vaffeljernet <3 Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 noen her med peiling på hvordan det er igjen? er så lenge sida jeg ikke har vært gravid eller med lite barn i sommersola at jeg lengter sånn etter en utepils :-) har en gutt som sove nesten hele natta. han våkner en gang i 3-4-5tida for en pupp og så sover han videre. om dagen spiser han bare grøt og div er veldig lite glad i puppen lengre. spørmålet er; kan jeg gå ut og drikke en øl eller to på kvelden og så gi han den puppen tidlig morgen/sein natt? eller er den puppen full av alkohol da? må jeg pumpe ut melka for at alkoholen skal forsvinne?
Aleana Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 "Regelen" sier vel at om du drikker et glass vin (eller en øl vil jeg tro), så bør du vente hvertfall 3 timer før du ammer. Så det burde ikke være noe problem for deg å ta en øl eller to på kvelden da :-) Og forresten: nei, det hjelper ikke å pumpe ut melk for at alkoholen skal forsvinne, den "forbrennes" i melken på samme måte som i blodet ditt (men melken inneholder ikke like mye promille som blodet ditt, så klart). Så pumping er egentlig bare nødvendig hvis du må "lette på trykket" fordi du har hoppet over en amming eller noe sånt.
luva* Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Det er like lite alkohol i meken som i blodet ditt, dvs veldig lite etter en, to øl. Om du drikker så lite, og avslutter et par timer før du skal amme, så er absolutt all alkohol vekke til tre. Du trenger ikke pumpe ut noe, alkoholen forsvinner av seg selv fra melka.
Aleana Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Jeg rotet nok sammen noe fakta ja, husket litt feil :-) Melken inneholder samme promille som blodet, men om barnet blir ammet mens melken inneholder promille, vil ikke barnet få samme promille siden melken drikkes og så fortynnes i barnets kropp. Var nok det jeg tenkte på ja...
Ccathrine Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Når jeg spurte på føden fikk jeg beskjed om å vente i 12 timer før jeg ammet. Tror jeg skal spørre inne på ammehjelpen jeg
Aleana Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Når du inntar alkohol, vil det være like mye alkohol i melken som i blodet ditt. Alkoholen når en topp i melken 30-90 minutter etter inntak. Det anbefales derfor at amming utsettes i minst 2-3 timer etter inntak av én alkoholenhet (ett glass vin eller øl). ---> www.ammehjelpen.no Hvis man tar seg en skikkelig fest derimot, så er det jo så klart en helt annen sak :-)
vaffeljernet <3 Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. juni 2010 takk for info :-) da kan jeg jo ta meg en øl uten alt for dårlig samvittighet!
mamma og my Skrevet 3. juni 2010 #8 Skrevet 3. juni 2010 Ser det er litt forskjellige retningslinjer ute og går. Jeg har fått beskjed om at når jeg er kjørbar kan jeg også amme igjen, og det er ikke nødvendig å pumpe.
Guttemamma x 3 Skrevet 3. juni 2010 #9 Skrevet 3. juni 2010 Etter 3-4 timer er du nok kjørbar hvis du bare har drukket 1 glass vin/1 øl. Det er nok de samme retningslinjene det er snakk om, bare forskjellig måte å uttrykke det på. Ifølge Nettdoktoren her: http://www.nettdoktor.no/festival/artikler/alkohol.php tar det ca 1,5 time å forbrenne en alkoholenhet i gjennomsnitt. Når det anbefales 3-4 timer så er det nok for å ta høyde for at vi er forskjellige og noen forbrenner en alkoholenhet seinere og andre raskere.
ellen-propellen Skrevet 3. juni 2010 #10 Skrevet 3. juni 2010 Hvorfor ikke ta en munkholm? Sommerølen dems er jo bare dødsgod:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå