Gå til innhold

kan noen svare meg ang bl.a retten til utredning

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei alle sammen.

nå har jeg tittet innom hit og håper noen av dere kan gi meg noe tips og råd.

her er min historie og tanker:

Jeg er 32 år har to friske barn på 6 og 3,5 år, ukompliserte svangerskap med begge.

har tatt to provoserte aborter av ulike årsaker i 2007 og 2008 , kirurgisk inngrep rundt uke 6-7

ble nå gravid igjen i januar 2010 og denne gangen var det planlagt og ett ønske om ett tredje barn men mistet i MA i ca uke 7.( den gangen hadde jeg ingen symptomer på gravivitet ( utskrapning)

dette gikk veldig inn på meg og jeg ville så fort som mulig prøve på nytt, fikk igjen mens etter ca 4 uker og ble gravid igjen på ny nå i mars, denne gangen kom de typiske symptomene og det føltes riktig at denne gangen skulle alt gå bra...var på tidlig UL i uke 6+4 og så ett lite hjerte slå.

men så forrige uke var da 11+2 kom det litt brulig utflod og ett vond magefølelse om at alt ikke var som det skulle, fikk akutt UL og det visste dessverre at fosteret var dødt, trolig rundt uke 7+8

så nå sitter jeg her med en del spm og lurer på:

kan jeg få utredning nå?

begge gangene har endt i MA i ca uke 7

og det jeg lurer mest på er hva om den ene eller begge provoserte abortene også hadde endt i abort om jeg hadde fullflørt disse, da kan det jo være at det er 3-4 gangen jeg aborter. dette får jeg jo ikke svar på men kan jeg bruke det som ett argument for å få utredning?

Jeg har jo lett for å bli gravid og har to friske barn, abortene har kommet etter at barna ble født, jeg har samme partner!!

kan noen svare meg på dette???

er så redd for å bli gravid igjen og at den ender på samme måte, særlig nå etter siste gangen da jeg trodde jeg var straks ferdig med 1 trimester og hadde begynt å glede meg!!

Fortsetter under...

Hei!

Så leit at det gjekk gale! På dette forumet veit me altfor godt koss det kjennes. Føler med deg!

Etter det eg veit får ein rett på utredning etter tre uprovoserte abortar, men det skadar jo ikkje å spør legen sin om det er mogleg at du kan bli utreda no?

Kjenner så godt igjen dei motstridande følelsane du skriv om; ein gler seg over svangerskapet, men så er ein samtidig så redd for at det ikkje skal gå!

Du får ha lukke til! :)

Hei

Man sier att man får utredning etter 3 (uprovoserte) aborter på rad med samme partner. Spontant tror jeg ikke du din provoserte aborter vil telle, men du kan jo høre med legen din om det fins noen mulighet!

Det er tøft og vondt å gå gjennom aborter. De sier at alt opp til 3 er "uflaks", men det gjør ikke smerten noe mindre.

Jeg har en sønn som nå er 4 år (etter ett ukomplisert svangerskap), og har i alt hatt 6 aborter på rad under en 2 års periode i forsøket på ett søsken. Har hatt 3 forsøk med blodfortynnende pga Leiden Mutasjon, og skal ved neste forsøk gå på kortison for å reduserer kroppens imunforsvar. Vi får se hvordan det går...

Lykke til videre!

Hei,

Aller først: jeg føler med deg og vet dessverre så altfor godt hvordan dette føles.

Mitt inntrykk er også at man må ha hatt tre aborter etter hverandre med samme partner før man har rett til utredning. Dette fordi både en og to aborter er såpass vanlig, og det derfor alltid vil være en viss prosent av oss kvinner som opplever dette uten at det er noe galt. Legen min var iallfall svært klar på dette da jeg kom inn etter min andre abort. Men, det skader ikke å spørre - kan jo være at sykehus og leger rundt omkring har litt ulik praksis på dette.

En annen ide er kanskje å spørre om du kunne bli fulgt opp litt ekstra ved neste svangerskap? Du har jo opplevd to MA og at det vil skape usikkerhet og frykt underveis, er lett å se for seg. Hvis du får komme inn på ultralyd flere ganger i den tidlige fasen hvor det har gått galt, så vil det kanskje hjelpe deg?

Jeg har også lyst til å si til deg at du har jo den fordelen at du har to barn fra før: da har kroppen din bevist at den kan få det til, og det er iallfall et godt tegn på at dere kan lykkes også en tredje gang?

Lykke til!

Så leit at det gikk sånn. Men som du sier blir jo du fort gravid, og det er et veldig godt tegn. Jeg ville anbefalt deg å få henvisning fra fastlegen din til privat gynekolog. Det fikk jeg etter 2 SA med samme mann. Ble kikket på, men det fant ikke noe synlig galt, så ble jeg gravid igjen, mistet for 3. gang, og da fikk jeg utredning samme dag som jeg var inne og konstanterte at det hadde gått galt nok en gang. I mitt tilfelle tok de en bråte blodprøver. Også fant jeg ut at jeg har Leiden. Men det har nok ikke du som har født to barn (jeg har født ett superfriskt, problemfritt og medisinfritt svangerskap før SAene begynte).

Men poenget mitt er at de kun finner noe i 5% av tilfellene de utreder. Og det kan være flere måneders ventetid i det offentlige, pluss at man blir bedt om å vente med å bli gravid til utredningen er ferdig. Det synes jeg er for tungvint. Privat gikk det kjapt og greit.

Lykke til! Den neste spiren sitter, ser du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...