Gå til innhold

babyen min gikk ikke opp i vekt pågrunn av smokk!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var det helsesøster sa.

Han fikk ikke smokk før han var 4 uker.

Fra han ble født til 3 uker hadde han gått opp 1 kg og fra 3 uker til 6 uker hadde han gått opp ca. 400g.

Han veide da 4825g, men helsesøster var ikke fornøyd og mente at jeg burde slutte å gi smokk og amme steden for.

Jeg føler at han hadde fått det han trengte av mat. Når han er sulten så vil han ikke ha smokk. Ammer alltid før jeg gir smokk.

Han var 53 cm ved fødsel, på 6 ukerskontroll var han 55.5cm. Da vet jeg at det er lite men vekta var bra synes jeg.

Hva synes dere andre da? burde jeg beskymre meg?

Skrevet

Tviler på at smokken er grunnen så lenge du ammer hver 3 time ca. Om det er lite vet jeg ikke, de følger vel sin egen kurve.

Største sønnen min var 55 cm lang og veide 4400g på 6 ukers ktr. Han var 50 cm lang og 3370g ved fødsel da. Hadde gått opp en kg ca da og strekt seg 5 cm. Helsesøster sa aldri noe på det iallefall og han fulgte sin egen kurve :)

Skrevet

hmmm.. syns ikke vekta var værst.. virker som en helt normal vektoppgang. gutta mine har ikke vært tyngre ved samme kontroller. vet du om gutten din får i seg nok melk fra brystene dine? hmm men ja, som sagt.. om du burde bekymre deg burde vel jeg og det, men har aldri fått noen annen beskjed om at det er innenfor normalen..

Skrevet

Vet ikke om han får nok melk fra brystene mine, men jeg føler at de er tomme. Skal de være fylt av melk hele tiden selv om han ammer hvert 2-3 time?

Ammet i ett år med førstemann og han veide ca 5,3 på 6 ukerskontroll.

Skrevet

om gutten din til stadighet henger ved puppen eller har et stort suttebehov kan dette sammen med for liten vektoppgang, tyde på at du evt har for liten produksjon. prøv å pumpe ut 3-4 måltider på flaske, om gutten din tar det. å se hvor mange ml det blir. jeg mistet plutselig melken etter dødsfall i nær familie men oppdaget ikke dette før jeg prøvde pumpe ut måltider. nå i det siste er melken tilbake og sprengen og.. merket at brystene var veldig mye slappere når melken avtok.

Skrevet

Han hadde veldig stort suttebehov i begynnelsen noe som gjorde at han kaster opp store mengder etter ammingen. Jeg tok han med til legevakta en gang da han kastet opp veldig mye (ikke gulping).

Barnelegen veide han og fant ut at han hadde gått opp 170g på 5 dager og da sa hun at jeg burde slutte å amme så veldig mye. Men siden han hadde stort suttebehov forslå legen at jeg skulle begynne med smokk.

Nå har jeg han ved bryste så mye han vil, men kommer han til å gå opp denne vekten han hadde gått glipp av?

Første ukene gikk han over 300g i uken, mens siste 3 ukene gikk han opp ca 130g i uka.

Jeg skal kjøpe meg en brystpumpe imorgen.

Takk for svar jenter!

Skrevet

Jeg synes heller ikke at det virket så ille.

Lillejenta vår var 3500 ved fødsel, og 5000 da hun var 12 uker.

Hun hadde altså lagt på seg 1500 gram på 12 uker, og det er jo ganske mye mindre enn din sønn.

Vi fikk henvisning til lege, siden HS mente det var litt dårlig vektoppgang, men han mente det var helt fint, og ingen problem :)

Ikke stress med det, da risikerer du å miste melka.

Ta det heller med ro, amm så ofte du får det til, og pass på at babyen tømmer puppen helt.

Dette går bra :)

Skrevet

men du, ikke la deg skremme hvis du ikke får pumpa ut noe! Det er ikke nødvendigvis representativt for hvor mye melk du har! Han får i seg mer en det du klarer å pumpe ut.

Jeg ville ikke stresset med pumpe og flaske. Bare pass på at han blir tilbudt begge bryst ved hver amming, og gjør som du pleier: amme før smokk.

Mine pupper ble gradvis mykere utover dagen på der tidspunktet dere er nå. Hadde bare litt spreng på morgenen. Men det var melk inni der for det!

Lykke til :)

Skrevet

Her har d blitt brukt siden dagen etter vi kom hjem fra sykehuset...

Vår lille var 4600g og 54.5 på 6 ukers kontrollen å fikk beskjed om at d var helt flott :)

Tror IKKE du skal bekymre deg :)

Skrevet

Tusen takk for svar jenter!

Jeg har fått med meg at gutten min ikke får i seg nok melk fra mine bryster etter at jeg hadde telt hvor mange tunge tissbleier han har hverdag. Normalt skal han ha 5-6 slike bleier, men han hadde kun 3 som var tunge, de andre var nesten tomme når jeg skifter bleie.

Skal begynne å gi flaske fra idag.

Han bæsjer hverdag da, men det har sikkert ikke noe å si?

Skrevet

Det er væske i bæsjen også, den må du også regne med.

Personlig synes jeg det høres ut som du har nok melk og at gutten får nok mat, men at du har begynt å stresse. Skjønner ikke helt hvorfor du skal begynne med pumping og flaske? Trenger du mer arbeid?

Hadde det vært meg ville jeg fortsatt å amme direkte fra brystene til baby og heller veid han ukentlig på helststasjon en stund. Så kunne han fått tillegg dersom vekta ikke økte tilfredstillende.

Men for all del, du må gjøre det som gjør deg rolig og trygg.

Lykke til hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...