke bare hete det du har hett hele livet før du traff mannebeinet???

Dere må gjerne lure dere selv, men det er tragisk, og det finnes absolutt ingen god forklaring på at det er slik. Bare en gammel og veldig utdatert tradisjon som virkelig burde vært begravet i støvet for lenge siden.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...