Gå til innhold

Lese selv (privatist)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg bare lese feks engelsk selv med den boka som de har på bokhandelen, for så å melde meg opp til eksamen når jeg føler meg klar? Eller må jeg melde meg opp som privatist og så få leseliste?

Jeg ser de har bøkene på bokhandelen i Oslo sentrum.

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Første alternativ, men husk at du må melde deg opp innen fristen. Lykke til :-)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Du kan lese selv, ja :-)

Ikke noe obligatorisk ellers.

I tillegg må du skrive et prosjekt (skriv noen sider om et tema som interesserer deg, gjerne noe som blir tatt opp i pensum), en filmamalyse (engelsk film som gjerne er relatert til noe i pensum) og bokanalyse av bok av engelsk forfatter (anbefaler of mice and men)

Jeg har nettopp tatt denne eksamenen (regner med du skal ta det for å få studiekompetanse). Brukte boka experience. Hvis du googler experience leseliste så kommer det opp en på nettet. Du må sende inn leseliste selv før muntlig eksamen, ellers bruker de en fastsatt leseliste, finner den sikkert på nettet.

Melder deg opp til eksamen på privatistweb.no (com?). Du må nok ha både skriftlig og muntlig eksamen.

Obs - oppmeldingsfristen er ganske tidlig, om du skal ha den til vinteren er vel fristen i sept/okt

Skrevet

Jeg har kjøpt med engelskboka som de har på helse og sosialfag. Tenkte å gå den veien kanskje. Heldigvis veldig fine bøker med oppgaver i slutten av hvert kapittel.

Stopper litt opp for meg det med at det er muntlig. Synes det er vanskelig. Går det fint om man står akkurat i muntlig, men får en relativt bra karakter i skriftlig?

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg tror de slår sammen karakterene til en karakter.

Jeg hadde den muntlige eksamenen i forrige uke, og den var absolutt ikke noe vanskelig.

Først fikk jeg en tekst jeg skulle lese, og fikk forberede meg på et klasserom i ca en halvtime. Tok da notater av teksten. Notatene hadde jeg med meg inn på eksamenen, og fortalte/ble stilt spm rundt teksten, for å vise at jeg hadde forstått hva den handlet om. Snakket om dette i 5 min eller noe.

Så ble jeg spurt litt om utviklingen av det engelske språk, og forskjell på engelsk/amerikansk. Snakket om dette i ca 5 minutter. (Kan vel få hvilket som helst emne fra pensum da)

etterpå ble jeg spurt om boka jeg hadde lest. Snakket om dette i ca 10 min.

Alle på mitt kull fikk boka å snakke om, ingen som måtte snakke om prosjekt eller film. Tror det er ganske vanlig, spes om du velger en av de vanlige bøkene som of mice and men eller huckleberry finn.

Muntlig eksamen er altså delt i 3:

-forberedningstekst/lydbånd

-Noe fra pensum

-Bok/film/prosjekt

Så lenge du har noenlunde kontroll på pensum, har tenkt igjennom handling og moral i bok/film og kan legge frem prosjektet ditt noenlunde, og klarer å snakke engelsk på et helt vanlig nivå, er det ingen problem å stå.

Jeg hadde forberedt meg ganske dårlig, og snakker helt greit engelsk, men klarte å få en sterk 4'er, hadde fått fem om jeg hadde mer kontroll på pensumdelen.

Ingen i mitt kull som strøk, og noen av dem hadde ikke forberedt seg i det hele tatt.

Lykke til=)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Den skriftlige delen var forresten piece of cake, den kan du få 4-5 på uten å engang ha åpnet boka. Ikke et eneste spm fra pensum, kun fra forberedningsdelen som du får ca 2 dager før eksamen. Om du tar den gjennom kunnskapsløftet får du bruk alle hjelpemidler utenom kommunikasjon. Dvs du kan ha med lærebok, notater, forberedningsdel, utskrifter, ordliste... you name it.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...