Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg skal i brylupp om 3 uker, og der serveres det rødt kjøtt til middag! JEG ELSKER RØDT KJØTT :) Liker ikke når det er "well done". Er det virkelig skadelig for mitt lille nurk om jeg spiser rødt kjøtt 1 gang?? Må bare spørre :)

Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke hysterisk av meg, men jeg har en regel.

Jeg stiller meg spm, "Kan jeg leve med det?"

Kan jeg leve med at barnet mitt dør grunnet en bakterie jeg spiste?

Nei.

Kan jeg leve med at barnet mitt får klatre i et tre og faller og brekker armen?

Ja.

Skrevet

Med andre ord, ikke spis rødt kjøtt?? :)

Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på å spise rødt kjøtt, nei. Så lenge ikke kjøtt er stekt eller kokt er det større sjanse for at det finnes bakterier i det som ikke er bra for fosteret. Vi spiser vanligvis mye spekemat om sommeren, men i år blir det andre alternativer. Det er ikke så godt at jeg vil risikere noe for å spise det.

Tror jeg hadde bedt om å få kjøttet gjennomstekt eller eventuelt spise noe annet, om det er mulig :)

Skrevet

Jeg ville uansett ikke tatt sjansen på å spise noe som matportalen anbefaler oss å ikke å spise. Selvom sjansen er liten, tenk hvis du skulle få en kjøttbit med bakterier og det skjer noe med fosteret. Ikke verdt å ta sjansen spør du meg! Du kan jo helt sikkert be om at ditt kjøtt er gjennomstekt.

Skrevet

hei!

Sannsynligheten for at det skal være bakterier i kjøttet er jo veldig liten. kjøttet som blir servert er sikkert norskprodusert, og norske kjøttfabrikanter er jo ganske så strenge med hygienen. Kjøttet som blir servert er jo uansett varmet opp, selvom det ikek er gjennomstekt.. Jeg tror ikke det skader å spise rødt kjøtt en gang i mellom... Jeg spiser roastbiff noen ganger selv.. Men absolutt ikke ofte. =) Alt med måte..

Røyking er jo veldig skadelig for fosteret, og det er jo supermange som røyker igjennom hele svangerskapet.. så jeg tviler på at et stykke rødt kjøtt gjør det store utslaget! kos deg i bryllup du!

Skrevet

Jeg må bare kommentere innlegget ovenfor. Syntes ikke det er relevant å sammenlikne det å røyke og det å spise rødt kjøtt. Det er vel ikke sånn at man skal velge mellom to onder her? Man bør holde seg unna både røyking og rødt kjøtt, basta bom:-)

Jeg er helt enig i at det skal litt til for at det er bakterier i kjøttet, MEN som jeg skrev i et innlegg tidligere, vil man ta den sjansen? Jeg er overhodet ikke overhysterisk, men velger allikevel å holde meg til matportalens anbefalinger gjennom graviditeten. Det er jo tross alt bare snakk om 9 mnd.

Med andre ord, jeg er litt uenig i det du skriver Flaksi83, og syntes hun heller bør be om at kjøttet er gjennomstekt.

Dette skriver forøvrig matportalen om kjøtt:

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar

Skrevet

Henger meg på Mandalay her!

Ja, sjansen er liten for at det er noe muffens i akkurat det kjøttet som blir servert, men hva om det er det? En ting er å kanskje ha spist noe man egentlig ikke burde før man vet man er gravid, eller noe man ikke visste at man ikke burde spise (jeg spiste salami de første ukene, helt uten å tenke over at det er spekemat).

MEN; når en veit at det ikke anbefales å spise visse matvarer da kan jeg ikke forstå at man vil ta sjansen. Uansett hvor liten risikoen er. Hvor godt vil det røde kjøttet smake om man underveis i og etter måltidet begynner å tenke på hva som i verste fall kan skje. Jeg krisemaksimerer kanskje nå, men jeg forstår ikke at man kan være villig til å ta sjansen.

Og som Mandalay også sier; man klarer seg uten både røyk og rødt kjøtt de månedene man er gravid. Ingenting provoserer meg mer enn gravide som røyker og drikker. Snakk om å være egoistisk.

Skrevet

Det er på grunn av parasitten toksoplasmose som kan føre til nerveskader hos barnet. I spania har antallet nyfødte blinde barn gått ned dramatisk etter man fikk nytt fokus på at gravide ikke skal spise rødt kjøtt eller spekemat under sv.skapet. Dette skyldes nedgang i toksoplasmoseinfeksjoner under sv.skapet.

I Norge blir alle testet for toxo i uke 12. Er du negativ er det fare for infeksjon som kan skade barnet.

Toxo er ikke veldig utbredt i Norge men det er fremdeles en risiko for det. Tidligere sa matportalen at kjøtt som hadde vært fryst før steking kunne spises rødt/rosa. Nå har de endret det rådet pga at parasitten ikke drepes ved frysing. Jeg har spist rødt kjøtt under sv.skapet som har vært fryst først pga dette rådet. Nå spiser jeg bare grått kjøtt, selv om det har gått bra. Jeg orker ikke ta sjansen, har også hatt en venninne som fikk toxoinfeksjon i første trim. da hun ikke visste at hun var gravid en gang. Det gikk bra, men var en veldig ubehagelig opplevelse som gav mye bekymring for foreldrene. Legene var da redde for skader av en slik art at de ville anbefale abort. Heldigvis fikk ikke fosteret slike skader.

Det er også en viss sjanse for listeria ved ustekt/rødt kjøtt, men det er toxofaren som er årsaken til anbefalingene fra mattilsynet. Mattilsynet anbefaler frresten heller ikke røyking i sv.skapet, så den sammenligningen som ble gjort av noen lenger opp i tråden her synes jeg var noe underlig, for å si det sånn.

Alle må selv velge hva de vil utsette fosteret for. Jeg spiser f.eks sushi og softis som ikke er på matportalens liste over "farlig"mat, andre mener at det er helt hull i hodet og dumt av meg.

Skrevet

I Norge blir man ikke testet for toxo i uke 12, nei..

Skrevet

Det ble jeg :) Står på helsekortet mitt..

Skrevet

Jo, det blir man.

Testene er: HIV, Rubella (røde hunder), Treponella Pallidum (syfilis), Hepatitt B og Toxoplasma Condii IgC. Svarene er ført opp på helsekortet mitt og stiftet fast til det.

Har du ikke tatt toxo-test kan du be om det hos legen.

Skrevet

Ja, men er ikke nødvendigvis automatikk i det. Jeg ba om det sist pga ferie i Mexico, men denne gangen har jeg ikke blitt testet. Det er ikke en av de testene som er påbudt. At noen kanskje tester det er jo en annen sak. Dessuten kan man jo få det når som helst i svangerskapet.

Så er det jo en annen diskusjon om hvor lett det er å få det. Jeg mener... Hva er sannsynligheten for at man får det i svangerskapet sammenlignet med ellers. Jeg har hele livet spist rødt kjøtt, men dropper det (selvsagt?) i svangerskapet, og aldri hatt det.

Skrevet

Samtlige av de gje kjenner ahr fått tatt toxotest rutinemessig uten spørsmål selv om det ikke er lovpålagt. Det er et poeng å bli testet, for tester man positivt betyr det at man enten har hatt infeksjon og dermed er immun (antistoffer overføres til barnet og man kan bare ha infeksjonen en gang) ELLER at man har hatt infeksjonen under grraviditeten og behøver ekstra oppfølging.

Selvsagt kan man bagatellisere sjansen for å få det eller sjansen for skade eller hva som helst. Men det kan man med vindrikking og tobakksrøyking også. Poenget er at offentlige myndigheter fraråder det og det kan man jo velge å ta inn over seg eller ikke.

Som sagt: Jeg kjenner en jente i Oslo som fikk smitten under sitt sv.skap i Norge, så fullstendig utelukket er det ikke å bli smittet.

Skrevet

den ene gangen kan være nok til at barnet dør.... problemet med rødt kjøtt er at det ikke har vært varmt nok til å drepe bakterier som kan forårsake fosterdød. det handler derfor ikke om antall ganger man spiser rødt kjøtt...

Skrevet

Personlig ville jeg ikke ha spist rødt kjøtt i svengerskapet. Jeg elsker rødt kjøtt som er med- stekt, og spekemat... nydelig..

men nå har det seg slik at jeg er gravid, og for at jeg ikke skal utsette fosteret for noe, får jeg heller spise noe annet..

Ikke noe koselig å sitte med tanken "hva vist jeg ikke spiste det..." om noe skulle skje med barnet.

Det er bare 9 måneder, så får man heller kose seg sikkelig når barnet er født.

Jeg ville bedt om å få det gjennomstekt, eller så hadde jeg satset på at det var deilige grønnsaker, poteter og en god saus jeg kunne spist, så får du heller supplere med kaker litt senere...

kos deg i bryllup (",)

Skrevet

Føler det trengs en liten oppklaring her. Et helt kjøttstykke vil ha bakterier på overflaten, der det er behandlet, og være sterilt inni. Alt kjøtt er sterilt inni. Kvernet kjøtt, derimot (kjøttdeig og farseprodukter) vil ha bakterier hele veien fordi overflaten der er kvernet inn i deigen. Kjttdeig og farse skal dermed stekes grått før det kan spsises trygt.

Hele kjøttstykker som stekes som en biff er helt trygt! Selv om det er rødt inni. Det er selvsagt en viss risiko for at kokkene ikke er flinke nok til å bytte redskaper fra rått til stekt kjøtt, og dermed kan tilbakeføre bakterier / parasitter. Jeg tror imidlertid dette ikke er en stor risiko.

Så altså, biffkjøtt som er rødt i midten er trygt, roastbiff også - men det skal være godt stekt utenpå, og ikke bare såvidt truffet pannen (i tilfelle det finnes veldig blodelskende folk her).. grunnen til at de advarer på matportalen er at de ikke tar sjansen på at folk skjønner den mikrobiologiske grunnen til at det er forskjell på kvernet kjøtt og helt kjøtt.

Skrevet

Hera_75 og alle dere andre som har fulgt med på denne tråden: det Hera_75 skriver er faktisk feil!

Toxoplasmose er ingen bakterie, det er en parasitt. Den kan derfor finnes i hele kjøttstykket. Det er selve dyret som er infisert med tparasitten, oksen eller kua eller hva det måtte være har fått den i seg med å spise gress med parasitten på.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/toxoplasmose-1758.html

Et kort sammendrag er at Toxoplasmose stort sett bare er farlig for den ufødte baby - kan føre til abort, hjerneskade, blindhet etc. Det smitter hovedsaklig gjennom to former - enten gjennom kjøtt som ikke er stekt eller kokt ordentlig, eller blitt infisert på overflate - eller gjennom katteavføring - noe som kan smitte i flere år og derfor overføres til mat som har vært i nærheten av smitteførende jord.....

Som regel oppstår ingen symptomer - så det er vanskelig å vite om en er smittet i utgangspunktet uten å få det konstantert ved en blodprøve. Parasitten finnes altså i hele kjøttet, og det nytter ikke å bare steke hele overflaten grundig og la resten av kjøttet være "ustekt", en kan fortsatt bli smittet.

Nyere forskining viser også at frysing IKKE dreper parasitten - derfor har Mattilsynet endret sine råd om frysing til at gravide ikke bør spise rødt kjøtt over hodet.

Noen har også uttalt at de tror ikke at faren for å bli smittet er så stor, fordi de ikke har hørt om noen som har vært utsatt for det. Jeg vil bare vise til en artikkel i Stavanger Aftenblad fra høsten 2009 som sier at minst 100 gravide rammes av dette hvert år.

http://dinmat.aftenbladet.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Risikomat/F%C3%A5rekj%C3%B8tt-kan-v%C3%A6re-farlig-for-gravide

Synes det er litt spesielt å mene noe annet enn mattilsynets klare råd om rødt kjøtt når du tillegg ikke har faktisk belegg for det du skriver.

Folk må selv bestemme hva de spiser og drikker under sv.skapet. Men avgjørelsen om hva de putter i seg må i alle fall tas på riktig grunnlag!

Skrevet

Bra innlegg, Hjertelyd- jeg reagerte på det samme i Heras innlegg over her. Siden dette er snakk om en parasitt, og ikke bare en generell bakterie blir det ikke relevant å snakke om overflate kontra innside..

Jeg giftet meg sommern for 2 år siden- da var jeg 6 mnd på vei med dattern min- og til hovedrett hadde vi helstekt indrefilet av okse. Jeg ba rett og slett bare kokken om å steke mitt stykke litt ekstra, slik at det ikke var rosa lenger. Selv om kjøttet ikke smaker like godt og saftig da, så var det absolutt ikke noe alternativ å ta sjansen på noe annet, og jeg kunne kooose meg med bryllupsmiddagen med den beste samvittighet, både overfor meg selv og den lille i magen=)

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen :)

Gjennomstekt kjøtt er bestillt, så både jeg og baby'n kan nyte kvelden etterpå uten og tenke på om det er skjedd noe.

Jeg har hørt endel rykter om at man ikke skal spise rått kjøtt og div, men at det var så "strengt" visste jeg ikke. Godt å vite :) Har ikke spist noe rødt kjøtt tidligere i svangerskapet :)

Men er det trygt og spise rå fisk da? Jeg såg det var ei her som spiste sushi. Det trodde jeg faktisk ikke var så bra i sv.skapet!

Igjen, tusen takk for alle svar :)

Vi skal storkose oss i bryllupp :) :)

Skrevet

I følge matportalen er sushi helt fint å spise i sv.skapet, med unntak for tunfisk og blåkveite på over 3 kg, samt hval og sel (når sist spiste man hval- og selsushi? Ikke vet jeg...)

Se fullstendig fiske- og annen matliste her:

http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

Grunnen til at rå fisk er ok og ikke rødt kjøtt er at det som kan være skadelig i rå fisk dør ved frysing. Og all sushifisk skal være fryst før spising så derfor er det greit. Rå fisk som ikke har vært fryst er ikke greit, så langt jeg kan skjønne mattilsynets råd. Jeg fikk ikke "lov" til å spise østers i alle fall... Som all annen mat, herudner den berømte softisen, kan man bli dårlig av å spise sushi hvis råvarene er feil tilberedt eller feil oppbevart. Derfor bør man alltid når man kjøper mat ute se an plassen og forsikre seg om at de er nøye med hygienen. Jeg bruker også spørre om fisken har vært fryst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...