Ann-Kristin og William Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Hei! Er på besøk fra 1 trimester for å høre om noen kan hjelpe meg.. er 6+1 i dag, og siden jeg har Hypothyreose skal jeg til fastlegen allerede til torsdag, da er jeg 6+6. Hva fåregår på den første svangerskapskontrollen i grunn? Må jeg ha med urinprøve? Er det noe spesielt jeg må huske å spør om? Når skal man til jordmor? Takk for svar jenter
*NordNorge* Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Heisann. Hvorfor må du til fastlegen fordi du har lavt stoffskifte ?? Har d jeg også, har hatt d siden jeg var bare en 4-5år gammel.. Men, jeg var ikke hos legen på førstegavngskontroll før jeg var 13 uker på vei. Har ikke noe ekstra oppfølging på grunn av stoffskiftet....
mandalay Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 De utfører ikke vanlige svangerskapskontroller så tidlig. Jeg fikk første kontroll i uke 9 ved en feiltagelse. Måtte da komme tilbake 2 uker senere for å ta blodprøver, sjekke urin etc.
delphi Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Heisann jeg var også på kontroll til legen rundt den tiden, mest for å få bekreftet det og litt forskjellig. Ja det er lurt å ta med urinprøve ellers skjer det ikke så mye den første kontrollen, litt samtale/info rundt graviditeten gjerne litt blodprøvetaking og måling av blodtrykk og sånn. Jeg går både til jordmor og lege til kontroll, bestilte time til jordmor selv og var der på kontroll første gang når jeg var 13- 14 uker på vei. Lykke til:)
delphi Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 De tok de fleste blodprøvene til meg så tidlig, men var bare en de måtte ta senere. og har tatt nye prøver en gang til etter det.
Ann-Kristin og William Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2010 Tusen takk for svar Jeg har medfødt hypothyrerose, min skjoldbrukskjertel er død. Så jeg må ha tett oppfølging med blodprøver hver 6 uke gjennom svangerskapet.
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 jeg hadde første kontroll da jeg var i uke 5+ noen dager. dette fordi jeg skulle henvises videre til tidlig UL, og vi ville ha den så kjapt som mulig (med en gang man kan se hjerteaktivitet). Fastlegen min foretok en GU, og vi tok de blodprøvene som skulle tas. fikk helsekortet mitt også (det skulle være med på UL). Tror det varierer hvor tidlig man er til første kontroll, jeg går tidlig pga tidligere Ex.U og SA i samme sv.skap. har bare en eggleder igjen, og den må passes godt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå