Gå til innhold

Jeg har 80 000 jeg kan betale ned gjeld med eller bruke. Hvordan ville dere valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 80 000 jeg har spart opp, og av ymse grunner ikke skal bruke til det det var ment til, nå må jeg finne andre bruksområder for disse pengene.

Økonomien er normalt grei, med faste jobber, nedbetalte biler og ingen kredittkortgjeld/forbrukslån.

Jeg har ett studielån på 100 000 og ett boliglån på 2850 000 (verdi på huset er i overkant av 5 mill).

1. Boliglånet er jo høyt, men godt innenfor sikker margin. Effektiv rentesats er 3.1%. Jeg betaler allerede inn ca 8000 ekstra pr mnd på dette lånet og dette er jo ett lån man "har for evig". Jeg kan velge selv om/når/hvor mye jeg vil betale inn hver mnd da dette er ett flexilån, så har en buffer her. Vi bor i ett lettsolgt område i ett populært område. Det er kanskje smartest å betale inn her?

2. Lånekassen. Her har jeg mest lyst til å betale ned, men er jo opplært i at dette er det siste lånet man betaler på, da den har så mye sikkerhet innebygd. Her blir effektiv rentesats 3.3 % fom 1 juli, så det blir jo nesten samme rentesats som boliglånet. Jeg er drittlei lånekasse regningen som kommer på 6500 kr hver 3dje mnd. Det er godt over 10 år siden jeg var ferdig med studiene og er bare helt klar for å bli ferdig. jeg er estimert å være ferdig med innbetaling i 2014.

3. Oppussing. Vi har ett bad vi vurderer å pusse opp på hytta, men vi vingler litt frem og tilbake med hvor viktig det er for oss. Vi kan fint leve med dette noen år til.

4. Forbruk. Vi har brukt lite på forbruk siden vi fikk barn. Vi har alltid vært "fornuftige" og prioritert å spare penger/ bytte fra leilighet til enebolig. Jeg og mannen kunne jo trenge noe nyere klær osv, men vi savner egentlig ikke ikke noe som helst. En ide er jo å spare til drømmeferien for hele familien, men vi bor ved sjøen og har hytte på fjellet så vi er egentlig fornøyd med det vi har. Når ungene blir litt større kan vi jo spare til en skikkelig kul ferie.

Alt i alt kjenner jeg at jeg har lyst til å betale ned på studielånet, men det sitter litt hardt da jeg alltid har forholdt meg til at dette er det siste lånet man innbetaler på.

Nå er det jo slik at lånerenta er lik på dette lånet som på boliglånet, så argumentasjonen om å betale ned på det dyreste lånet først blir da ikke så relevant, annet enn at da faktisk vinner studielånet som det dyreste lånet. Det er ett poeng at man kan slippe å betale på lånet hvis man blir syk eller arbeidsløs, men jeg har sikker jobb i kommunen og høy utdannelse. Studiegjelden er jo også såpass lav at det ikke gjør det store i allikevel høy boliggjeldsluk om jeg skulle bli arbeidsløs/syk.

Luksusproblen, jeg vet, men hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt pengene på en sparekonto, dersom bil, vaskemaskin eller noe annet kostbart ryker så har du i alle fall en god sparekonto med midler, slik at du slipper og ta opp lån!

Skrevet

Jeg hadde ikke brukt pengene på noe, bare fortsatt og spart.

Skrevet

Vi har flexilån på boliglånet og bestemmer selv hvor mye vi betaler inn. Det fungerer som en bufferkonto. Betaler jeg inn 80 000 nå, slipper jeg renter på disse pengene og kan ta de ut om jeg trenger de senere. Det er smartere å betale inn på lån for oss, når vi har denne ordningen enn å ha dette på en sparekonto som har lavere rente enn lånerenten.

Vi har allerede bygget opp en bufferkonto på denne måten på over 200 000, så vi trenger egentlig ikke mer.

Skrevet

Slikt type boliglån vi har, vil det overhode ikke ha noe fordel med å spare disse pengene. Jeg vil tape på å ha disse på sparekonto da lånerenten er høyere enn sparerenten.

Skrevet

Da betaler du ned studielånet.

Skrevet

Send dem til meg! :-) he he. Jeg hadde betalt ned studielånet hvis jeg var deg. Men kanskje en deling, noe til studielån og noe til forbruk. Enten det er nye klær, en storbyferie for dere voksne eller kanskje en opplevelsesferie for hele familien. Ungene vil sikkert digge å dra til Euro Disney feks.

Skrevet

Ja det må vel kalles luksusproblem, vi har også sparepenger på konto, der sparer vi månedlig og vi diskuterer sjelden hva vi skal bruke dem på!:-) I fjor kjøpte vi f.eks nye hagemøbler som kostet endel, da brukte vi av sparekontoen.

Fleksilån har jeg hørt om, men vi har ikke valgt denne låneformen da rentene er høyere på et slikt, dersom jeg skjønner deg rett så får dere lavere rente om du setter pengene inn der, hvorfor gjør du det ikke da?

Skrevet

Om du blir syk i morgen og dør står pengene godt inne på konto.

Jeg ville brukt dem på noe som skaper herlige minner for alltid. DET er ting man kan leve videre på. Noe som dere kanskje aldri ville gjort.

Gitt en bli ny dag til en god venninne eller noe.

Den beste gleden du kan ha det er å gjør andre glad:)

Skrevet

Er du så usikker på hva du skal bruke pengene på, så sett dem på pengemarkedsfond. Det er sikrere enn fond, men høyere renter.

Det KAN komme magrere tider, eller du finner noe du trenger pengene til:)

Skrevet

Med flexilån får jeg ikke lavere rente om jeg betaler inn ekstra annet enn at jeg selvfølgelig har 80 000 mindre å betale rente på om det er det jeg betaler inn på.

Man betaler heller ikke mer på sikt med flexilån enn vanlig lån. For meg har jeg fått godkjent 3100 000 i flexilån med rente på 3.1%. Har jeg da lån på 3100 000 betaler jeg rente på 3.1% av hele lånet, har jeg 1 kr i gjeld betaler jeg 3.1% rente på 1 kr. Med flexilån bestemmer du lånebyrden selv, men har fått en godkjennelse på at jeg kan ha lånebyrde på 3100 000 til denne prosentsatsen. Jeg ville ikke fått lavere lånerente med annen låneform, så dette er en gunstig låneform, hvis man har kontroll.

Med studielånet så har denne en sikkerhet på at hvis jeg tjener mindre enn 12 280 kr brutto pr mnd, så slipper jeg å betale renter. Min brutto inntekt ligger ett godt stykke over dette og med "kun" 100 000 i gjeld og 3-4 år igjen på nedbetaling, ser jeg ikke for meg helt at jeg har behov for denne sikkerheten. Dog sitter "regelen" om å nedbatale studielånet som det siste lånet man skal betale inn på hardt :P

Skrevet

Skulle jeg dø innen 3-4 år, ville det være smartest å betale inn på boliglån. Mann og barn blir sittende med boliggjelden og skal leve videre. Studielånet ville blitt slettet.

Hmm. det var ett bra argument for å betale på boligen kontra studielån, men uansett er det en liten sum i det store og det hele siden boliglånet er stort, men har en stor sikkerhet med over 2 mill i egenkapital. Skulle jeg dø nå har mannen sagt at han ville flytte til hjemsted med familie og der er boligprisene mye lavere + at vi har livsforsikring som sikrer hverandres del av gjeld.

Pengemarkedsfond er uaktuellt. Har noe aksjer osv, tør ikke satse mer enn det.

Skrevet

70 000,- til studielånet, tenk så deilig å plutselig ha over 6000 ekstra hver 3 mnd!

Så hadde jeg tatt

-3000,- til meg selv, frisør, nytt antrekk og sko:)

-3000,- til noe mannen vil ha

-1000,- hver til en skikkelig leke av kvalitet til ungene(vet ikke hvor mange unger du har da men regner 2 i dette oppsettet;)

-2000,- for en bedre middag ute på byen med dine fine nye klær:)

Skrevet

Herregud, betal ned studielånet! Jeg er drittlei av å høre om at dette lånet skal du ikke betale ned osv osv. Det er allikevel et LÅN, betal det når du har sjansen. En sparer jo tross alt ikke de 6500 hver tredje måned, en utgift er en utgift.

Skrevet

Er du forresten kunderådgiver i en bank?

Skrevet

Hei husmus, hvis du er drittlei over å høre om lånet mitt, så hvorfor lese disse innleggene mine da? Jeg har en tråd her og en på anonymforum, det går an å hoppe over akkurat disse to innleggene, men uansett er det hyggelig med meninger.

Det er greit at ett lån er ett lån og en utgift en utgift, men det er jo forskjellige regler forbundet med de forskjellige lånene.

Lånekassen har sikkerhet innebygd med at hvis inntekten skulle bli lav/bortfalle vil jeg kunne slippe renter + evt få slettet hele lånet. Dette er da normalt det siste lånet man bør nedbetale.

Boliglånet vil bestå uansett om inntekten skulle bli lav/bortfalle, så dette bør betales først.

Det jeg lurer på, iom at jeg er drittlei hele studielånet, er om det er fryktelig dumt å da kvitte seg med dette lånet først, siden all lærdom tilsier at jeg ikke skal dette.

Jeg har veldig lyst til å gå for løsningen til busymom, men er redd for at jeg tar ett dumt valg da det er så mye sikkerhet forbundet med studielånet.

Jeg spør her fordi jeg føler meg usikker og ønsker andres tanker og meninger rundt dette, da lærer jeg noe.

Gulesider, hvis det var meg du lurte på om var kunderådgiver i bank?, så er jeg ikke det. Jeg er kommunalt annsatt i en allminnelig lederjobb.

Skrevet

Jeg tror du misforstod litt, jeg er drittlei av at folk sier at en ikke skal betale ned studielånet fordi det er det "beste" lånet osv. Har en mulighet til å betale det ned så er det da ingen grunn til å ikke å gjøre det!

Skrevet

Hei husmus, beklager jeg misforstod ditt innlegg. Unnskyld.

Det er jo akkurat det du sier nå jeg sliter med. Det ER jo en grunn til at folk sier du bør ikke betale ned studielånet og jeg ser denne.

Jeg er bare så LEI av denne studielånregningen på 6500 som dumper inn hver 3dje mnd og har gjort det i veeeldig mange år. Nå har jeg den unike muligheten og kvitte meg med mesteparten i ett jafs, og den muligheten dukker ikke ofte opp.

Samtidig har jeg levd såpass lenge at jeg selv har opplevd at livet ikke alltid år som planlagt og ikke minst opplevd blant venner og bekjente at livet kan bli snudd oppned i løpet av ett sekund.

Så sitter jeg her da og VET nok at boliglånet er smartest å betale ned på, men kjenner bare grøssninger over studielånet og enorm lykkeføleslse over å skulle kvitte meg med store deler av den.

Sukk, jeg hører det du sier om at hvis jeg har mulighet til å betale ned studielånet så er det ingen grunn til å ikke gjøre det, men samtidig så VET jeg jo om grunner til at man ikke bør gjøre det og heller velge å nedbetale andre lån først.

Tar gjerne imot meninger som kan hjelpe meg i valget =) 80 000 er såpass mye for meg at jeg synes det er riktig å tenke gjennom hva jeg gjør.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg tror jeg hadde benyttet sjansen til å være litt ufornuftig. Brukt 20 000 på klær og gøy, evt en ferie, og betalt resten inn på huslån.

Evt investere dem et annet sted, å ha pengene på sparekonto gir ikke noe god avkastning ihvertfall. Hva med aksjer, fond eller valuta?

Skrevet

Siden dere har flexilån ville jeg satt dem inn der :-)

Skrevet

Hei. Jeg ville gjort følgende.

Betalt ned studielånet slik at dette var ute av verden.

Tatt opp forsikring på boliglånet, slik at dersom du eller din mann (eller begge) skulle gå bort så blir lånet redusert eller slettet. Prisen på forsikringen avhenger såklart av hvor stor del av lånet som blir slettet ved bortgang.

Da slipper du de kjipe regningene fra lånekassen samtidig som du beholder en viss sikkerhet for den / de som blir sittende igjen med boliglånet dersom du går bort.

Den eneste tryggheten du da må gi slipp på er dette med å slippe renter / få slettet studielån ved bortfall av inntekt, men synes du det er verd å betale 26 000 i året for den sikkerheten? (6500 kr 4ggr i året).

Lykke til! Skulle ønske jeg var i dine sko, da hadde det forsvunnet en stor bit av studielånet mitt ;-)

Skrevet

Ugla, det er jo det som er det rette svaret. Jeg vet det.

MEN jeg vil så gjerne bli kvitt dette j.... studielånet jeg har betalt på i 100 år. La meg ramse opp noen argumenter for å betale ned på studielånet, så kan dere enten støtte opp om dette eller filleriste meg til fornuft ;-)

1. Studielånet mitt har nesten 0,2% høyere rente enn boliglånet mitt og man bør jo betale ned på det dyreste lånet først.

2. Med 80 000 blir jeg kvitt nesten hele studielånet minus 20 000. Jeg slipper fortere den regningen på 6500 hver tredje mnd.

3. Jeg klarer aldri og regne studielånet inn i budsjettet mitt og de 6500 kr hver tredje mnd kommer og blir som en ekstra dritt kostnad. Jeg har alltid penger til den, men kjenner jeg blir sur hver gang den kommer. Mannen ble studielånfri i fjor og jeg kjenner på misunnelsen. Boliglånet betaler vi minst inn 20 000 på hver mnd og det gjør vi sammen uten problem hver mnd.

4. Jeg vet det er sikkerhet forbundet med studielånet, men nå gjenstår det kun 3-4 år igjen og kun en "liten" sum igjen. Med høy utdannelse og relativ sikker jobb, vil jeg ikke klare å komme ned i den lave inntekten lånekassen krever for å ettergi renter/gjeld. Jeg vil tjene mer enn det via evt arbeidsledighetstrygd, sykepenger eller ufør. Så da gjenstår evt sikkerheten med at lånet blir slettet hvis jeg dør, men sjansen er nok større for at jeg fortsatt lever om 3-4 år enn er død.

5. Buffer på evt innbetaling på flexilån er fornuftig, men vi har pr i dag over 200 000 i buffer, det holder egentlig.

OK. Er dette gyldig nok grunner til at jeg dropper flexilån innbetaling eller er det uansett regel om at studielån betales sist uansett

Skrevet

Hei Tingeling.

Som du ser av svaret mitt over er det nok studielånet jeg har mest lyst til å la gå først, og ditt argument om å stille spørsmål om det er er verd å skulle betale 26000 kr i forsikring i året for å beholde fordelene med studielån, trykker jeg til mitt bryst.

Forsikring har vi allerede. Hvis jeg eller mannen skulle dø, vil motparten få 2 mill. Vi har pr i dag 2850 000 i boliglån, da ville 850 000 stå igjen. Det har vi råd til å stå med alene, i tillegg er huset verd ovr 5 mill og den gjenlevende av oss hadde nok flyttet til hjemtrakter om vi ble alene med barn. Dvs at den gjenlevende ville nok hatt over 4 mill i egenkapital ved salg og så mye koster selv ikke herskapshus på våre hjemtrakter.

Skrevet

hvis du ønsker å betale ned studielånet, så gjør det. et lån er et lån, uansett om det er svært gunstig eller ikke:) alltid bedre å ikke ha det.

hva med å opprette et spareprodukt? vi sparer i global elite, det har vist seg å være ganske så bra. det kan være lurt å spare med tanke på pensjon f eks, for jeg tror det kommer til å skje noen endringer frem til den dagen vi går av med pensjon. sparer du i fond, så slipper du at det er låst, da kan du ta det ut om du en dag komme i en situasjon hvor du trenger litt ekstra penger.

Skrevet

Jeg hadde garantert betalt ned på studielånet. Det hadde vært sykt deilig å bli kvitt det altså. Da har du bare et lån igjen å konsentrere deg om.

Det må du jo betale på i mange år uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...