Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Jeg har noe veldig fint garn liggende, som jeg har lyst til å strikke bleiebukse av, men det ble kjøpt for fler år siden, og "lappen" er ikke på lengre... (blitt fascinert av tøybleie-trenden, og prøver å få alt i orden nå før termin...) Problemet er at jeg TROR det er 100% ull, men jeg er ikke helt sikker. Må jeg ta sjansen på å strikke bleiebuksa, sette den inn med lanolin, og sjekke om den lekker eller ikke? Eller finnes det en enkel måte å finne ut om garnet jeg har er ubehandlet ull?
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Klipp av en tråd på ca 15-20 cm og rull den sammen til en liten "ball", mens du lar en av endene henge ned et par cm. Stikk "ballen" opp i rompa di og la den være der hele natten. Hvis du våkner av at det klør, er det ull.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Prøv å tov en del av garnet. Tover det ikke, er det superwashull og tover det er det bra til bleiebukser.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #7 Skrevet 3. juni 2010 du kan tenne på en tråd for å skjekke om det er ull eller ikke. husker ikke alle tingene du skal se etter i farten, og ikke har jeg boka fra den gang jeg hadde tekstilkjemi som fag på høgskolen heller, men hvertfall hvis tråden smelter så kan du være 100% sikker på at det IKKE er ulle. ull brenner årntli. og så blir det ganske klar røyk uten farge som ikke lukter for ille.
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 Ta med deg garnet i en garnbutikk saa faar du hjelp
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Tusen takk for gode råd. Tror jeg eksperimenterer litt med toving jeg, det hørtes ut som enkleste måte å finne det ut på HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå