myrull84 Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Gutten er 4 mnd nå, og regner med at "sytemet" er bedre utviklet nå. Han får 1 ts malt per 200 ml, men når kan vi kutte dette ut? Virker som han har begynt å få litt magevondt, er litt sutrete, noe han aldri er ellers! Kan dette være pga malten? Synes å ha hørt at for mye malt kan gi magevondt, men husker ike hvor.
Rampongi Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 jeg mener også å ha hørt det, men han er jo vant til samme mengde over lengre tid, så jeg mener det kanskje ikke er malta jeg da. Har dere starta med grøt eller noe annet han kan reagere på? Vi brukte malt i melka fra hun var helt nyfødt til hun var 7 mnd. Etter det ble hun så glad i sviskemos og bytta ut såpass mange måltider med melk at vi kutta ut malta. Nå får hun kun 1 flaske per dag omtrent og er 9 mnd.
myrull84 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2010 Nei, har ikke startet med grøt. Han fikk litt grøtpulver i melka tidlig i uka, men reagert ikke på det. De to siste kveldene har han plutselig begynt å hylgrine etter han har sovnet. Gråter i søvne på en måte.. Og gråter veldig sjeldent. Synes det er rart. Gav han sukkervann i går kveld, og sovnet med en gang. Ellers får han kun mme, med malt som sagt. 190-200 ml 4 ganger om dagen.
abella Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 For mye malt kan gi magekrampe. Men hvor mye det er er nok individuelt. Vi ga aldri mer enn 1 teskje i døgnet. Når han var 5 mnd begynte vi med sviskemos i stedet, siden jeg ikke liker tanken om å gi babyen 'flytende sukker'. Du kan gi sviskemos eller sviskesaft så snart du begynner med fast føde.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Hvis babyen får for mye malt merker du det på bæsjen- den blir veldig flytende. Har han normal avføring tyder det på at maltmengden er passe. Du kan jo evt prøve å trappe ned på maltmengden, med f.eks 1 t-skje i annenhver flaske istedet for hver, og se hva som skjer m avføringen da. Så lenge den holder seg kremaktig/ bløt er maltmengden passe. Mange begynner med litt sviskemos istedet for malt når babyen etterhvert begynner m stadig mer fast føde, det gjorde også vi med godt resultat.
myrull84 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2010 Avføringen er i grunn som den alltid har vært, og han er jevnlig på do. Slipper kanskje ikke like mye luft som før. Kanskje han rett og slett er inne i en sutrete periode, jeg er bare ikke vant til at han er sånn. Han har aldri grått noe særlig, alltid vært blid og fornøyd. Men jeg skal prøve å kutte litt ned på malten, og heller begynne med sviskemos når han får fast føde. Blandes dette i grøten?
Rampongi Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 sviskemosen kan gis på skje etter grøt eller helles over grøten som "saus". Piraten min liker begge deler, men jeg gir henne oftest sviskemos på skje etter grøt. Nå husker jeg ikke helt alt som sto i hovedinnlegget, men kan det være tenner?
myrull84 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. juni 2010 ja, det kan det så klart være! han har siklet lenge, og klør masse. Har ikke virket irritert tidligere, men kanskje det sprenger mer nå og at det er derfor han er sånn. Har smurt på litt dentinox i ny og ne, virker som det hjelper en liten stund.. men nå skal jeg jammen smøre på før hver lur.
NostraStoria Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Vi sluttet med malt når mini var ca 3 mnd'er, pga han ble ganske løs i magen av det (for å si det pent). Også hs sa at malt ikke lenger var nødvendig. Men har alltid malt stående i tilfelle treg mage o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå