Gå til innhold

Tips til bleiesluttere som har forsøkt ALT !!!!!

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som begynte å slutte med bleier 18 mai i fjor!!! Da var han 3 år og 9mnd. Vi har nå holdt på 1 år og prøvd ALT, belønning i alle former, "straff", samtaler uten varig resultat. Ble til slutt ganske fortvilet fordi hele dosituasjonen låste seg, han gråt og ville ikke, fortsatta å bærsje i buksa, jeg vet ikke hvor mye tøy jeg har kastet!

Men så:

Bestilte time på helsestasjonen for å få noen tips der. Der ble vi møtt av en ung mannlig lege. Han synes vi hadde vært veldig utholdene og prøvd det meste. Det eneste han foreslo var å ha faste dotider. 2 x pr. dag skulle sønnen min sitte på do og prøve å bæsje, vi skulle la han sitte i ca 5 min. og gi han belønning uansett om det kommer noe eller ikke (2 non stopp).

Og gjett hva ! Det fungerer Han får et halvt glass med sviskemos om morgenen (min sønn er veldig glad i tørre ting som knekkebrød, kjeks, frokostblanding uten melk osv og da blir det jo veldig hardt og vondt det som skulle komme ut....) Han sitter litt ekstra om morgenen, da kommer det sjelden noe, og så sitter han etter middag og da kommer det !!! Vi har bare prøvd 2 uker nå, men ikke et eneste uhell i disse ukene! Hvis et uhell skulle skje, skulle vi bare skifte og si noen som "neste gang går det bra".

Jeg er så glad! Legen snakket til sønnen min også om hvorfor vi var der og hva han skulle prøve. Var akkurat som om det hjalp at noen andre enn oss foreldre sa hva han skulle gjøre!

Så til dere som sliter ta kontakt med helsestasjonen for en samtale hvis det har gått lang tid og alt har låst seg!

Fortsetter under...

Dette var et bra tips, som jeg skal forsøke jeg også. Jeg sliter med å få fireåringen, som akkurat har sluttet med bleie, til å sitte på do og bæsje hjemme. Jeg har skrevet mer om det i min mammblogg:http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/line_fredheim_storvik/default.aspx

Nå skal jeg forsøke faste rutiner. Med nummer en gikk det veldig bra å slutte med bleie, og da fulgte jeg disse åtte rådene: http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/line_fredheim_storvik/archive/2010/05/12/8-r_E500_d-til-bleieslutt.aspx

Line

det var lurt tips. det skal jeg tipse en venninne om...;)

det er nok veldig forskjellig fra barn til barn med bleie slutt

min eldste var akkurat fylt to år da hun bare en dag sa mamma jeg må på do.... da sluttet hun på timen med bleie. omtrent ikke et eneste uhell. ingen bæsje uhell heldigvis..;) to uker etterpå sluttet hun med bleie om natten. det har vært noen uhell etterpå men det tenker jeg er helt vanlig... nå er det 2 år siden og enda kan hun tisse seg ut om natten. men det er så sjeldent at det går helt greit...

• 2 uker senere...

Hei, nå kan jeg juble over at jeg nå har enda et bleiefritt barn, takket være gode råd fra denne debatten og de som leser bloggen min.

I helgen og de siste dagene har lillebror ikke bare tisset i do, men også trosset den store barrieren det er å bæsje i do! Mamma til tre jubler, men bare inni meg, for jeg har forstått at lillebror helst ikke vil at vi skal gjøre så mye nummer ut av at han har sluttet med bleie.

Så gikk det slik som marikken kommenterte i bloggen min: ”Det kommer når det kommer”.

Det eneste jeg har gjort er:

Å si: Nå går vi på do, når jeg ser at han gnir knærne sammen, er på vei til å gjemme seg i en krok, eller tar seg på buksa og tydelig ser tissetrengt ut.

Stått utenfor og ventet til han er ferdig på do – og sagt til ham etterpå at det er flott at han bæsjer på do.

Ikke kommentert at han har sluttet med bleie, eller snakket om det i det hele tatt.

Sagt at han kan velge om han vil ha doring, eller ei. Han vil sitte på do uten doring.

Les gjerne mer i Mamma til tre: http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/line_fredheim_storvik/archive/2010/06/15/bleieslutt-197-b-230-sje-p-229-do.aspx

Line

Etter måltider er gode tidspunkter for å forsøke å bæsje. Når man spiser, jobber tarmens nervesystem med å flytte alt videre nedover, slik at man har lettere for å tømme seg etterpå.

Jeg lot av og til min 3-åring sitte på potte foran barne-TV for at han skulle sitte lenge nok. Vi hadde fast rutine med at han satt på potta hver kveld. Jeg ventet med å slutte med bleien til jeg så at han hadde bæsjet et par ganger i potta.

I starten fikke han velge mellom potte, doring og do. Etterhvert som han mestrer ting bedre har jeg kuttet ut potte og doring.

Fordi han hadde trent mye med potte før han sluttet med bleie, ble han raskt svært selvstendig på toalettet. Roper når han er ferdig, men ordner det meste selv, inkl håndvasken.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...