Gå til innhold

Streikebryteri???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en assistent i en barnehage som IKKE er tatt ut i streik, men som blir permittert, ta jobb som dagmamma for noen av barnehagebarna??

Er ikke ute etter hva som er moralsk riktig, men hva som faktisk er lov...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfo skulle ikke vedkpommende få lov til det? Skal hun straffes for at andre streiker? Hvor i huleste er rettferdigheten i det? Som om ikke det er nok at disse møkkamenneskene som streiker velter økonomien til familier med allerede dårlig råd, de skal nekte folk å jobbe andre steder også? Brenn..

Skrevet

Ja, så lenge vedkommende ikke er organisert og (eller) ikke tatt ut i streik er det opp til henne hva hun (han) gjør de dagene hun er permittert.

Skrevet

Det har hun vel lov til så lenge hun betaler skatt av inntekten for å gjøre det...

Skrevet

En arbeidsgiver kan ikke ansette noen andre til å utføre det arbeidet en streikende normalt gjør, det er streikebryteri. Men her er det vel strengt tatt ikke foreldrene som er arbeidsgiveren, men kommunen, evnt den private barnehagen.

Men jeg må si at jeg synes det er lite lojalt av en assistent å gjøre dette ovenfor de som streiker. Ikke nok med at han/hun ikke tar del i jobben å bedre arbeidsvilkårene selv om hun/han vil nyte godt av ett evnt godt oppgjør, men hun/han undergraver virkningen av streiken og kan derfor være del en av grunnene til at streiken trekker ut.

Skrevet

Lite lojalt?? denne skamstreiken kan dere ikke dytte videre ansvaret for over på de ikke-organiserte!! Man står helt fritt til å mene at å streike og kreve såpass NÅ er helt høl i huet ,og ingen kan kreve at utenforstående, som permitteres fra jobben sin pga deres TØYS, skal unnlate å tjene til livets opphold under denne perioden!

Skrevet

13:02

Godt mulig at vedkommende nyter godt av et eventuelt godt oppgjør, men oppgjøret skal være veeeedig godt for å dekke opp de tapte lønnsinntektene. I motsetning til de som streiker, får nemlig ikke den permitterte hverken lønn eller streikebidrag.

Og undergraver virkningen av streiken? Vel, nå er det jo strengt tatt ikke tredjepart en streik skal gå ut over, sånn egentlig. Men denne streiken går jo KUN ut over tredjepart....

Skrevet

Jeg er ano 13.02 og er ikke i streik bare så det er sagt. Jeg er pedagog i en barnehage som har folk ute i streik og det kunne ikke ha falt meg inn å gjøre det som hi spør om. Jeg er selv organisert og hadde satt pris på samme lojalitet fra mine assitenter dersom jeg hadde vært i streik. Jeg er også enig i denne streiken, på tide at noen tar skikkelig tak i dette med de virkemidlene vi har og ikke bare sitter å formulerer flotte ord og vendinger for så å fortsette som før. Men det er min mening om saken, andre er hjertlig velkommene til sin egen ;)

Skrevet

Men da får jo du som er organisert lønn da, det gjør ikke hun som ikke er det. Og har det ikke gått opp for folk at det finnes noen som faktisk er fornøyd med det man har nå i finanskrisetider og alt?!

Skrevet

Kanskje på tide å organisere seg og være med på å kjempe frem de felles godene da? Det å være organsiert er ett gode, ett gode man betaler for og det følger da med en del rettigheter og plikter. Om man velger dette bort, så slipper man pliktene (blandt annet streikeplikt, jojalitetsplikt og en prosentandel av lønna hver mnd), men man får heller ikke alle godene, som feks hjelp ved brudd på tariffavtalen hos arbeidsgiver, streikebidrag osv. Det er faktisk ett valg man tar.Har noen av dere tenkt på hvordan ting ville ha sett ut om ingen var organsierte? Helt greit å være uenige i denne streiken, det har man rett til og jeg skal love deg at det også finnes de som er organiserte og ute i streik nå som synes det er noe stort tull. Men nå er den engang her og jeg tror at den vil gå fortere over hvis det smeller hardt enn om at noen få føler noen små dult her og der.

Skrevet

Får vel god samvittighet når folk taper flere ukers lønn for dine goder tenker jeg.. Noen får aldri nok rett og slett.

Skrevet

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. JEG er IKKE i streik! Men jeg er enig i den. Dere får det jo dessuten til å høres ut som om folk ikke vil få noen penger for de dagene de er permiterte. Det stemmer jo ikke. De første fem dagene betaler arbeidsgiver normal lønn, deretter tar nav over og beregningsgrunnlaget for permitteringslønn er det samme som beregningsgrunnlaget for sykepenger etter folketrygdloven.

Og at en assitent i barnehagen i gjennomsnitt tjenter 260 000 kr i året for en 100 % stilling vil jeg vel neppe putte under kategorien "Noen får aldri nok rett og slett".... Det blir vel mer som: "Noen får aldri"...

Skrevet

"Og at en assitent i barnehagen i gjennomsnitt tjenter 260 000 kr i året".

Og så klager du?! Folk får permisjonsvarsler i hytt og pine, andre blir permitterte og må over på dagpenger som utgjør 60% av normal lønn, det er ikke nok jobber som gjør at folk må flytte land og strand rundt, hele land er på randen av konkurs +++++++++ Nå må de streikende se sin besøkelsestid!

Skrevet

Jeg gjenntar... JEG ER IKKE I STREIK! Men jeg sympatiserer med de som er det. Jeg har selv barnehageplass til ungene mine annenhver dag, innskrenket åpningstid, så jeg rammes også av dette. Vi må ta ut ferie, avspasering foreløbig, og trekker det i langdrag, så får vi ta ut ulønnet permisjon selv om det er noe vi egentlig ikke har råd til. Men jeg synes at det de sloss for er viktig og noe som absolutt burde ha vært adressert for mange år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...