Gå til innhold

Hvorfor har vi så mye ugress og løvetann på plenen og ikke alle naboene rundt her? Hvordan bli kvitt det ?

Anbefalte innlegg

Første året vi har hage så jeg har ikke akkurat grønne fingrer.

Er det noe en må sprute på eller? Har klipt plenen og røsket vekk en del løvetann med roten. Men de kommer bare opp overalt, plopper opp. Har også kalket plenen

Tips til en fin grønn plen som er god å gå på barbeint?

Fortsetter under...

Dessverre finnes det ikke noen løvetann-spruter som tar to sekunder, man må nok til med løvetannjern og ta hver eneste.

Det kan jo tenkes at den forrige eieren hadde gitt opp ugresset og at dere derfor må slite ekstra i begynnelsen.

Om plenen er fristende å gå på barbeint, kommer an på hvor mange katter som skiter der ;-P

Den beste måten å bli kvitt løvetann(dog bare for kortere tid) er å harve opp plenen, sprøyte med gift og så på nytt. Men løvetann er det vanskelig å bli kvitt for godt.

Har også nylig kjøpt hus med plen full av løvetann og annet ugress. Her er det tydelig at det er gjort dårlig grunnarbeid på plenen i utg.pkt, og så har de ikke giddet å gjøre noe for å få den bedre.

Jeg liker ikke å bruke gift, så jeg har lagt på alle fire og røsket opp, jo lengre rot man får opp jo bedre. Vi bør nok så opp igjen plenen på nytt, men det blir ikke i år, så da gjøre jeg det neste beste: fjerner så mye som mulig.

Det er også verst nå på forsommeren, når man har klipt plenen noen ganger blir det bedre.

Katter skiter nå ikke rett på plenen? De har jo som instinkt å grave ned bæsjen, og bæsjer vel helst i løs mold, som jeg ikke tror noen vil gå barbeint i uansett.

De begynner jo å grave selv når de i nøden må bæsje rett på parketten.

Annonse

Ei venninne sa også til meg at katter ikke skiter rett på plenen, men praktisk erfaring tilsier det motsatte.

Katten vår går på do på plenen foran huset, og etterpå gjør den gravebevegelser med labben, liksom i lufta. Og så går den fornøyd videre...

Du må nok luke vennen min. Det finnes spray på produkter på markedet,men luking virker.

Veldig grei jobb for barn:)

Og for all del,ikke la de "gå i frø". Pass på at ungene ikke blåser på de om de går i frø. LUK før det skjer,ellers blir problemet større til neste år.

Gå over med plenklipperen, så blir alt like grønt til det kommer nye fine gule blomster :-)

Var ekstremt med løvetann i plenen i år, fargerikt fint og innbydende. Ser ut som om ungene er ute i en blomster eng.

Vi går både barbeint og på sokkene, og det er ikke ekkelt med litt løvetann.

Spa nå ikke opp hele plenen, eller bruk sommeren på å luke, kos deg heller med mann og barn.

Kjøp redskap for å fjerne løvetann på ett hagesenter. Langt redskap du stikker i jorden så du får med hele roten. Samle alt i f.eks søppelposer og fjern de fra hagen, ikke legg i åpen komposthaug el. noe da sprer frøene seg igjen. Og som sagt over her, går de i frø blir det flere ;o)

Ps du må ikke gjøre noe med hullene men de kan fylles med sand(hvis du har leirjord i hagen) eller jord.

Det finnes et granulat du kan strø ut på plenen og som skal drepe alt ugress i løpet av et par uker. Gresset kan se litt shabby ut en stund etterpå, men det kan hjelpe. Hør på et hagesenter, og for all del pass på å ikke få det på noen planter du vil beholde. Vær forsiktig med hekk, trær, bedd ol.

Ellers er det vktig å gjødsle plenen nok til at den er i god vekst og å klippe regelmessig. 2 ganger i uka bør som regel holde. Ikke klipp plenen for kort. Som regel lønner det seg å ha plenklipperen på øverste eller nest øverste innstilling. Jo tettere og kraftigere plenen blir, jo mindre blir problemet med ugress.

Uansett bør du aldri bestrebe deg på å få en perfekt plen. Løvetann og andre planter erda ofte vakre. Kos dere i hagen , ikke bruk hele sommeren til å forsøke å få det "perfekt".

Du kan kjøpe et middel som heter Trim Plenrens på hagesenteret. dett er granulat som du strør utover plenen og det virker mot alle tobladede ugress. Og fungerer. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...