Gjest sug lut Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 I dag har jeg vært på Plantasjen og skaffa en Claire Renaissance (møkkaord å stave) til, og det er utelukkende din fortjeneste. Jeg har ikke plass til den egentlig og den påstår på lappen at den knapt er herdig her, men nå har den fått en plass som ikke er altfor utsatt, håper jeg. Jeg er deg evig takknemlig for at du spurte om peneste roser i verden - det finnes ingen finere. Og den har to knopper, det gjorde utslaget (den jeg har fra før har fremdeles et stykke å gå, kan vi si.)
Gjest Toxic Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Hehe, skjønner veldig godt at du falt for fristelsen Plantasjen har de inne her også, men jeg har klart å stagge kjøpetrangen så langt. Jeg har nemlig sendt mail til et lokalt gartneri som har spesialisert seg på å dyrke fram hardføre planter tilpasset vårt klima, og spurt om de har Claire Renaissance. Jeg kjøpte julestjerner fra det samme gartneriet til jul, og de mistet ikke et eneste blad før jeg lot dem sjøldaue nå i april. Jeg må nok sikkert betale endel kroner mer for moroa, men det gjør jeg med glede dersom kvaliteten er like optimal på den som på de andre plantene derfra. Apropos kompostert ku: jeg leste at det anbefales å ha i masse kukompostgjødsel i plantehullet før en setter rosebusken i jorden, da skal busken få en skikkelig god start på veksten. Så her skal kompostert ku i jorda, alle midler må prøves for å lokke fram herlighetene
Gjest sug lut Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Det høres ut som en god ting å bruke et ordentlig nær-tilpassa gartneri, ja. Jeg hadde flaks og fant en ansatt (juhuuu!) på Plantasjen, men de er few and far between, og ikke var hun spes interessert heller. Jeg har kompostert ku! Dvs jeg raska med meg en tjueliters kugjødselkompost siden det stod et skilt ved siden av rosene, og så grua jeg litt til å åpne den, men det lukta langt mindre ku enn antatt, heldigvis. På den annen side har jeg jo ikke jordsmonn. Både rosa og klematisen trenger egt et skikkelig hull (sa brura) men her er det ikke mer enn tjue cm til grunnfjell og pukk. Så jeg har måttet bygge opp i høyden i stedet - vi får nå se hvordan de liker det, ku eller ei. Har du ordentlig jorddybde?
Gjest Toxic Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Kugjødselkompost var det, ja! Heldigvis lukter det lite av den, ja. Kan love at det luktet mer av den kudritten bikkja rullet seg i en gang vi var i marka. Hun var brun fra snute til hale, dekket av et tykt lag fersk bæsj. Å stå barbeint og balanserende på skarpe steiner med vann til knærne midt uti ei elv der smeltevannet fra fjellet holder bortimot minusgrader, og vaske bikkjelørva ren for dritt, samtidig som man tvangsholder hunden for å unngå at den rister seg før den er glinsende ren er ikke en aktivitet jeg på noen måte vil anbefale. Jeg tror jordsmonnet her er bra, jeg vet det i hvertfall er 40-50 cm dypt, lenger ned enn det har jeg ikke sjekket. Men siden naboen har store, flotte bjørketrær som trives, og vi har samme jorddybde (rekkehus), så skal jeg virkelig tro det er nok jorddybde til rosene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå