Gå til innhold

melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

huff å huff!

da har vi funnet ut at lille prinsessa vår ikke tåler melk :( ennå ikke sikker på om det er allergi eller inntoleranse ennå, men ganske sikker på at det bare er intolleranse siden min mor og jeg også har det.. så vi må kutte ut all melk fra kostholdet. skal prøve med laktosefri om en liten stund, er ennå i "prøvefasen".

1 uke uten melk i det hele tatt, å har gått fint, så fikk hun vanilje is av tanta i går og hadde så vondt i magen stakkar :( diare og mageknip og sår på rumpestumpen..

flere som har det? gode oppskrifter uten melk? jeg pleier selv bare å bruke laktosefri, men tilfelle hun ikke kan drikke det heller. kan selv spise en is eller drikke litt melk uten å bli skikkelig dårlig, men hun er vist mer ømfintlig. så må være veldig påpasslig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville bare si lykke til :-) Det kommer til å gå så bra, godt å få rede på at det er ting datteren din ikke skal ha, så slipper hun å ha vondt i magen!

Du har jo litt erfaring selv, ettersom du har laktoseintåleranse.

Jeg har en sønn på halvannet som har melkeallergi, og det er litt å sette seg inn i, men det går supert å lage et sunt og godt kosthold uten melkeprodukter. Har så og si kuttet ut alt av melk selv også, og savner det ikke.

Du får gå for saftis i varmen inntil videre ;-)

Skrevet

Eldstemann på 3 har melke og laktose allergi. (Skal heller ikke ha gluten). Lager stort sett all mat fra bunnen av. Bruker ris melk istedenfor kumelk. Ellers så finnes det havremelk, soyamelk, fløte basert på havre eller soya, vaniljesaus lagd på havre, soya youghurt, soya/ris/havre is, ost lagd på bøffelmelk, soft spesial og melange uten melk. Toro har en fin blekke med oversikt over hva alle deres produkter inneholder og det er mange oppskrifter å finne på nett.

Gilde go og mager har mange produkter uten melk, feks pølser og leverpostei.

Er litt å sette seg inn med en gang men det går fort over. Mange betegnelser som skjuler melk.

Skrevet

takk for svar :) selv tar eg ikke det så seriøst med meg selv, men prinsessa er litt viktigere :)

merket det at det er mange ting du ikke tenker at det kan være melk i, men er det :)ga hun kjeks, så leser vi på pakken at den er melk i :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja det er melk i veldig mye som jeg aldri hadde tenkt over før. Pølser, kjøttkaker, posemat...

Men du blir flink til å lese på pakkene etterhvert. Jenta vår er 21 mnd nå og har kumelksallergi. Vi håper hun vokser det av seg innen skolealder.

I begynnelsen syntes jeg dette var veldig vanskelig, men nå går det helt av seg selv å sjekke innholdet i matvarer. Og det finnes melkefrie alternativ til det meste, selv om det er dyrere. Nå har jeg endelig somlet meg til å søke nav om grunnstønad pga fordyret kosthold. Det bør du sjekke ut hvis det viser seg at jenta di må spise melkefritt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...