Gå til innhold

Er barnehage obligatorisk? Jeg mener må barnehagebarna på barnehage hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer siden jeg har 2 barn under 2 år og snuppa mi på 4,5 som har gått i barnehage siden hun var 1,5 år pågrunn av at jeg var i full jobb. Nå er jeg hjemme med de 2 minste og jenta mi vil noe ganger være sammen med oss enn å gå i barnehage. Lillebror skal begynne i samme barnehage til høst og da begynner hun sitt siste år der, jeg har tenkt å gjøre det året obligatorisk for henne siden hun skal på førskolegruppa. Har dette noe å si for barnehagen? Det er foreldremøte i barnehagen (individuelt) til alle foreldre. Det jeg lurer på er om de kommer til å lure på hvorfor hun er borte fra barnehagen i det siste....og om de kan kreve at hun kommer hverdag? Jeg er heller ikke så flink med å ringe, ringer bare 2. dag hvis hun da har vært borte endag. Sånn som hvis hun sier hun vil være hjemme en torsdag kan hun like godt være hjemme dagen etter slik at hun har lang helg og da ringer jeg. Hvis hun trives slik kan de på barnehagen si noe? Jeg er sliten selv og synes det er deilig å gå ut litt senere enn vanlig med barna.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det er ikke obligatorisk. Men du kan ikke bare slå deg til ro med at du "ikke er så flink til å ringe", en viss ryddighet er ikke av veien.

Skrevet

Ja, men de på avdelingen sier bare ok greit når jeg ringer. Jeg ville ha vært litt mere obs med ringinga hvis de hadde sagt ifra.

Skrevet

Det er ikke obligatorisk, men det er jo greit å gi beskjed da.

Du behøver jo heller ikke å levere før "kjernetiden".

Kanskje er det fint for den store å være der i bare noen timer innimellom også og ikke fulle dager bestandig.

Skrevet

Nei det er ikke obligatorisk, og du har selvfølgelig ingen plikt til å levere henne i bhg. Det du derimot plikter, sånn rent moralskt sett i hvertfall, er å si fra til barnehagen at hun har fri. Jeg syns også du skal tenke på at hun skal gå siste året i bhg, og trenger å være sammen med de barna hun skal gå på skolen sammen med. Hvis hun er mye borte blir mye av det sosiale samspillet borte også. Jenter danner "gjenger", og det er fort gjort å bli utelatt og ikke få være med på leken...

Skrevet

Doula Dulosten™&Ida&Emil

Jeg er klar over det, derfor sier jeg at siste året er veldig viktig og jeg skal passe på at hun er i barnehagen hverdag :-)

Skrevet

Hei

jeg jobber som førskolelærer, og det er kjekt for barna å få være hjemme en gang i blant. Men gi alltid beskjed, ring om morningen og si at hun/han har fri, dette er faktisk ett større irritasjonsmoment enn hva folk tror, med tanke på planer og aktiviteter som en har lagt opp. Finnes det en kjernetid i din barnehage, som oftest 10-14.30, bør barnet være kommet før klokken ti, dette av praktiske grunner, ofte går man ut på tur klokken ti, dumt hvis barnet ditt ikke har kommet innen dette, ofte begynner samlingsstuden klokken ti og det er kjempe forstyrrende for de andre barna og voksne dersom dere kommer kvart over ti og ramler inn i samlingsstunden. personalet bruker mye tid på å planlegge en pedagogisk samlingsstund, og det er svært frustrerende med barn og foreldre som forstyrrer denne ofte.

det er helt greit å ha barnet hjemme noen dager innimellom selv om hun skal gå siste året, så lenge det ikke blir flere dager i uken. skal du ha henne hjemme er det lurt at du sjekker ut når de skal ha førskolegruppe, turdag eller andre aktiviteter (dette finner du på månedsplan eller ukesplan), sånn at barnet ditt stiller i barnehagene de dager det er opplegg.

Skrevet

Signerer kinnju over her. Jeg er også førskolelærer og ser at det er topp for barna å få være hjemme innimellom hvis dere har muligheten til det. MEN! GI ALLTID BESKJED, og gjerne så tidlig som mulig! Det er grusomt irriterende når folk ikke gir beskjed hvis barna er hjemme en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...