RompeRock Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Vurderer å reise fra Oslo til Trondheim alene med 3-åringen og babyen på 2 måneder. Lurer da på dette med familievogn på toget. Får man den alene, eller risikerer man at det kommer enda en familie? Er det lukket, slik at man er skjermet fra resten (eller de skjermet fra oss, alt etter hvordan man ser det...;o)). Noen med erfaringer å dele?
Mammaen til Isak Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Familievogn er ikke en togvogn til deg aleine nei:) det er en togvogn reservert til barnefamilier. Blir den full får man plasser i de andre vognene. Det er vel ment som at man holder støyen mest mulig på et sted og at barna og forsåvidt foreldrene kan ha glede av hverandre! Den er ikke noe mer lukket en en vanlig vogn er med de der glass dørene. Men i enden av vogna er det gjerne et lite rom med dør der det er tv med dvd til barna.Toalett i gangen som ellers, og vognplasser først i vogna, 6-8 vogner- avhengig av str.
Rosie the riveter Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Det kommer an på om du får et nytt tog (signatur-togene) eller gammelt tog (de røde) I de nye togene er det en hel vogn du må dele med andre. Skal du reise med barnevogn må du gi beskjed om dette da du bestiller så du får reservert plass til den.Begrenset plass til barnevogner (2-3 stk) Det er et lekerom i ene enden av vogna (anbefaler at du tar med tegnesaker o.l) Greit nok dette, men det er alltid en eller annen unge som hyler, så dersom ditt barn skal sove, kan det bli litt trøblete (min personlige erfaring) I de gamle togsettene har man et eget "rom". I disse togene er det kun plass til en barnevogn, så veldig viktig å informere om at du reiser med barnevogn. Gardiner på innsiden av kupeen, så man kan ha litt privatliv. Lekerom på utsiden. Håper dette hjalp
RompeRock Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. juni 2010 Hehe, hadde jo vært kjekt med en egen liten kupé ;o) Takk for svar. Har lest litt på nsb sine sider, og ser at man kan reservere plass til barnevogn. Så om man gjør det, må man vel også få sitte i familievogna selv om det blir fullt. Ettersom bebisen skal ligge i vogna og sove. For man kan bruke vognene mens de står der? De blir ikke bare lagret tett i tett på vognplassen? Eller?
RompeRock Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 3. juni 2010 Takk for info Tenker jeg ringer til nsb og forhører meg litt om de avgangene som er aktuelle.
Marbella Skrevet 3. juni 2010 #6 Skrevet 3. juni 2010 Jeg reiste nettopp med mine 3 barn fra Nord til Oslo, betsillte barnekupe på Nordlandsbanen da fikk vi en egenkupe med eget toalet og stellerom der var det 7 plasser og vi var fire så det hadde jo plass til 3 til, der kan du ta med vogna inn! Barnevogn er noe helt annet der er som en egen togvogn for familier! Hvis det ikke er ledig barnekupe, så har jeg bestandig spurt konduktøren om det er ledig handicapkupe- da får man også en egen kupe med litt mere plass.
Marbella Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 Å ha med barnevogn inn er et lite prosjekt:) jeg har en liten smal vogn med 3 hjul, jeg måtte ta av det en bakhjulet for å få vogna inn i tog, du skal jo ikke ha noe togbytte så du kan vel få hjelp til og komme deg inn og ut.......
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Tok toget fra Heimdal til Lillehammer for litt siden. Men en på 5 år og ei på 4.5 mnd. Gikk så fint så fint. Fikk sånn liten kupe, der var vi to familier som reiste. Akkurat plass til to vogner, og det var fire seter. Den lå rett ved siden av familievognen hvor det var "klatrestativ"... Turen gikk som smurt den. Jeg har Simovogn, ingen liten vogn og det var ikke noe problem å få den på og av toget.
Marbella Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 Av og på toget er ingen problem.....men prøv og trill den inn i kupen....... Nå skal det sies at på Norlandsbanen er du helt overlatt til deg selv, men fra Trondheim til Oslo hvise ikke konduktørene hva godt de kunne gjøre for deg:) 7 timer med tog går bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå