indigo25 Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Det er ingen sykdom, men noen er rett og slett ikke i form når man er gravid. Noen sliter med kvalme, null energi, vondt med å bevege seg som vanlig, hodepine, psykisk stress, masse følelser og tanker på en gang. De som er vandrende batteri og er i topp form under graviditeten er ofte de som blir sett på som de flinke eller tøffe og mindre sutrete gravide. jeg skulle gitt mye for å ha vært en av dem, istedet er jeg en av de som sliter med energien og kroppen. Synes det er vanskelig å være en av dem og later som om jeg er bedre enn jeg er..med det resultatet at mine kolleger ikke skjønner hvorfor jeg har vært borte fra jobb noen formiddager ( pga kraftig hodepine og bekkenplager) Sjefen har fått høre at han forskjellsbehandler de ansatte og er nå blitt veldig streng på at jeg må møte som alle andre, Jeg har forklart og sagt hvordan jeg sliter med formen og kroppen, men får beskjed om at han mener at jeg må sykemelde meg hvis det er så ille. Jeg er lærer og ahr ikke vært borte fra en eneste undervisningstime, det er bare de få gangene jeg har spurt om å få være hjemme i møte/samarbeidstid. Jeg mener at dette kan handle om tilrettelegging på arb.plassen, vil helst ikke sykemelde meg nå rett før ferien ( lærerferie), men føler meg presset til å snakke med legen om det. Hva skal jeg gjøre?
Søskenspire i oktober Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Først og frems er det viktig at du tar hensyn til din kropp! I mitt forrige svangerskap slet jeg med plager da min jobb er mye stillesittende pc-arbeid. Da jeg tok det opp, fikk jeg ikke nok avlastende oppgaver, og en god stol, eller sofa var noe bedriften mente ikke hørte hjemme på en arbeidsplass. Jeg snakket med min fastlege, som benyttet skjema nettopp for tilrettelegging på arbeidsplassen. Sammen med min sjef skulle jeg gå gjennom arbeidsoppgaver og måter å tilrettelegge/avlaste på. Da dette ikke fungerte gikk jeg over på svangerskapspenger, ikke sykemelding. Om din fastlege ikke syntes dette er en løsning, kanskje du skulle vurdere en andel sykemelding, eller aktiv sykemelding? Da kan du fortsette som du har gjort, ha dine undervisningstimer, og heller korte ned på det andre. Jeg syntes også at du bør vurdere å fortelle det til dine kollegaer, at du har fått plager som gjør at du må redusere litt - Kanskje du møter mer forståelse da?? Lykke til!
indigo25 Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2010 Takk for gode svar. Tror kanskje at aktiv sykemelding kan være tingen, ihvertfall etter ferien. På den måten har jeg det ihvertfall nedskrevet på papiret og er lite sjefen kan gjøre noe med. Skulle ha ønsket å fått mer forståelse da, det er litt sårt da jeg har jobbet der i 10 år og så og si aldri vært borte fra jobb. Har forresten sagt til de to kollegaene som har reagert at jeg har slitt mye mer enn hva jeg har vist, men fremdeles er det lite forståelse å hente der. Mannen min mener det beror på sjalusi, men hva vet jeg? reagerer også litt på at sjefen og de andre ansatte anbefaler meg å sykemelde meg. Er det ikke bedre å prøve å tilrettelegge slik at jeg kan jobbe mest mulig? Kjenner jeg blir sliten av hele opplegget og blir nesten redd for å si fra hvis jeg er i elendig form en dag. Det går ut over gleden av å være gravid, det føles bare slitsomt ut akkurat nå.. Liker heller ikke å høres sutrete ut...skal jo helst være superdame til alle døgnets tider:)
stinelin81-3 smågull Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Det er ille...men vi behandles så forskjellige alt ettersom hvem som styrer og bestemmer der vi jobber. På min arbeidsplass så er også sykemelding å foretrekke for de andre fordi det gjør organiseringen for DEM lettere. Bedre å ha en mindre å ta hensyn til liksom.... Synd og skam!!
snart mor til 3 Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Graviditet er ikke en sykdom, det er mange! Maaange diagnoser man kan få alt på en gang som man prøver å skape et lite barn.. De som sier noe annet skal bare prise seg glade for at de har enkle svangerskap!
Miss Snow Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Det er nok mange skoleledere som heller ser at lærerne sine sykemelder seg framfor at de går ned i redusert stilling eller gjør andre tilpasninger. Det er lettere å skaffe en vikar på fulltid enn å gjøre om timeplaner eller i verste fall måtte ha flere lærere i samme fag i samme klasse bare for å få det til å gå opp. Det er fryktelig synd at det er sånn, men nærmest alle mine lærervenner (er også lærer selv) som har slitt med enten kvalme, bekkenløsning eller andre graviditetsplager har blitt 100 % sykemeldt fordi det ikke er vilje eller mulighet til å tilpasse arbeidssituasjonen nok i det yrket vi arbeider i.
Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Dette er en tøff jobb med mye stress...gåing/springing...ingen kontor man kan "gjemme seg i ved behov"...man skal være superopplagt og vise forståelse for mange andre mennesker hele dagen...jobben er som et korthus som fort raser sammen... Om det er en jobb der man burde vise forståelse så er det din jobb...her kan du bruke fagforeningen og hms som alibi...eller rett og slett sykemelde deg...er det så galt egentlig? Det er store ting som skjer i kroppen og ikke så mange ganger man skal være gravid... Nei, det er ingen sykdom man jeg synes ikke man skal kjøre seg helt på bunn heller...at du er sliten og uten energi er ikke så rart i en jobb man må gi 100% i hele tiden... Kjenn etter hva kroppen din forteller deg...ikke godt med høyt blodtrykk...bekkenløsning...svangerskapsforgiftning heller... Lykke til du tapre lærer :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå