Gå til innhold

Hvor ofte ammer dere, og hvor lenge? (babyer på +/- 3 uker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må amme annenhver time, da er hun sulten, hun er 3 uker. Men hun spiser da ganske fort synes jeg (ca 10 min). Så jeg er litt redd for at hun ikke spiser lenge nok slik at hun får i seg den næringsrike melka... Prøver å gi henne smokk, men det er ingen nåde når hun er sulten...

Om natta kan det gå 3-4 timer faktisk.

I bøkene står det jo at barnet skal få tilgang til puppen så ofte den vil, men da jordmor på helsestasjonen ringte meg og jeg da ammet hver time sa hun dette med den næringsrike melka og at jeg skulle prøve smokk...

Hvor ofte vil deres babyer ha mat, og hva er deres erfaringer?...

Skrevet

Bare annenhver time??

Jeg ammet en gang i halvtimen tror jeg, minimum, og 3-4 ganger om natta.... jeg gjorde ikke annet enn å amme, men vet ikke om det var fordi babyen egentlig var sulten, men hun gråt bare hvis hun ikke fikk ligge inntil puppen.

Smokken tok hun ikke. Vi har prøvd iherdig med smokken, men selv om hun blir 8 mnd imorgen, så tar hun fortsatt ikke smokk.

Vi forsøkte å gi MME en gang iblant og det hjalp en del. Da roet hun seg og kunne sove litt lengre. Hvis ikke så sov hun nesten aldri på dagtid og det var rimelig slitsomt.

Men som med alt annet så gikk det seg til. Det ble litt bedre rundt 3 mnd alderen og da hun nærmet seg 4 mnd gav vi flaske med MME mye hyppigere og det var deilig. Da hun var 4 mnd fikk hun grøt, og da hun var 5 mnd kuttet jeg ut ammingen. Jeg følte at det ikke var noe særlig melk igjen der, dessuten var jeg rimelig lei amming etter at jeg ikke gjorde noe annet de første 3 mnd. Kan ikke si at produksjonen tok seg opp, selv om jeg ammet konstant. . . .

Jeg tror faktisk det ikke er unormalt å amme annenhver time når babyen bare er 3 uker. Fikk inntrykk av at mange hadde det slik de første par mnd.

Skrevet

Jeg ammer jenta mi ca hver 3 time døgnet igjennom. Noen ganger spiser hun litt kort og sovner av ved puppen og da våkner hun gjerne før det har gått 3 timer for en påtår. Slik jeg har skjønt det skal du tilby det brystet du sluttet med sist, først neste gang. Da er det større sannsynlighet for at hun får den feite mekka, men jeg har hørt om flere barn som tømmer brystet på bare ti min, så det høres ikke lite ut for meg!

Skrevet

hun er nå 6 uker og kan nå være våken uten å ville ha pupp!

de første 4 ukene ville hun ha mat ca hver gang hun var våken, kunne være hver time eller annen hver. en gang pr døgn sov hun 4 timer uten mat på den tida. spiste rask, ca ti minutt. hvis jeg syntes hun sovna fort/spiste lite fikk hun samme brystet neste gang også. jeg ammer en side pr måltid prøvde ikke med smokk, jeg var veldig innstilt på intens amming i starten.

Skrevet

Hei!

Har ei jente på 3 uker. Av og til går det 2 timer, av og til 3 timer og noen ganger 4 timer mellom hver gang hun får mat. Jeg har mye melk, og hun drikker bare fra et bryst til hvert måltid. Så det kan gå opptil 8 timer før samme bryst blir tømt. (har sopp på brystet for tiden og kan ikke pumpe og spare melken av den grunn).

Når vi skal legge oss derimot, da skal hun ha mat hver time. Vet av erfaring fra førstemann at om kvelden drikker de oftere for da er det mindre produksjon av melk, men med denne lille så starter det når vi legger oss i 11-12 tiden. Ikke kjekt. Da blir det et par timer med drikking, gulping, skifting av klær osv. Så når kl nærmer seg 2 så faller vi til søvn.

Og så er det jo noe som heter økedager, der babyen drikker oftere for å øke melkeproduksjonen.

Skrevet

Det med å tilby samme bryst som man sluttet med sist, er det anbefalt altså? Da får man jo innmari melkespreng på det andre brystet? Og det forrige brystet vil vel fylle seg opp igjen i løpet av ca 3 timer uansett, slik at det kommer ut den tynne melka først?...

Nei, det er jammen ikke bare å slenge babyen til puppen, er jo en egen vitenskap dette med amming... Når man har sluttet å bekymre seg for om man får nok melk, så begynner man å bekymre seg for om babyen får i seg nok av den næringsrike melka...

Skrevet

Min er bare 9 dager da men nå får han mat ca hver 2-3 time. Kommer an på hvor lenge han sover. Om han er våken i 2 timer så må han ha mat da. Min spiser bare av et bryst av gangen enda da, men ofte så tar amminga rundt 15-20 min.

Har masse melk så han spiser hele tiden. Om han tømmer brystet tror jeg ikke så aner ikke om han får i seg noe av den fete siste melka men.. Ikke så lett å vite alltid derre med amminga osv synes jeg.

Ang det å tilby samme bryst som du sluttet med gjelder vel når man ammer på begge under et måltid. Siden babyen først tømmer feks venstre bryst og kanskje halve høyre, så bør du begynne på høyre bryst neste gang så det blir tømt neste gangen du ammer, og da venstre bryst blir halvtømt. Om du skjønner? :)

Skrevet

Med første mann ammet jeg 40 mnutter i strekk annenhver time. Med andremann 15-20 minutter annenhver/tredjehvertime. Begge i perioden frem til 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...