Gå til innhold

Har rosacea, trenger tips og råd om alt mulig?

Anbefalte innlegg

Hvilke kremer og medisiner har hjulpet dere?

Hvilke tiltak har hjulpet?

Hva gjør det værre?

Bør man legge om kosthold?

Hvilke sminke kan man bruke, hva bør man unngå?

Er det noen alternativ medisin som hjelper?

Alle råd mottas med takk?

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke fått diagnosen enda siden jeg ikke har vært hos hudlegen, men fastlegen min mener at det jeg har ligner på og trolig er rosecea i hvertfall siden "kvisene" og de røde flekkene er overfladiske og ikke dype som med acne, er også lys i huden og hadde ganske lett for å rødme som jente.

Det som holder det i sjakk greit her er Proactive, og det sto også på siden under diverse spørsmål at endel med rosacea har opplevd forbedring. Det kurer ikke, men i hvertfall så lenge jeg er flink å bruke det så ser det bra ut, bruker i tillegg mineralsminke fra i.d som også er gunstig for rosacea, men husk å vær nøye med solfaktor hvis du skal prøve det ut. Det er verdt er forsøk, men husk at det finnes ingen kur mot rosacea, men flere behandlinger som hjelper. Jeg har så langt ikke had særlig nytte av det legen har foreskevet selv desverre.

http://www.lommelegen.no/778859/rosacea-en-folkesykdom

Søstra mi har det, fikk noen kremer hos hudlegen, de hjalp ikke så mye, men bruker en spesiell hudkrem fra apoteket(husker ikke hva den heter, men det er en liten hvit pumpeflaske med blå skrift, noe franske greier?:) Det viktigste var vel solfaktor, aldri sole ansiktet. Hun bruker i.d. sminke, først en sånn liten boks med pudder til å dekke de røde flekkene(bruker en liten børste til å flekke de med), så vanlig pudder overalt etterpå. Ser ikke de røde flekkene! Blir så fin atte:)

Annonse

Opptil 40-45 prosent av de med Rosacea har også Demodex folliculorum,dvs hårsekkmidd. 96–98 % av alle mennesker er bærere av denne midden - med opptil 25 eksemplarer i hver hårsekk, uten at man har noe symptomer. Men avogtil kan denne mengden øke, og da kan man få kløe,betennelse osv.

Hvis du har tatt biopsi hadde de sett på den om du har det også i tillegg til Rosacea.

Har ikke fått diagnose av hudlege, men av legen min. Så nå skal jeg be om henvisning til hudlege, da men får mange spørsmål.

Har alltid rødmet, lett, blitt lett solbrent i ansiktet, blitt veldig rød etter en skitur i fjellet f.eks. Har hatt hektiske røde kinn når jeg er trøtt, sliten og/eller stressa.

Fikk en del kviser under svangerkap og ble liksom ikke kvitt de. Etterhvert ble huden stram og mer rød, Skiftet hudpleieprodukter og det hjalp litt mot den tørre huden, men ikke mot rødheten/kvisene - som egentlig ikke er kviser.

Legen så at det var rosacea med en gang. Men jeg fikk alt for lite informasjon, så søker derfor råd hos andre.

Gå til lege hvis du tror du har det. Jo tidligere du får hjelp des bedre prognoser.

Hadde normal hud tidligere, kunne få en og annen kvise rundt mensen, men aldri vært mye plaget. Kunne rødme, men ikke ekstremt plaget med det heller. Har lys hud og har had litt fregner alltid siden jeg var lite jente. Fikk plager med det jeg trodde var acne i mitt andre svangerskap, men acnebandlingen har ikke fungert godt, blitt verre med tida på tross av grundig hudpleie.

Er i typisk alder for rosacea. Har ikke fått diagnosen fastsatt enda, men jeg selv og legen mener og tror at det er rosacea jeg har siden alle tegn peker på dette. Har har noe forbedring på aberela krem, men ble plaget med tørre flekker som klødde, så måtte kutte ut nå til våren. Har utrolig god effekt av Proactive og etter 2mnds bruk har jeg ikke merket noe til tørr eller sensitiv hud heller. Har enda noe rødhet, men nuppene er borte og rødheten er kraftig dempet. Med lett mineralsminke så synes det knapt.

Jeg tror selv at dette ble utsløst av svangerskap, merket ikke noe da jeg fikk min første, men da var jeg yngre og ikke i typisk alder for å utvikle rosacea heller.

En ting jeg kan legge til er at jeg har alltid had lett for å sprekke små blodkar i ansiktet ved anstrengelser, feks kraftig hoste, oppkast og ikke minst fødslene...om dette har sammenheng vet jeg ikke, men legen min har merket seg dette og lurer litt på om det kan henge sammen.

På nett: http://www.proactivsolution.no/default.aspx

Jeg var selv skeptisk og ikke sikkert det funker for alle, men glad jeg prøvde. Har uansett brukt så mye på hudpleie og legetimer at det ikke heftet å svi av en 500lapp til + frakt....er man desperat så er man det, men er jublende glad for at det faktisk har fungert for meg.

Helt 100% blir det vel aldri, så lytefri porselenshvit hud er urealistisk, men nå har jeg myk og glatt hud og litt sminke dekker det som er. Hadde jo 30-40 små "nuppete" pustler å kinnene til vanlig før jeg startet, nå har jeg bare en og annen, nesten som før jeg fikk plagene hvis vi ser bort fra de røde flekkene som riktig nok begynner å dempe seg litt om ikke annet.

Fæle greier å slite slik med huda, har faktisk tenkt som så til tider at burka hadde vært tingen når man skulle noe så man slapp spakkel og korrigering i en time før man gikk ut.

Jeg blir også lett rød i kinnene ved både kulde og kraftig varme, og når jeg anstrenger meg, men kulde er verst her, er noe bedre om sommeren så lenge jeg passer på solfaktor i hvertfall.

Annonse

Bruker solkrem fra Aco ( apoteket) for ansikt, men har bestilt proactives egen solkrem for å prøve ut den nå.

Bruker ingen medisiner for huden akkurat nå pga at hverken antibiotikabehandlingen eller kremen jeg brukte er noe særlig å bruke på sommeren når man oppholder seg endel ute i sola.

Men hvis man bruker Proactive så må man være nøye med solkrem, også når det er overskyet.

Kommer ikke til å begynne på antibiotika behandling igjen så lenge dette fungerer i hvertfall. En ting det man smører utenpå huden, verre med det man tar av piller synes jeg.

Jeg fikk engang en prøvetube fra Elizabeth Arden som het Sheer ett eller annet, tuben var blå og det var en dagkrem.. den hadde solfaktor 30! Må finne den igjen, og den kan vel være bra dersom man har denne diagnosen. :D

Jeg har prøvd alt mulig, men ingenting har hjulpet særlig.Tilslutt fikk jeg innvilget laser og det har funket veldig bra. Tar en laserbehandling annenhver måned og regner med at jeg skal bli så og si helt bra. Har kommet seg veldig allerede nå etter to behandlinger.

Jeg bruker i tillegg en krem som heter Rozex. Den smører jeg på morgen og kveld, den hjelper veldig også. Dersom jeg reiser bort og glemmer kremen merker jeg at rødheten og utslettene kommer fort tilbake.

Nå som solen skinner er jeg også nøye på å smøre meg inn med solkrem mange ganger om dagen. Jeg bruker Cliniderm sin og er veldig fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...