Gå til innhold

Magevondt og maltekstrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har mye vondt i magen. Han får ut luft når han får amme-te, men sliter om han ikke får det.

Han har til nå fått malt i hver flaske (får kun MME(NAN1)), men har nå prøvd å kutte litt ned for syns det er i overkant mye.. Han spiser hver 2-3 time på dagen og kun en gang om natta.

Men etter jeg kuttet ned på malten har han hatt VONDT i magen stakkar.. Noen tips om hva annet som kan hjelpe annet enn malt? syns det er så dumt å gi for mye(max døgndose er i følge helsesøster 4 skjeer, og han får en halv skje i hver flaske)...

tar i mot alt av tips, da mini sliter mye med magen.. både luft og knip. han er forresten 8 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk ikke høre noe om max-mengde på malt ava hs, men det kan jo hende at det finnes alikevel :)

Vi ga en halv teskje i hver flaske til piraten når hun var så lita. Hun drakk vel omtrent 7 flasker i døgnet.

Vi ga også ammete/fennikelte og rooiboos-te som virker beroligende på småttiser. Mye brukt mot kolikk i sør-afrika.

Vi ga den mengde malt i flere mnd (fra 2 mnds alder til 4 mnd alder iallefall, om ikke lenger). Men jeg sier ikke at du skal trosse hs altså. Dette kjenner du best selv.

Lykke til magevondtet!

Skrevet

kanskje jeg skal gå tilbake til en halv teskje... han fikk en god halv teskje(ikke veldig liten teskje) i hver flaske(6-7 flasker i døgnet)...

er så fælt at de har vondt når man ikke får gjort så mye.. er liksom ingenting som hjelper..

hvor kjøper man rooiboos-te?

Skrevet

På sønnen min hjalp det med fennikel-te. Virkningen kom samme dag. Jeg ga han 5 ml av teen før hvert måltid. Etter en stund fikk han ut mye luft ved å holde prompefest for oss:-) Hvis han hadde vondt på kvelden/natta, ga jeg han også litt sukkervann. Lykke til:-)

Skrevet

hva er oppskriften for å koke opp sukkervann selv? noen som vet?

Skrevet

rooisbos-te finner du i vanlig matbutikk. Står sammen med te/kaffe. Jeg brukte en økologisk fra confecta. Sort boks med vanlige teposer. Lot det trekke noen minutter og hadde det på en flaske stående på kjøkkenbenken og prøvde meg frem med mengde. Endte opp med ca 10 ml i hver flaske.

sukkervann har jeg ikke laget, men her er en oppskrift fra nett:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=22956

Effekten av sukkervann kommer i løpet av 5-10 minutter og varer fra 1/2 - flere timer.

Behandlingen er enkel: Foreldrene lager blandingen fra kokt vann som tilsettes vanlig rørsukker (druesukker virker ikke). Det tilsettes 12 g sukker pr 1 dl vann (12 g er en strøken spiseskje, eller aller helst en strøken måleskje på 15 ml).

Jeg har gitt 2 ml av dette (sannsynligvis er 1 ml nok!) over ca 1/2 minutt ved at barnet suger det i seg fra en sprøyte, men det kan sikkert også gis på en smokk (må da passe på at barnet ikke suger smokken ned i halsen!) Foreldrene vil se om dette har effekt i løpet av 1 dag, vanligvis fra første forsøk! Det gis når barnet skriker av kolikk, og da gjerne hver 1-2 timer hvis det er nødvendig.

Sukkervann er et medium for bakterier. Det bør derfor bare lages en oppløsning for et par dager om gangen. Dette kan oppbevares i kjøleskap, men porsjonen som gis barnet bør vel være tatt ut og varmet slik at det har romtemperatur. Jeg tror at vannet bør kokes før og ikke etter blanding med sukker da koking av sukkervann kan føre til en viss karamellisering.

Lykke til!

Skrevet

tusen takk:)

Skrevet

Jeg skiftet til collett med god effekt. på førstemann brukte jeg idoform mikstur ei stund

Skrevet

kan man bruke idoform på så små som 9 uker da?

har prøvd Hipp, men det hjalp ikke:(

men idoform er vel bare om gutten har diare? ikke for å hjelpe mot treg/hard mage?

kan jo prøve collet. Det er jo enda et par mnd før han kan få noe annet enn mme.

Skrevet

Hunbrukte idoform for mageknip allerede da hun var tre uker. Hun var også veldig plaget med hard mage, men det hjalp ikke med malt i hver flaske på henne. Måtte gå over til duphalac og da hjalp det noe. Måtte likevel stimulere tarmen med olje for at hun skulle få ut avføringen da den var så hard. Ble ikke bra før hun begynte med brødskive egentlig.

Minstejenta fikk skikkelig mageknip med nan, men ingenting etter at vi gikk over til collett heldigvis.

Skrevet

minifom kan kanskje ha effekt, bruken av minifom er diskutert opp og i mente, men vi brukte den innimellom og synes den hadde effekt. Google, så sjer du :)

Skrevet

Himmel og hav!!!!! Bra noen er våkne. Er vel i mammatåka jeg... Var selvfølgelig minifom jeg også mente ikke idoform.. BEKLAGER!

Skrevet

daaa skjønner jeg:) tenkte idoform er jo for å stabilisere magen ved diare.. hehe, jaja tenkte jeg da virker det vel på hard mage å da:p

hehe...

Minifom har jeg hørt skal virke, skal ta en tur på apotek i morgen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...