Gå til innhold

Hva spiser deres ca 10 mnd gamle barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei lita på 10 mnd. Hun har 8 tenner og fikk tenner tidlig. Begynte med middagsglass og brødskive fast hver dag da hun var rundt 7 mnd. Hun er mme-barn og får fortsatt mme tidlig på morgenen og før hun legger seg.

Som pålegg spiser hun mest bare leverpostei, men også litt skinkeost. Syns dette er så ensformig, hun må jo bli lei. Ellers går det i grøt, som også er den samme hver dag nesten. Varierer med fruktmos oppi o.l.

Leser jo en del hva de kan og ikke kan spise, men syns det er greit å høre hva dere andre "tillater" dere å gi de å spise. Når startet dere feks med vanlig yoghurt, annet pålegg som feks kjøttpålegg, ost, syltetøy osv...

Har tenkt å lage mer middag til hele familien som er tilpasset henne da, men har tenkt å vente til hun er rundt året ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår jente på 10 mnd. spiser alt, vil ikke at hun skal bli kresen ;) Hun spiser egentlig det samme som oss.

Hun får brødskive med alt av pålegg. Er vel egentlig ikke noe pålegg hun ikke får bortsett fra nugatti, prim og kjøpe syltetøy, altså sånne sukkerbomber. Lager syltetøy selv uten sukker (bruker litt fruktose).

Et godt tips er å bruke advokado i stedenfor smør på skiven da advokado er veldig sunt og inneholder masse gode fettsyrer :) Fiskepudding er også veldig greit pålegg syns jeg, så blir ikke magen kun fylt opp av karbohydrater. Hun får egg også da de kan få det nå, tidligere fikk hun kun plommen for de skal ikke ha eggehviten før 9-10 mnd. tror jeg.

Ellers spiser hun havregrøt med blåbær (fra frysereren) og banan og eple i. Til middag får hun det vi spiser, men passer på at hun ikke har får for mye salt i sin mat.

Hun har spist selv helt fra starten av så derfor har hun ikke fått most mat (kun om vi spiser slik mat). Middagsglass og slikt har hun ikke fått. Fruktpurre har hun fått noen ganger på brødskiven.

Skrevet

Da gutten vår var 10 mnd hadde vi akkurat slutte med mme (han ville ikke ha mer), så da spiste han bare vanlig mat.

En dag i matveien kunne se omtrent slik ut:

Frokost: En porsjon grøt, eller en brødskive.

Lunsj: En brødskive, litt omelett, ostesmørbrød e.l. En yoghurt (det begynte vi med ved 10 mnd).

Mellommåltid: Frisk frukt.

Middag. Det samme som oss.

Kveldsmat: En porsjon grøt.

Av pålegg brukte vi prim, makrell i tomat, kaviar, diverse smøreoste, Snøfriskost, leverpostei. Syltetøy har vi aldri gitt, kjøttpålegg og skivet ost får han fremdeles ikke nå i en alder av 18 mnd fordi han plukker det av og spiser bare pålegget og vil så ikke ha brødskiven.

Skrevet

Min lille på 10mnd har 5 tenner, og brødskive er så definitivt ikke noe populært her i gården. Får i han maks en halv skive, og da må jeg omtrent dytte de siste bitene i munnen hans.. Har prøvd med prim, leverpostei, kjøttpålegg, philadelfia, og nå i dag blei det syltetøy. Syltetøy var eneste som fungerte, da fikk jeg i han en hel skive.. Ellers ser dagene våre omtrent ut som dette:

04/05: mm

08: grøt

10: mm

12/13: yoghurt eller fruktglass (prøver å gå over til brød, men går sakte)

15/16: middag, helst hjemmelaget men glass går også fint ned

18: grøt

19: mm

Yoghurt (helst Safari Apeyoghurt, den som vant testen til klikk.no/foreldre&barn) har han fått innimellom siden han var ca 9mnd. Han får også smake kumelk av glasset mitt innimellom, for å venne han til smaken og magen til bakteriene. Ellers elsker han frukt, og han får også smoothier innimellom. Og soft-is, det er stor lykke når han får smake vår ;)

Skrevet

tulla mi på 9 1/2 mnd spiser dette i løpet av en dag.

kl 5-6 mme

kl 8-9 grøt og ( har 3 typer vi bytter litt på )

kl 12- 13 brødskive med leverpostei, ost,skinke, ol alt som ikke er for alt i grunn.og fruktmos eller barneyoughurt.

kl 15-16 middag på glass eller det jeg lager ( får stortsett alt bortsett fra at jeg koker kjøttet hennes i steden for å steke og salter ikke)

kl 19 grøt og mme.

hun får stort sett smake på alt av matvarer nå men om det er ting som er allergifremkallende får hun kun en liten smak. hun får også en kjeks i ny og ne om vi er ute på cafe eller lignende.

det eneste hun ikke får er slikkerier ( sjokolade, kaker ol)

i dag lagde jeg smoothi is og det var en kjempeslager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...