Gå til innhold

Tips til lavkarbo???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har legen beordret meg til å spise lav karbo.

Noe jeg har null peiling på =P

Noen med lure tips evt oppskrifter????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvilken lege som beordrer deg på lavkarbo, det er nemlig ikke lov i Norge i forhold til helsemyndighetenes anbefalinger.

Ellers er det veldig rart at du ikke fikk info fra legen om kostholdet.

Hvis du mener dette er riktig for deg finner du alt du trenger på denne siden:

lavkarbo.no

Der er oppskrifter på alt fra middag, snack og kaker :-) ...og mange gode råd på veien, lykke til.

Skrevet

Er under utredning for magen.. vært på alle mulige dietter siste året..

Siste dietten var en mnd på havregryn, surkål, kaffe og sterkt krydret mat. Da trodde de at jeg hadde for lav syre produksjon. Men den dietten hjalp ikke.

Så nå er jeg under utreding for mulig allergi mot karbohydrater..

Legen sa jeg skulle prøve meg frem med lav karbo, da de ikke kan gi meg noe diett før prøveresultatene mine er ferdige

HI

Skrevet

Skift lege fortest mulig, denne legen er ikke riktig klok.

Det finnes ikke noe som heter allergi mot karbohydrater, men det finne søliaki som er allergi mot gluten (som er en karbohydrat).

Ingen lege med vettet i behold setter en person på diett med havregryn, surkål, kaffe og sterkt krydret mat...han legger jo opp til magesår og enda mer trøbbel for deg.

Håper nesten på at du er et forumtroll nå og at denne legen ikke finnes.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en privat lege som har peiling på kosthold og høre hva den legen sier, jeg anbefaler deg å prøve eurodietten hvis du absolutt skal prøve en diett for å få en bedre mage.

Skrevet

legen er landets beste kostholdslege, og har drevet med dette i 30år nå.

Og allergi mot karbohydrater finnes, er bare en vrien diagnose å stille.

Har møtt tre andre som har det ( på sykehuset), og de har fått et helt nytt liv etter de kuttet karbohydrater ut så godt det lar seg gjøre.

HI

Skrevet

er vel ikke for ingenting de flyr meg halveis over landet for å komme meg til denne legen

HI

Skrevet

Jeg kjenner en som har problemer med magen/tarmene (vet ikke diagnose), og må leve på lavkarbo som følge av dette. Så det er fullt mulig.

Kutt ut sukker og kornprodukt. Spis rent kjøtt og grønnsaker, noe frukt, nøtter, 70% sjokolade kan du spise litt av. Rødvin dersom diu skal drikke alkohol.

Veldig mange føler seg i bedre form ved å ha et slikt kosthold.

Skrevet

ser at de oppfordrer å spise råkost.. noe jeg ikke kan uten å havne på legevakten...

Skrevet

tusen takk overlord =D

HI

Skrevet

Bare hyggelig. Her ser du et eksempel på en dagsmeny:

Frokost: Omelett av to egg (laget med vann, ikke melk), litt skinke og en tomat f.eks

Lunsj: Blandet salat av kylling/skinke/tunfisk med grønnsaker og dressing. Litt nøtter eller frø

Middag: kjøtt eller fisk med stekte/kokte grønnsaker og saus/dressing. Du kan f.eks lage blomkålmos med fløte som poteterstatning (kjempegodt)

Kvelds: En frukt og litt nøtter, evnt spekeskinke og noen osteterninger

Snacks kan f.eks være peanøtter/cashewnøtter, litt 70% sjokolade og et glass rødvin. Eller du kan kjøpe atkinsbarer (veldig gode) eller lavkarbodrops (apoteket). Du bør muligens ta tilskudd av krom, selen og magnesium, men det har vel legen informert deg om dersom han menner du skal gjøre det. Krom kan du ta uansett for å bøte på evnt søtsug. Lykke til!

Skrevet

nam ble sulten jeg nå..

Spist lite i det siste, møkk lei dietter etc..

Skrevet

Baconsvor er også karbofritt om du liker denslags (grei erstatning for potetgull).

Ellers har Heistad karbofri gele og karboredusert sjokoladepudding. Du kan også bake proteinbrød dersom du er avhengig av brødskiver. Google proteinbrød så finner du oppskrift. Det meste av pålegg kan du spise.

Skrevet

supert.. flere lure tips???

HI

Skrevet

Kjøp boken Dr Atkins slankerevolusjon. Den forklarer mye om mekanisken, og inneholder forslag til menyer med masse forskjellige oppskrifter.

Ketose.no er en annen nettside, og for den som vil ha mye hjelp går det an å kjøpe ferdige "matpakker" for hele uker. Spisdegslank.no

Kjenner noen som gikk ned myyyyyyyyyyye på denne kjøpekuren.

Lykke til

Skrevet

Til alle som får anfall når de ser ordet "lavkarbo": Lavkarbo er samlebetegnelse for mange ulike retninger, alt fra omtrent rene kjøtt-og-fett-opplegg til Fedons "masse frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter og rene kjøtt- og fiskevarer".

Selv sverger jeg til den siste, og har som PCOSer fått et nytt liv:)

Anbefaler også lavkarbo.no og Fedons bøker.

Skrevet

Er btw ikke for å gå ned i vekt, men finne mat kroppen min ikke avviser

HI

Skrevet

Tenk ren mat. Ingen ferdig eller halvfabrikata. Ikke marinert kjøtt, men rene kjøttstykker.

Fett kan du spise ganske bra av, du MÅ hente energi fra et sted, derfor erstatter du karbohydratene (khb heretter) med fett. Gjerne olivenolje, men mettet fett er heller ikke farlig for hjertet har man funnet ut. Men du må velge, fett og khb er en dårlig ide, da brukes khb mens man lagrer fettet.

Om du ikke er overvektig trenger du ikke ta smør på baconskivene liksom, men fløtesaus på koteletter er ok. Spis fete oster om du kan spise meieriprodukter. Husk at light produkter er tilsatt khb som erstatning for fettet.

Se på pakningsvedlegg, det finnes mange rare navn på khb! Dextrose feks. Euroshopper sitt bacon er khbfritt. Samme er Jakobs pølser som du får hos meny og seff på Jakobs. Fisk er bra, kylling er bra. Ligg unna ferdiggrillet kylling da de pleier å tilsette sukker i krydderblandingen. Ferskvaredisken i butikken er full av stivelse og sukker!

Bruk mer grønnsaker i stedet for poteter, pasta og ris. Grønnsaksmos er godt. Alle grønnsaker som vokser under jorden inneholder mye khb og bør begrenses. Løk i moderate mengder. Gulrøtter og kålrot har høyt khbnivå. Grønn paprika er lavest på khb av paprikaene og minimais bør velges før vanlig/søt mais.

Det finnes knekkebrød som ikke ha mer en 3khb pr skive, Fiberrik sin blå pakke om du vil prøve det. Den gule er ikke så ille den heller.'

Det var det jeg kom på i farten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...