eliona Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 hei. Jeg jobber 75% i en bolig. Er nå 23+3 uker på vei. Idag spurte sjefen min meg om når jeg skal ta ut permisjon. og jeg sa at jeg skal jo ha permisjon 3 uker før fødsel, men da sa hun at jeg bør ta ut permisjon før, hun kunne se at jeg var sliten. Jeg sliter med bekkenløsning og dette vet hun. Jeg sa at jeg ikke vil bruke permisjonen min før jeg har født, at jeg heller må vurdere sykemelding hvis jeg skulle bli så dårlig at jeg ikke klarer å jobbe. Men hun var ikke enig i dette, siden jeg visste at jeg mest sannsynlig ikke ville holde ut i mer enn 10 uker til. (skal ha 5 uker ferie snart) så hun vil at jeg skal ut i permisjon rett etter ferien. Så mitt spørsmål til dere er: Kan hun kreve at jeg faktisk må ta ut permisjon før, pga bekkenløsning, eller kan jeg velge og sykemelde meg hvis jeg måtte ha behoc for det. Vil jo ikke bruke 4 uker av permisjon før fødselen når jeg heller kan bruke det sammen med barnet. Hva synes dere?
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 hm, hørtes rart ut, tror hun lurer deg for at det passer best for henne. nej få sykemelling, syns det høres ut som no tull. er jo ikke henne som skal bestemme om når du skal ta permisjon, kan jo ikke be deg ta før tia så lenge du kan utføre jobben din. og kan vel neppe kreve at du ikke kan få sykemelling å heller brukepermisjonen. jeg ville fått sykemelling. lykke til videre
Mus Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 NEI! Du skal selvfølgelig ikke bruke av fødselspermisjonen før barnet er kommet (utenom de tre ukene). Hvis du er for dårlig til å jobbe skal du ha sykmelding.
eliona Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2010 takk for raske svar til begge. Jeg trodde selv også at jeg hadde rett til å si nei til å ta ut permisjon før, bare pga bekkenløsning, men ble skikkelig usikker , man tenker jo at sjefen vet best. Hun skal jo vite hva hun snakker om, så da blir man litt hjernevasket..
høstbarn:) Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Ja sjefen din er helt på jordet, utrolig frekt av henne synes jeg. Håper at hun ikke vet bedre, ellers er hun bare skikkelig frekk. Det skal selvfølgelig ikke gå utover din fødselspermisjon at du er sliten i svangerskapet og må være sykemeldt på slutten.
lillegulla Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Jeg vet du også kan få noe som heter svangerskapspenger i stedenfor sykemelding. Altså du er ikke lenger i jobb på grunn av barnet i magen og får derfor svangerskapspenger i stedenfor å være 100 % sykemeldt penger. Men når det er sagt så er det jo ikke sjefen din som bestemmer dette. Håper hun prøver å vise omtanke og ikke bare tenker på seg selv. Lykke til videre:-)
*Lissi* Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Jeg får svangerskapspenger, men det er fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge arbeidet for meg. Jobber i industrien. Er ikke syk på noen måte. Få deg heller sykemelding istedenfor å bruke av permisjonen din:-)
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 For en kjip kjerring av en sjef!!! Dette er uhørt. Skulle liksom være grei da når hun kunne "se at du var sliten"... Vær kjip igjen!!! Er du veldig dårlig i bekkenet - gå og få deg sykemelding FØR ferien. Da har du krav på å få ferien også igjen etter permisjonen... Så har du 5 uker til ilag med lille babyen din
FanteGuri Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Sjefen din kan ikke bestemme at du skal gå ut i permisjon før du selv ønsker eller må ut i permisjon (3 uker før termin). Hvis du går ut i permisjon før 3 uker før termin, vil du tape penger på det, og du vil få tilsvarende kortere tid hjemme med baby. Det er helt vanlig praksis å sykmelde seg før man går ut i permisjon ( i allefall der jeg jobber og ellers i min omgangskrets), hvis man ikke greier å jobbe fram til permisjonsstart, 3 uker før termin. Tydelig at sjefen din ikke vet reglene, det har ingen ting med saken å gjøre at man vet at man ikke greier å holde ut til 3 uker før termin. Gå til legen din og snakk med han/ henne om dette, og du skal se at det er ikke noe problem å få sykemelding pga bekkenløsning om du føler at du trenger det.
eliona Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. juni 2010 sjefen min vet nok reglene veldig godt, hun har jobbet i mange år og vet hva hun snakker om, men hun prøvde nok å "lure" meg lit siden dette er første gang jeg skal ha fødselspermisjon ( jobbet ikke sist gang jeg fødte). Så da vet hun at jeg ikke kan reglene så godt, ble så usikker da hun sa at siden jeg var så dårlig nå så kunne jeg ta permisjon tidligere. det er jo godt å høre her at jeg ikke trenger å ta permisjon tidligere enn 3 uker før fødselen.
Hoj7361 Skrevet 3. juni 2010 #11 Skrevet 3. juni 2010 Selvsagt. Skjønner ikke hva sjefen din stresser etter heller, sykemelding under svangerskapet dekkes fullt og helt av NAV fra første dag (arbeidsgiver betaler ikke de vanlige 16 første dagene engang). Det eneste hun tjener på å lure deg er at du kommer litt kjappere tilbake i jobb etter mammapermen. Enig med ett av svarene over her. Er du plaget og synlig sliten allerede nå, gå til lege og skaff deg en hel eller delvis sykemelding fra i dag av. Så har du også hele eller deler av årets ferie til gode til neste år, sammen med babyen (og uten bekkenløsning!). Skulle bare mangle, kjip sjef eller ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå