Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Har døpt 2 barn, men trodde vel egentlig at dette var det samme.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 gudmor/gudfar er den som bærer barnet til dåpen. Kan være fadder i tillegg, men trenger ikke være det!
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Gudmor/gudfar ekisterer ikke lengre, det er avleggs, gammeldags og kun enkelte lite oppdaterte "sekter" som bruker. I alle fall de som er en del av kirka. Det er som ofte ikke-kristne som tror at det er noe som heter gudmor/gudfar. Både bæreren og fadderen kalles fadder.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 nei, bærer trenger ikke være fadder! Jeg ble båret til dåpen av min egen far. Han er absolutt ikke min fadder! Mine barn er båret til dåpen av sine bestemødre. De er absolutt ikke faddere til barna:)
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Ja, var litt dårlig skrevet av meg. Som oftest er den som bærer fadder, men ikke nødvendigvis. Ikke unormalt at mor eller far bærer, de kan ikke være fadder.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Fra Wikipedia: "Tradisjonen med faddere går helt tilbake til det andre århundre da barn av kristne martyrer fikk nye «foreldre». Ved dåp i våre dager er fadderen vitne om at dåpen er foretatt, og de blir bedt om å være med å gi barnet kristen opplæring. De kan under dåpshandlingen ha særlige oppgaver som å bære barnet eller ta av barnets dåpslue. En kvinnelig fadder kan kalles gudmor, en mannlig fadder gudfar hvis det er de som bærer barnet. Tilsvarende for en fadder som tar av dåpslua før dåpen, de har blitt kalt «luefadder». Det er også mulig å være gudmor eller gudfar uten å være fadder for barnet."
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 ok. Her jeg bor kalles alt for gudmor/gudfar. Min sønn har en gudmor, eller fadder da som jeg ser at det egentlig kalles, men han kaller henne gudmor. Mine foreldre er også faddere for han, men jeg har alltid trodd at de også har vært gudforelde. Jeg bærte han til dåpen selv. Min datter har 5 faddere, 3 av de er tante/onkler og har da ikke gudmor/far tittelen. Et vennepar har tittelen gudmor og gudfar for henne. Pappaen bærte henne til dåpen.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 gudmor/far og fadder er det samme. trur det er mer vanlig i nordnorge å si gudmor/far. her har jenta 5 gudforeldre der vi har tantegumor, onkelgufar og to gudmødre og en gudfar.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 Gudmor/gudfar er i aller høyeste grad i bruk blant både kristne og "vanlige" folk! Jeg blir f.,eks. daglig titulert som gudmor for min kristne venninnes datter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå