Gå til innhold

Lagde verdens beste babymiddag idag :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lager mye variert mat med mye variert smak, men dagens er den beste hittil! Her er oppskriften:

(2 porsjoner)

60 gram kokt kylling

2 poteter

40 gram rød paprika (kokt i store biter så det er lett å ta av skallet før mosing)

ca 30 gram squash

litt hvitløk

litt oregano

litt pepper

1 ss kaldpresset olivenolje

Kyllingen er allerede kokt og fryst ned i 30grams porsjoner, så tar opp to stk og de tiner. Koker potet, paprika, hvitløk og squash. Når det er kokt så blander jeg sammen kyllingen, grønnsakene, har i en del av kokevannet, tilsetter krydderet og iljen. Så bruker jeg bare stavmikseren. Jenta digget middagen sin, jeg måtte spise og for det var så godt hehe. Og så har jeg en porsjon til i kjøleskapet til imorgen.

Nammmm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo godt ut dette da. Skal lage litt til min gutt på 6,5 måned. Kan han spise dette da, tenkte på krydderet. han er bare vant til de på glass ennå, og de smaker jo nesten ingen ting.

Skrevet

Hørtes digg ut. Vi kjøpte oss stavmikser for 1 mnd tid tilbake for å begynne å lage barnematen selv, men det har ikke blitt noe av. Har ligget litt på latesiden i det siste kan man si, men det har sine grunner :P

Men tror jeg skal prøve denne når jeg først kommer i gang :)

Gjest Kira06
Skrevet

Oh... ble sulten selv jeg:)

Er super dårlig på å lage hjemmelagd mat, ettersom jeg har hatt en baby som spiser alt. Nå har hun plutselig blitt lei av mat, så har planer om å la henne utforske verden utenfor middagsglassene.. hehe!

Men fordi jeg er så dårlig på å lage barnemat, så har jeg noe du sikkert synes er et fryktelig dumt spørsmål. Hvilken type kylling kan man bruke? Jeg har aldri lagd annen kylling enn å steke den i pannen eller ovnen, og da alltid brukt kyllingfileter. Kan jeg koke det?

Skrevet

Ja, kyllingfileter kan kokes, da blir de skikkelig saftige :)

Skrevet

bruker kyllingfileter ja, og ytrefilet av biff, rått kalkunbryst, laks osv...alt kan kokes/dampes hehe.

Jeg bruker grunnoppskriften som står i det "mat for spedbarn" heftet vi får på helsestasjonene, den fra helsedirektoratet. Der står en grunnoppskrift. 1 porsjon er 1 potet (ca 60 gram, noen ganger bruker jeg ris), 30 gram valgfi grønnsak, og 30gram kjøtt eller fisk. Så her kan en ta det en har i hus. HUsk å tilsette en god olje, fett er viktig!

Jeg koker som sagt opp kjøttet når jeg kjøper det, og porsjonerer de i 30 grams porsjoner, som jeg fryser ned. SÅ tar jeg opp to om gangen, koker grønnsaker til 2 middager, og setter i kjøleskapet. Så har vi mat i 2 dager. Bruk gjerne middagsrester og sånn for å spare penger/tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...