Gå til innhold

Når starte med rutiner for bebisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 9 uker. Når trenger jeg starte med rutiner og fast leggetid? Han får siste måltid fra ca 22-01.. alt utifra når han spiser.

Skal jeg starte med faste rutiner for når han spiser også? trenger jeg det enda,eller er det tidlig?

og legging, når legger deres på 2-3 mnd seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri egentlig hatt noe fast legge tid i den forstand. men passer alltid på å holde gutta våkne ca 1-2 t før klokka er 00.00 og ha måltidet nærmest leggetiden. Da pleier de som regel å sove i 3-4t til neste måltid.

Begynte med det fra han ene var 3 uker allerede og han minsten har jeg akkurat begynt prøvinga med, men ser ut til at han har et godt sovehjerte enda :)

Skrevet

Rundt 3-4 mnds alder. Før den tid skjønner ikke babyen noe av det uansett, og behovene styres av mat, søvn osv- og ikke klokka nødvendigvis

(noen babyer kommer inn i en rytme allerede fra de er noen uker gamle, men dette skyldes bare tilfeldigheter og er ikke et resultat av foreldrenes "innsats" m tidlig innføring av rutiner)

Skrevet

gutten vår spiser seg mett på nest siste måltid, så på siste får han litt ekstra godt med mat og han sover som regel i 4-5-6 timer. Han er våken en gang på natta/morgenen og får mat, så sover han i noen timer igjen:) gjerne til 08-10.

Men tenkte kanskje om han fikk siste måltid kl. 20, så kanskje han er våken i 01 tiden å spiser, så sover til 6:) det hadde vært ålreit:)

Skrevet

det må jeg si meg uenig på.. har opplevelsen av at barnet fort innretter seg rutinen om man holder seg til den. merker fort forskjell på humøret om jeg drøyer med siste måltid før leggetiden osv.

Men alle barn er jo forskjellige så hva som funker for hver enkelt er ikke lett å si :)

Skrevet

Rutiner kan man få til tidlig (men la ungen bestemme måltidsrytmen). Plutselig har man gode rutiner og plutselig går rutinene i dass noen dager pga økedøgn, tenner og utviklingssprang.

Skrevet

Vi starta ikke med rutiner før piraten var 4 mnd. Da havna hun på eget rom og vi justerte leggetiden da. Matrutiner har vært ok hele veien. Tror ikke du lykkes med så mange rutiner før den tid, ofte er det i så fall flaks.

Ved 4 mnd alder begynte vi å justere leggetiden, den var i utg.punket 24.00, men vi klarte å justere den ned til 19.00 på et par/tre uker.

Hun våkna selvfølgelig et par ganger på natta for å spise et par mnd til.

Skrevet

vi startet med legge rutiner rund 2 mnd, da begynte vi og legge han 21.30. og nå legger vi han 20.30 og han er 3 mnd. Da sover han til rundt 4 og skal ha mat igjen så sover han til ca 7 og da står vi opp.

Skrevet

Da gutten vår var fire uker gammel begynte han å sove i sin egen seng, før det hadde han sovet i vår seng. Og noen dager etter dette, begynte vi med leggerutiner i 20 tiden på kvelden. Han var nemlig alltid veldig trøtt på denne tiden og sov som regel en lang økt fra åtte-ni tiden om kvelden til elleve-tolv tiden. Så vi tenkte..hvorfor ikke la han sove i fred og ro på soverommet i mørket.. Og dette fungerte som bare det! Ammet han i mørket på soverommet, og la han over i senga si..ga smokken..og han var i drømmeland.. Sånn fortsatte det uten problemer :) Han legger seg nå i 19 tiden hver dag! Sover til alt fra 00-03 tiden da... Han er snart 3 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...