Melle *prøver på nr 2* Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Noen med erfaringer her?? Jenta vår må ut med keisersnitt neste uke, da er jeg 36+noen dg. Ks pga hun er så liten, 1800g, og ligger i seteleie. Gruer meg veldig både til selve operasjonen og tiden etterpå. Hun blir jo ikke så veldig prematur, men er nok urolig liten! Lurer påom hun vil trenge pustehjelp, kuvøse, må ha mat i sonde eller ha andre vanskeligheter. Men det får vi nok ikke vite før hun kommer! Hvordan gikk det med dere som fikk baby i uke 36/37 som var liten for alder? Noen som har tips til hva jeg bør ta med på sykehuset, med tanke på keisersnittforløsning og lite barn? Går det an å "ønske" seg noe mtp keisersnittfødsel, hva bør jeg i så fall be om? Hjertelig takk til alle som vil svare!!!
Gjest Kira06 Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Har ingen erfaring med så små barn, da datteren min var 2700, men ville bare ønske deg lykke til. En venninne av meg fikk baby i uke 33, og det gikk veldig bra. Selvfølgelig trenger barnet litt oppfølging på nyfødt intensiv, men de er utrolig flinke med prematurbarn nå. Så det går nok bra skal du se! Når det kommer til keisersnitt, så hadde jeg et ønske før mitt inngrep. Det var at de satte inn kateter etter at jeg hadde fått bedøvelse. Hadde litt noia for akkurat det, selv om jeg vet om mange som ikke merker en eneste ting. Ellers tror jeg ikke det er så mye man bør tenke på akkurat rundt operasjonen. Hvis du skal være våken, så anbefaler jeg deg å ha barnefar eller en annen person du stoler på der. Jeg synes ihvertfall det var veldig hyggelig å ha en hånd og holde i:) Masse lykke til med fødselen og livet fremover med den lille:)
maizi Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Hei! Jeg hadde en del komplikasjoner i mitt svangerskap pga dårlig morkake og lite næring til fosteret. Dette resulterte i at jeg fikk et dysmaturt barn, altså et vekstretardert barn. Svangerskapet var nøye overvåket og jeg var mye innlagt på sykehuset slik at de skulle ha kontroll på at barnet hadde det bra. I uke 37 viste barnet tegn på at det ikke lenger trivdes i magen og fødselen ble satt i gang og gutten min ble født 2100 g og 47 lang. Barnet var slapt når det kom, men vital. Veldig tynn, huden hang og slang liksom. Men verdens fineste!!! Han var slapp og klarte ikke suge, derfor fikk han mat på kopp og jeg pumpet meg for å få i gang melkeproduksjonen. Dette gikk seg til i løpet av noen uker og barnet spiste all maten selv fra brystet. I dag er han to og et halvt år og en stor kraftig gutt. Faktisk større enn gjennomsnittet og tidlig ute både motorisk og med språk. Er vanskelig å si hva du har i vente. Men husk at barnet ditt er ikke prematurt. Selv om det er liten så utvikler lungene, nervesystemet etc seg. Det er jo for lite og vil trenge mer mat enn "vanlige" barn for å ta igjen det tapte. Det har ingen reserver og vil gjerne være slapt og sove mye. Det kan derfor være at det trenger å sondemates til å begynne med. Mulig det må ligge i kuvøse til og begynne med da det ikke har noe underhudsfett og blir fort kaldt. Har dere nyfødtavdeling der dere bor? Mitt råd er å begynne å pumpe seg ganske kjapt etter at barnet er født for å få i gang melkeproduksjonen. Din melk er det aller beste for barnet og vil faktisk inneholde mer proteiner enn "vanlig" morsmelk nettopp fordi barnet ditt er lite. Men husk at det tar noen dager før melken kommer (gjerne 4-5). Et annet råd er å sove mye før barnet kommer, små barn trenger oftere mat enn fullbårne barn og dette er slitsomt. Og kjenn godt etter at barnet ditt sparker godt hver dag, Kontakt sykehuset ved den minste forandring! Skjønner at du har mange tanker og spørsmål om det forestående. Spør legene og helsepersonellet om alt du lurer på. Ønsker deg masse lykke til!
maizi Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Ser du også ønsker tips om hva du skal ha med deg på sykehuset. Jeg kan anbefale og kjøpe tversover bodyer (altså sånne med knyting istedetfor knapper). De med knapper falt nedover skuldrene på den tynne gutten vår og da er det vanskelig å holde på varmen. Når man knytter så kan man jo regulere de bedre. Også kanskje noen klær i str 47?? Gutten min brukte str 47 lenge! Men dette er jo bagateller! Lykke til med det forestående!
Tingeling&guttaboyz Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Ingen personlig erfaring, men jobber litt innen feltet. Barnet vil jo være dysmaturt, altså veksthemmet, men ikke prematurt. Pga str vil det ligge i åpen eller lukket kuvøse for å holde best temperatur. Avhengig av hvor trøtt barnet er vil mating i starten mest sannsynig foregå via sonde, du pumper så barnet får din mm. Det vil bli endel blodprøver og undersøkelser den første tiden. Kanskje trenger barnet litt hjelp med pusten i starten, men kanskje ikke, Det er kjempestor variasjon i hvor "vitalt" barn på denne størrelsen er. Men en ting er sikkert: det vil bli mye fokus på mat og veiing:) Sykepleierne på nyfødt intensiv er som regel kjempehyggelige, og dere har rett til å være med jenta deres nesten hele døgnet:) Det vil bli en litt annerledes start med opphold på sykehus noen uker, men det går seg som regel alltid til:) De har forresten klær i så små str på sykehuset. Masse lykke til:)
Guttemamma x 3 Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Jeg har et keisersnitt i uke 32 og fikk da en gutt på 1850. Han måtte ha C-pap (pustehjelp) i 1 uke og sondemates i 5 uker. Sugerefleksen kom ikke før i uke 35/36 og han var ikke sterk nok til å ammes før han var over 2 kg. Yngstemann er født med keisersnitt i uke 35 og var 2300. Der var det ingen problem. Fikk ham opp til meg på operasjonsbordet mens jeg ble sydd. Han var bare ut på en kjapp legesjekk først. Spiste selv fra første stund, men ble etterhvert slapp p.g.a. gulsott så jeg måtte pumpe og gi flaske en periode. Fikk være på barsel med meg hele tiden, og vi kom hjem etter 4 dager. Babyer er forskjellig, men uke 36/37 er som regel lungene modne så pustingen går greit. Hvis hun er bare 1800 er hun kanskje litt slapp så hun må mates med kopp/sonde en periode hun blir sterk nok til amming. Kan hende hun også strever litt med å holde temperaturen, så hun får "varmeseng". Små klær finner du bl.a. på H&M, La Redoute, Polar'n & Pyret. Jenter er forresten ofte mer modne enn gutter så dette kommer til å gå fint.
Melle *prøver på nr 2* Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2010 Tusen takk for all informasjon, råd og tips, veldig greit å lese om deres erfaringer! Vi hører til Haukeland i Bergen og der har de god kompetanse så tror vi er i gode hender! Blir fulgt opp annenhver dag på sykehuset nå og det er masse liv i magen enda heldigvis Tar gjerne i mot flere erfaringer, suger til meg alt jeg kan!! Rart å tenke på at om en uke hører jeg til her inne..
1baby,og 1 spire Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Hei jenta våres ble født bare 13 dager føre termin ,men var alikevel ganske liten 2380g. Men hun pustet helt fint og jeg ammet henne med en gang. Hun fikk litt tilegg de første dagene til melkeproduksjonen kom igang. Du lurte på tips om hva man bør ha med. Vi fikk beskjed med en gang å ha på henne ull klær og lue. Så kansje noen små boddyer i ull og en liten ull bukse. Denne gangen for kun 16 dager siden ente jeg med hastesnitt med vesle gutt, Å har virkelig hatt behov for noen gode bukser som ikke strammer på magen, og truser man får litt godt opp, så dem ikke faller ned i snitt kanten. Masse masse lykke til, går nok kjempe bra på alle måter.
Melle *prøver på nr 2* Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 4. juni 2010 Tusen takk for lykkeønsker og tips, og gratulerer med din lille! Nå er det bestemt at jeg skal legges inn på mandag! Blir en spesiell helg dette :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 5. juni 2010 #10 Skrevet 5. juni 2010 gutten min ble tatt med keisersnitt(akutt) i uke 38 pga svikt i morkaka og dårlig tilførsel i navlesnora. Han var 2765g, så han var ikke sånn kjempe liten...Det ble oppdaget ved en tilfeldighet, ellers ville han ikke klart seg. På nyfødt intensiv avd på sykehuset er de spesialister på små barn. De er meget flinke og den lille er i veldig gode hender. Jenta di vil nok trenge litt pustehjelp i starten(hvor lenge avhenger av hvor godt utviklet lungene er), men det høres som regel verre ut enn det er. Mini lå på Cpap de første dagene(oksygentilførsel opp i nesa), og kom seg rimelig raskt. Han er født med asfyksi(kvelingstendenser). Mat gjennom sonde er veldig vanlig når de er så små. Du må nok tilbringe ekstra dager/uker på sykehuset,så du får god tid på å lære henne å spise av puppen:) Ved et keisersnitt får man som regel ikke babyen opp på brystet med en gang. Det fikk ikke jeg i allefall. Husk: Det er ikke et nederlag om ammingen ikke går seg til! Kuvøse er det mer sjelden de bruker, de ønsker helst at babyen skal ut på varmeseng så fort som mulig(seng som er varmet til kroppstemperatur). Jeg ville anbefalt deg å være våken under keisersnittet. Du får spinalbedøvelse og du blir omtrent lam fra puppene og ned. Du kjenner de tar på deg og drar i deg, men det er ikke vondt. Et keisersnitt er en stor operasjon og du vil nok føle deg rimelig mørbanket i dagene etterpå, men for de fleste er det de to dagene etter operasjonen som er verst. etter det leger man som regel rimelig raskt. Ellers som det blir sagt her: Ha med deg barnefar eller en annen du stoler på og er trygg på. Det er veldig godt å ha noen ved siden av seg:) Ellers bør du nok ta med litt ekstra klær til babyen. De klærne de har på sykehuset er som regel veldig formløse og slitt. På Happyland i sverige(svinesund) har de masse prematurklær:) str 50 vil jo være altfor stort:) Og ekstra skift til deg. Man trenger som regel litt mer klær, for du skal sikkert være der lenger enn ved en vanlig fødsel:) Vi var der i 2 uker. HUSK: Er du på sykehuset i over 7 døgn har du krav på pleiepenger. Det er det samme beløpet som permisjonspenger, men spør om skjema på sykehuset. Dette fordi permisjonen din blir tilsvarende lenger, så lenge du er på sykehus. 14 dager på sykehus-14 dager lenger permisjon. MASSE lykke til, jeg vet godt hva du går igjennom med tanke på forventninger, og skremmende tanker. Det går nok veldig bra skal du se, du er i de beste hender:) Lykke til, og gled deg til jenta di ligger i armene dine:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå