Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en aktiv liten gutt som snart blir 10 mnd, han har vært en liten ramp hele tiden og med veldig sterk personlighet. Men de siste ukene føler jeg nesten at jeg har en 2 åring i trassalderen her =) Når vi skal skifte bleie f.eks har han begynt å hylskrike og vrenger å vrir seg i alle retninger.. Prøver hardt å avlede han, men han er helt gal!! Og slik oppfører han seg i flere situasjoner til daglig.

Jeg har hørt om 9 mnd trass faktisk, er det flere med viljesterke småtroll =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Har bare en ting å si; hvor melder jeg meg inn i klubben din??? Hehe!

Datteren min er snart 9 mnd, og hun har som din sønn hele tiden hatt sterk vilje. Men nå er det verre enn noen gang. Stellebordet, under måltider, når vi kjører bil osv... Og det er ikke snakk om småsutring, men raserianfall!!!

Så kan skrive under på at du ikke er alene om dette ja...:)

Skrevet

Samme her. HUn blir 9mnd om 1,5 uker. Vi har et sånt ikea stellebord med noen slags bokser som henger ned fra siden der vi har forskjellige flasker med ting oppi (babyolje, zinksalve osv). På stellebordet SKAL hun snu seg rundt, ta en og en ting og kaste de på gulvet. Dette må gjøres til det blir tomt, ellers hyyyler hun. Så vi har begynt å kle på på lekematten på gulvet nå. Hun er og veldig sta ellers hehe. Siden hun ble født har hun vært kjempelett å ha med å gjøre så dette er nytt for oss. Men jeg synes og det er bra at hun får utviklet sin personlighet og vilje. Så får heller vi foreldre bestemme oss for hvor grensene går og holde på vårt. Og så må vi le litt og innimellom hehe.

Skrevet

Hehe... så det er ikke bare vår lille ramp altså :)

Han er snart 11 mnd nå og de siste 1,5 - 2 mnd har han fått små "raseriutbrudd" der han sparker, slår og hyler. Men det går over i løpet av sekunder :) Men ja, jeg må jo le litt av han. Han har jo alltid vært så snill og god, men merker jo godt at han har ganske sterk egenvilje når det gjelder og han ikke får som han vil :)

Skrevet

Ahh, må si det er godt å se at det finnes flere der ute =) Hehe..

De er jo morsomme også med all den viljen i den lille kroppen.

Her har vi tatt bleieskift på gulvet siden han var 5 mnd, noe annet ville faktisk vært uansvarlig her i huset.. Min mor som har 6 barn har hele tiden sagt at en trassig og aktiv baby blir en utrolig rolig 2 - 3 åring.. Men det gjenstår jo bare å se egentlig =).

Skrevet

Synes ord som trass og ramp ikke hører til på så små barn. Klart, de har sine selvstendighetsfaser og frustrasjoner men de er aldri ute etter å plage oss. Så får vi finne måten å

løsrive dem fra frustrasjonen. Om vi tror så små unger gjør ting på trass, har vi nok allerede tapt.

Anbefaler avsporing. Å få dem til å tenke og snakke om

noe annet aktiviseret en annen del av hjernen som får dem ut av det mentale blindsporet kalt "trass".

Skrevet

Skråledamen er du seriøs ? Det må være slitsomt å ta alt såå bokstavelig hele tiden..

Gjest Kira06
Skrevet

Hehe...., kom hjem til oss en kveld Skråledamen, så tror jeg du også ville brukt noen ord du ellers ikke ville bruke:)

Men seriøst så synes jeg det blir litt feil å bruke avsporing i enkelte situasjoner. Ta f.eks ved måltidet. Jeg føler at jeg lager dårlige vaner hvis hun ved hvert måltid skal "lekes" med for at hun skal spise. Har selvfølgelig forsøkt det, men synes det ble helt feil!

Skrevet

JAAAA, edelig flere ser jeg!!:-) Hehe. Gutten er er 10 1/2 mnd og har de siste 2 ukene vært en skikkelig grineunge med raserianfall.. Var 1 uke i Hellas da det startet, selvfølgelig. Hylskriker om han ikke får viljen sin. og akkurat som du sier med dette å skifte bleie og kle på påstellebordet. Det har blitt en evig kamp.. Kan krabbe på gulvet eller gå langs bordet i stua, og så ser han plutselig på meg og hyyylskriker. Deretter stopper han opp og ser på meg i gjen- ser jeg på han da-hyyylskriker han igjen, gjør jeg det ikke- er det stilt.. Skjønner ingenting jeg, kjenner jo ikke guttungen igjen lenger, han også er en gutt med sterk vilje av natur, men dette er jo måte på da.. Hva gjør man med sånt da?

Skrevet

Er helt seriøs. Når jeg begynte å se det på denne måten og ikke kjøre kamp, ble det lettere. Har to tasser der den ene har hatt heftige økter. Husk, de planlegger ikke sine handlinger for å plage foreldrene. Ei heller har de lett for å kontrollere seg og følelsene sine.

Jeg går ikke bare rundt og smiler. Det hjelper å tenke på atferden som utløp for utvikling og frustrasjon og ikke trass.

Har to veldig aktive gutter.

Skrevet

Er visst ikke bare meg nei ;) Tulla mi på snart 10 måneder er virkelig noe for seg selv. VELDIG sta og bestem lita løvemor. Her blir det bråk om hun ikke får det som hun vil. Så må det sies at jeg lar henne hyle litt og da, kan ikke gi etter for alt heller, da kan det bli tøft framover ;-p

Skrevet

hehe, ser vi er flere i samme båt altså :)..Mi har nettopp bikket 10 mnd, og begynner å vise alle tegnene som beskrevet. Men, på stellebordet har alltid vært en kamp. Et tidspunkt var det nesten helt umulig å få på og av bleie. Grinete kan jeg ikke si hun har vært noe særlig altså. Her i huset hjalp det å gå fra vanlig bleie til buksepleie, for en forskjell sier jeg bare. Kan ta på den hvem vei hun så ligger. Svært aktiv på der. Skulle ha sluttet med det, men holder foreløpig på enda. Har funnet utav, at det er hjelp til god motorikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...