eliona Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Hei, håper noen som har peiling kan svare. Jeg var lang tids sykemeldt frem til 22 februar 2010. Da hadde jeg vært sykemeldt i 39uker (for det meste 50%) Da begynte jeg å jobbe igjen rett og slett fordi jeg fikk høre at jeg ikke kunne få foreldre penger hvis jeg gikk mer enn et år sykemeldt. Mitt spørsmål er: (litt vanskelig dette) : Jeg begynte å jobbe igjen den 22 februar , kunne være sykemeldt tom 12 mai før jeg måtte søke om arbeidsavklaringspenger. Nå lurer jeg på hvor lenge jeg må jobbe igjen for å ha rett på sykepenger? har hørt at jeg må jobbe 26 uker. jeg begynte om sagt å jobbe ca 11 uker før jeg var et år sykemeldt. Tells disse 11 ukene når jeg må jobbe 26 uker for å ha rett på sykepenger, altså at jeg bare kan jobbe 15 nye uker for å ha rett på sykemelding igjen? og er det nå sikkert at jeg har rett på foreldre penger, hva tror dere? Håper noen forstår spørsmålet mitt. Takke for svar.
eliona Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #2 Skrevet 4. juni 2010 hjeeeelp , skjønner at dette var litt inviklet. Ingen som kan svare?? Spør hvis dere ikke skjønner noe..
mammasgull Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Sykemelding gir lik rett på svangerskapspenger. Skjønner ikke hvem som har sagt til deg at du kan risikere å ikke på penger etter fødselen? AAP tror jeg også likestiller seg som sykepenger, alså at en får foreldrepenger fra dem....
Mrs Preggie Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Ja, du må arbeide 26 uker i strekk for å opparbeide ny full sykepengerettighet. Men du har fortsatt disse ca 11 ukene til gode. Men; du kan ha sykefravær innenfor arbeidsgiverperioden, dvs 16 kalenderdager. Da er det arbeidsgiver som betaler, og "telleverket" hos nav vil ikke påvirkes. Fra man har brukt en arbeidsgiverperiode må det gå 16 nye kalenderdager før man kan være syk igjen uten at det vil berøre telleverket. Sykepenger er utgjør samme beløp som lønnen din, og gir full foreldrepengerett, altså 80 eller 100% utbetaling av det du har hatt. Dersom du går over på AAP utgjør dette 66% av det du hadde tidligere. AAP gir også foreldrepengerett. Dette her er jeg litt usikker på, men jeg tror at du da vil få foreldrepengene dine beregnet utifra disse pengene, som altså blir noe mindre enn sykepenger/ordinær lønn.
eliona Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2010 tusen takk for svar! Men jeg har hørt at når man er gravid så betaler ikke arbeidsgiver de 16 dagene (arb.giverperioden) så da påvirkes "telleverket" hos nav alikevel. Sliter meg gjennom nesten hver eneste arb.dag, selv om jeg har god tilrettelegging og alt det der. Men før jeg begynte å jobbe igjen var jeg også mye sykemeldt på grunn av angst og post traumatisk stress. Nav sa at je ikke hadde rett på foreldre penger hvis jeg ikke opparbeidet meg retten til det igjen. før 1 mars var det jo rehabeliterings penger som man fikk etter 1 års sykemelding og jeg tror at det var der det ble litt tull med regler og slikt. jeg blir helt grønn av alle regler, alle sier jo så forskjellig.
M@msen Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Hvis arbeisgiver skal ha rett på penger fra nav fra dag 1 så må de søke, dette er ikke noe som skjer automatisk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå