mamma-x-3 Skrevet 6. juni 2010 #1 Del Skrevet 6. juni 2010 Klippet fra artikkel skrevet av en norsk lege, Stig Bruset, ang. mangelfull tilgjengelig informasjon om bivirkninger og vaksineskader i offentlig statistikk. Jeg deler ikke hans generelle ståsted ang vaksinespørsmålet. Men - artikkelen belyser mitt fremste poeng ang. vaksiner: Vi vet ikke NOK om skadeomfanget, vi får ikke informasjon som kan hjelpe oss å ta et reelt valg. Og han sier faktisk, som helsestasjonene også (vagt) kan påpeke: "...De fleste får ikke problemer i forbindelse med vaksinering, men hvis ditt barn har hatt en reaksjon, er risikoen større for en kraftigere reaksjon neste gang. Vær særlig oppmerksom hvis det er mye allergi i familien" (Min fremste grunn til å ikke vaksinere våre barn. Vi har på begge sider store allergiplager i familien. Mine tre uvaksinerte er alle allergifrie :-)) Videre: "... I arbeidet med denne artikkelen har det vist seg vanskelig å få gode tall for bivirkninger av vaksiner fra offentlige helse registre. Etter mange timers søk på internett fant jeg ingen tilfredsstillende oversikt over over bivirkninger av enkeltvaksiner verken hos Statistisk sentralbyrå, Statens legemiddelverk eller "Folkehelsa". Jeg kontaktet derfor myndighetene direkte per telefon. Statens legemiddelverk – Jeg har lett på deres hjemmeside etter offisielle tall for bivirkninger av vaksiner uten å finne dette. Kan du fortelle meg hvor jeg kan finne disse dataene? – Vi har ingen samlet oversikt over slike data. Rapporter om bivirkninger sendes både til Folkehelsa og til oss. Jeg har inntrykk av at de fleste helsesøstre rapporterer til Folkehelsa. Vi har i alle fall ingen slik oversikt. – Jeg har lest rapportene fra Bivirkningsnemnda de siste årene, og heller ikke der finner jeg data om bivirkninger av de ulike vaksinene? – I disse rapportene publiserer vi bare legemidler som vi overvåker spesielt og ikke alle legemidler. – Dere syntes altså det var viktigere å overvåke glukosamin (et ufarlig rekeskallprodukt) i fjor enn det samlede antall vaksiner som ble gitt? – Som sagt, det er spesielle legemidler som er under overvåkning. Du kan finne informasjon om bivirkninger under ATC-dokumentet, som ligger til grunn for vår godkjenning, er svaret. ATC-dokumentet er et sammendrag av opplysninger om de enkelte legemidler som legemiddelprodusentene har lagd og som finnes på hjemmesiden til Statens legemiddelverk (SLV). Mens jeg har representanten for Statens legemiddelverk på tråden søker jeg opp dokumentasjonen for Tetavax (stivkrampevaksinen), en av våre mest brukte vaksiner, på ATC-lista (under legemiddelbeskrivelser) på deres hjemmeside. Under bivirkninger står det kun én linje: ”Smerte, rødme og hevelse rundt injeksjonsstedet. Lett feber. Allergiske reaksjoner”. Det står ingenting om hvor ofte disse bivirkningene forekommer, og jeg synes lista er temmelig kort. I mine over tjue år som lege har jeg blant annet sett mange som har reagert med stivhet i muskulaturen der sprøyta blir satt, og noen ganger blir hele armen stiv. Når jeg bemerker dette, får jeg til svar at beskrivelsen av bivirkninger stort sett blir bedre, desto nyere vaksinene er. Jeg slår derfor opp den nyeste vaksinen i vaksinasjonsprogrammet, pneumokokkvaksinen, som skal beskytte små barn mot hjernehinnebetennelse. Her er de registrerte bivirkningene: "lokalreaksjoner i form av rødhet, indurasjon, hevelse, ømhet/smerter hos over 10 prosent, feber, irritabilitet, døsighet, urolig søvn". Lista er noe lengre, og det står at mer enn 10 prosent får reaksjoner. Advarslene mot bivirkninger er altså noe mer utfyllende for nye vaksiner. – Men hvor det blir det av alle rapportene de siste tjue årene om plager etter vaksineringen? Hvor kommer disse fram? spør jeg. – Vi forholder som sagt til den dokumen tasjon som framlegges av produsenten. Det er Folkehelseinstituttet som bestemmer innholdet i vaksinasjonsprogrammet... Så langt Statens Legemiddelverk, kanskje det er mer informasjon å få ut av Folkehelseinstituttet? "Folkehelsa" om bivirkninger Nasjonalt Folkehelseinstitutt har telefontid for vaksinespørsmål fra kl. 13 til 14.30. På sentralbordet svarer en stemme at alle linjer er opptatt. Etter 10 minutter får jeg til slutt snakke med en dame som henviser meg videre til en lege. Etter nye fem minutter i kø får jeg til slutt snakke med legen. – Jeg har lett på deres hjemmeside etter offisielle tall for bivirkninger av vaksiner uten å finne det. Kan du fortelle meg hvor man kan finne disse dataene? – Vi har ingen slik liste liggende offentlig ute på nettet, men har du spørsmål om en konkret vaksine, skal jeg prøve å finne tallene for deg. Jeg påpeker at det hadde vært nyttig å kunne logge seg inn fra for eksempel en helsestasjon for å lese disse dataene selv, uten å måtte vente i 20 minutter før man fikk snakke med noen og ta av deres verdifulle tid. – Vi har dessverre ikke offentlige tall om dette, men som sagt skal jeg forsøke å svare deg. – Er det blitt færre rapporterte bivirkninger etter at dere byttet til acellulær kihostevaksine (en ny vaksinetype uten intakte celler) for noen år siden? – Vi mener det, men det er ikke så lett å svare på ettersom kikhostevaksinen gis sammen med andre vaksiner i den såkalte ”trippelvaksinen”. – Er det færre rapporterte bivirkningen av trippelvaksinen etter at dere byttet kikhostekomponenten i denne vaksinen? – En rapport fra 2003 synes å vise det. – Det er altså ingen offentlig informasjon om disse bivirkninger som helsepersonell, media og publikum selv kan gå inn og lese? – Dessverre. Men som sagt kan jeg forsøke å svare på konkrete spørsmål... Etter disse to samtalene er det bare å konstatere at i en travel hverdag som lege i praksis eller på helsestasjon, ville ni av ti ha gitt opp før de fikk svar på det de lurte på når det gjelder vaksiner og rapporterte bivirkninger. Konklusjon Jeg må innrømme at jeg er blitt overrasket over hvor dårlige verktøy våre myndigheter har for å vurdere barnevaksinasjonsprogrammet og sikkerheten av de enkelte vaksiner. Hvorfor er det slik? En mulighet er at vaksiner i utgangspunktet blir regnet som et positivt bidrag til folkehelsa og at fordelene uansett alltid vil regnes for å være større enn ulempene. Kanskje man ikke ønsker å fokusere på bivirkninger? I så fall skiller vurderingen av vaksinenes nytte verdi seg fra de fleste andre vurderinger av helsetiltak, der økonomi og nytteverdi kontinuerlig veies opp mot bivirkninger. Når bivirkninger av vaksiner ikke blir nøye registrert, vil også mange av de som blir skadd av vaksiner, gå glipp av muligheten til erstatning gjennom blant annet Norsk Pasientskadeerstatning. Det er også bekymringsfullt at Nasjonalt folkehelseinstitutt både er utøvende og kontrollerende myndighet og at offentligheten ikke har tilgang til god statistikk. Vaksiner må tåle den samme strenge vitenskapelige vurderingen som andre helsetiltak. Dessuten vil trolig mangel på saklig informasjon øke usikkerheten blant publikum overfor noe som fortsatt kan være et positivt tilskudd til forebyggende helsearbeid. Myndigheten bidrar i dagens situasjon til at foreldre med god grunn vil stille skeptiske spørsmål vedrørende vaksiner." Hele artikkelen: www.matoghelse.no/helse/2006/11/01/virkninger-og-bivirkninger-av-vaksiner.aspx Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 6. juni 2010 #2 Del Skrevet 6. juni 2010 Ja, dette er nok et ledd i å kontrollere befolkningen, mamma-x-3. Bevisst tilbakeholdelse garantert! Hadde du giddi å følge med litt, og ikke bare lese det du liker, så hadde du visst at alle vaksinebivirkninger ligger gratis, fritt, åpent og herlig tilgjengelig på nettet. Her har du f.eks. dem fra 2009. http://www.relis.no/nb-NO/Aktuelt/Nyttige%20kilder/~/~/~/media/RELIS/Innhold/Bivirkninger/Arsrapporter%20bivirkninger/Bivirkninger%202009.ashx Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141944607 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma-x-3 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juni 2010 Der var du, ja. Ostepop, har du overhodet lest artikkelen?? Svaret ditt henger ikke på greip... Men takk for link. Tror du virkelig denne legen skriver sin frusttrasjon bare på tull? Leser du overhodet hva han møtes med når han forsøker å finne konkrete bivirkningsrapporter og nyere tallmateriell? Du er en ivrig misjonær. Det skal du ha. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141944635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 6. juni 2010 #4 Del Skrevet 6. juni 2010 Selvsagt. Tror du jeg lar deg spy ut propaganda i fred? Ja, for tenk, jeg har lest den han skrev. Legemannen er frustrert fordi han ikke finner det han leter etter på nettet (og det er jo greit nok): sitat: "Etter mange timers søk på internett fant jeg ingen tilfredsstillende oversikt over over bivirkninger av enkeltvaksiner verken hos Statistisk sentralbyrå, Statens legemiddelverk eller "Folkehelsa". Nå har det seg altså slik at ting har skjedd siden denne artikkelen ble skrevet (i 2006) og man finner alt hva hjertet begjærer - ihvertfall vedrørende vaksinebivirkninger - på internett. Det hadde du åpenbart ikke giddi å sjekke, så da tenkte jeg det var greit å fortelle deg det. Jeg vet ikke helt hva det ikke er som henger på greip, men meningen med innlegget ditt faller liksom litt bort når man altså har absolutt all informasjon tilgjengelig, synes du ikke? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141944801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma-x-3 Skrevet 6. juni 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 6. juni 2010 "...De fleste får ikke problemer i forbindelse med vaksinering, men hvis ditt barn har hatt en reaksjon, er risikoen større for en kraftigere reaksjon neste gang. Vær særlig oppmerksom hvis det er mye allergi i familien..." .-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141945110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 6. juni 2010 #6 Del Skrevet 6. juni 2010 Var det dette som var hovedtemaet i innlegget ditt? For meg så det ut som om det var tilbakehold av informasjon om bivirkninger som var temat. Jeg vet ikke hvorfor, kanskje det var tittelen på innlegget som lurte meg? "Virkninger/bivirkninger - bevisst tilbakeholdelse av informasjon?" Jeg vet ikke, jeg. Det er kanskje bare meg som er litt sløv. Men siden jeg åpenbart er litt treg i oppfattelsen, og du altså (muligens?) ville advare oss om at kraftig vaksinereaksjon én gang kan gi kraftig reaksjon neste gang også - eller om at de med spesielle allergier bør være litt obs - ja, da synes jeg kanskje du burde endret overskriften til for eksempel "vær obs om det er mye allergi i familien!". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141945320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma-x-3 Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 7. juni 2010 Detvar bare et lite apropos .-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141946290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 7. juni 2010 #8 Del Skrevet 7. juni 2010 Å ja. Så nøyaktig HVA var det som ikke hang på greip? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141946652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helseinterressert Skrevet 8. juni 2010 #9 Del Skrevet 8. juni 2010 Ostepop, Vi kan snu litt på det, hva er det som henger på greip ift vaksinepolitikken? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141951954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 8. juni 2010 #10 Del Skrevet 8. juni 2010 Helseinterressert, du er en mester i å skifte tema når dere slipper opp for argumenter. Det er en stusslig debatt-teknikk. Her var det mamma-x-3s artikkel vi snakket om. Hun mente åpenbart det ikke fantes bivirkningsinformasjon på internett - jeg viste henne at det gjør det faktisk. Det henger på greip! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141942793-virkningerbivirkninger-bevisst-tilbakeholdelse-av-informasjon/#findComment-141954223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå