Gå til innhold

proteiner i urinen noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på kontroll i dag, og fikk beskjed om at jeg hadde litt proteiner i urinen (+2 eller noe skrev han på helsekortet). I tillegg har jeg vært litt hoven i fingre og hender i det siste, og når han hørte dette ble han plutselig veldig alvorlig og sa at jeg må komme tilbake neste uke og ha med urin fra lørdag morgen og tirsdag morgen.. ble bekymret jeg, selv om han prøvde å berolige meg med at dette bare var for sikkerhetsskyld.. Han sa også at hvis det fortsatt var proteiner i urinen neste uke ville han ringe sykehuset for å høre hva som bør gjøres videre..

Noen med erfaring med dette??

Blir jo bekymret av alt som skjer..

Men hørte jo hjertelyden i dag, og alt virker bra med den lille jenta vår, så det var jo gode nyheter også da :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei kjære deg...

Først vil jeg si at kjempe bra at legen tar dette på alvor. Og at du må sjekkes nøye opp nå pga eventuelt en begynnende svangerskapsforgiftning. (Ikke bli skremt, for det trenger ikke være det). Hvordan er blodtrykket ditt???

Kjempe fint at alt er bra med jenta di i magen. Dette kommer til å gå så bra. Men husk, når vi går gravide, så er det mye som skjer i kroppen vår. Håper virkelig du ikke har fått svangerskapsforgiftning eller noe annet. Dette kommer til å gå helt fint og du er i trygge hender.

Skulle du føle deg uvel, mer hoven, plutselig hodepine/svimmel, så ikke nøl med å ringe legevakta.

Ta det helt med ro nå og hvil mest mulig.

Klem

Skrevet

merker jeg blir stressa av dette altså.. blodtrykket var 130/75 i dag.. og det er sånn ca det samme som det har vært hele veien!

Men som du sier må jeg bare tenke at jeg blir tett fulgt opp av legen min (som jeg må si er helt fantastisk egentlig.. jeg blir tatt veldig på alvor, og får all den oppfølging en gravid bør ha og enda litt til) og stole på at hvis dette er begynnelsen på noe mer alvorlig som sv.forg. så blir det oppdaget veldig tidlig!

men i dag skal jeg unne meg å bare ligge på sofaen, mens samboer varter meg opp.. :)

Skrevet

Skjønner godt at du blir bekymra. Blodtrykket ditt er FINT. Så det er veldig positivt. For med sv.forgiftning så øker også blodtrykket og blir høyt. MEN, føler du deg uvel og at noe er galt, så ring legen.

(Jeg hadde sv.forgiftning da jeg gikk gravid med dattera mi, men heldigvis helt på slutten. Da hadde jeg veldig høyt blodtrykk.

Ja unn deg å bare hvile nå. Kommer til å gå kjempe bra dette.

Skrevet

Jeg hadde også 2+ på min sv.skapskontroll hos jordmor idag. Hun var veldig rolig og avdramatiserte det hele - sa at det muligens var en urinveisinfeksjon, men at symptomene på dette var svært like graviditetssymptomer generelt. Hvis jeg merket noe svie kunne jeg komme med en ny prøve til dyrking - men aller helst skulle jeg heller bare prøve å:

- unngå sukker i størst mulig grad.

- drikke surt (appelsinjuice). Og - tranebærjuice var visst svært bra.

- spise youghurt

- drikke syrnede meieriprodukter

- alltid ha en flaske vann i veska og drikke mye og ofte.

Lykke til - dette er nok ikke noe farlig :)

Skrevet

Hei.

Jeg fikk utslag på proteiner og blod i urinen både i dag og i går, og har nå fått antibiotika for UVI. Jeg har ikke det vanlige tegnet som svie når jeg går på do. Men jeg må på do omtrent hele tiden, noe som jeg egentlig har gjort fra dag 1... Men jeg har vondt nederst i magen, mest sannsynlig da i urinblæren. Føler at jeg har et trykk nedi der, pluss at jeg har menslignende smerter.

For at man skal mistenke at du har sv.forg. må du ha eggehvite i urinen, pluss at barnet er mindre enn det skal være. Sv.forg. hemmer veksten til barnet.

Skal du få helt riktig resultat på urinprøven må du ta noe som heter "vaskeprøve". Siden man er ganske forurenset nedentil, så kan det påvirke resultatet.

En vaskeprøve er å vakse seg nedentil først, tisse litt, brette ut kjønnsleppene og så tisse i et prøveglass. Dermed kommer ikke urinen borti noe på veien.

Ønsker deg masse lykke til. Håper det "bare" er UVI, for det kan fikses med antibiotika. Men husk også å drikke masse vann og appelsinjuice. Tranebærjuice er også å anbefale. Unngå søtt.

Skrevet

så det kan skyldes uvi altså?? hmm.. det sa ikke legen noe om. Men jeg har en del vondt i magen som jeg har lurt litt på om er normalt. Men jeg har egentlig bare tenkt at dette skyldes at det strekkes og dras nedi der jeg.. jeg bør vel kanskje nevne disse smertene til legen når jeg er der på tirsdag for ny kontroll av urinprøve da

Jeg tok urinprøven akkurat som man skal.. vaske først, brette til side, midtstråle osv.. så jeg tviler på at det skyldes forurenset prøve egentlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...