Gjest Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Ikke type redde-verden jobbing, men mer kose-seg-i-varmen opplegg. Mannen min er lærer og jeg er sosionom. Han har undervisningskompetanse tom vgs. Jeg har erfaring fra psykiatri, pu-omsorg, barnevern, Nav, og reiselivsbransje. Vi snakker begge brukbart engelsk og noe tysk. I Alicante er det jo både Nav-kontor og norsk skole, men det skal vel litt til at vi begge skal få jobb samtidig? Tenkte å ta kontakt der som en start. Tenkte høsten 2011 og ett år frem i tid. Tips?
Gjest ->>- Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Been there, done that. I kortversjon: Drit i å ha lønnet arbeid. For mye pes å få etablert seg i noe halvveis lønnsomt for så kort tid. Gå for lavkostland, spar opp på forhånd, lei ut huset og refinansier lånet. Langt enklere. Jobbe kan man selvsagt gjøre, men for knapper og glansbilder. Gidder dere, tar dere litt nettstudier eller noe også - og sper på med lånekassefinansiering.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 ikke for å være kjip og pessemistisk, men utenlandsk arbeidskraft er vel ikke akkurat det spania trenger mest av akkurat nå. selv om de jobbene du nevner kanskje ikke er noe for en vanlig innfødt. tror heller jeg ville gått for pila sin idee. lei ut boligen og ta noen fag og bo i et land der det koster lite og leve. så kan dere sikkert få et mye mer behagelig år
Gjest Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Signerer pila. Da jeg var i utlandet gikk det over halvåret før jeg gikk i pluss og da hadde jeg en særdeles godt betalt jobb som krever spesialistkompetanse. Lærere og sosi-et-eller-annet selger som regel veldig dårlig i utlandet og hvis dere får lønnet arbeid i det hele tatt er ikke lønna noe å rope hurra for vil jeg tro.
Villa Perlesukker Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Erfaringen min er vel at et år i utlandet ofte blir 2-3. Har flere venner som har gjort det samme inkudert meg selv. Nå hadde ikke jeg barn eller noe og endte opp med å studere. MEN hvis dere vil bort fra Norge så er et år altfor lite for å bosette seg, nyte og "leve" en annen kultur. Uansett masse lykke til med valget Må også si meg enig i pila sitt forslag om dere ikke vil være borte mer enn et år
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Hvis vi skal reise vil jeg jobbe, iallefall deltid. Om ikke blir det jo bare en ekstra lang ferietur. Ser poenget med at spansk arbeidsmarkedet ikke har brukt for oss, men tenkte som sagt først og fremst på jobber på Nav og norsk skole. Lenger enn ett år er ikke aktuelt for oss da eldste begynner på skolen høsten 2012, og da skal han begynne her hjemme.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Men det var forsåvidt en god ide å studere. Evnt. kunne vi søkt jobb begge to, og dersom bare en av oss får kan den andre studere.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Hvis poenget er å lære kulturen å kjenne burde du ikke jobbe hos en norsk arbeidsgiver, men det er jo sikkert den greieste løsningen. Mange land har norske skoler og enda flere har svenske (som gjerne også er villige til å ansette nordmenn). Men vær obs på at vinninga går opp i spinninga. Barnehage, for eksempel, er svindyrt i mange land.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Er ikke egentlig for å lære kulturen å kjenne, men for å oppleve noe annet og et bedre klima for en periode. Grunnen til at jeg vil jobbe er at jeg trenger mennesker rundt meg, og man kommer tettere innpå folk om man er i jobb enn dersom man er hjemmeværende. Godt tips det med svenske skoler. Skal sjekkes ut.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Det er sant. Man trenger mer enn sol og strender og det kan sikkert være en kjekk arbeidserfaring også :-)
Gjest sug lut Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Dere har ikke mulighet til å få arb.giver til å betale, da? Utveksling, videreutdanning, hva som helst?
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Det tviler jeg stygt på, men tenkte jeg skulle sjekke om jeg kunne hospitere på Nav i Spania (men det er vel flere slitne Nav-ansatte om benet). Mannen min jobber på ungdomsskole. Vet ikke hvordan det er med kompetanse i spansk der. Kanskje de trenger det. Skal sjekkes ut:)
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #13 Skrevet 2. juni 2010 Innen en del fagområder skal det finne stipend for lærere som vil videreutdanne seg/fordybe seg. Det er også verdt å undersøke :-) Ellers har Norge utvekslingsstipend-avtaler med en del land, sånn som Egypt, Japan og Mexico. Der kan man få dekket et opphold/deler av et opphold gitt at man klarer å argumentere godt for at man vil dit for å delta på kursgreier for eksempel og lære kulturen å kjenne.
Gjest ->>- Skrevet 2. juni 2010 #14 Skrevet 2. juni 2010 Man må gjerne jobbe, bare ikke regne med å finansiere oppholdet med det. Det er forøvrig utrolig mye enklere å få interessante og "kulturfulle" jobber nesten hvor som helst i verden om man ikke har så behov for lønn. En del steder kan man også få kost/losji mot frivillig arbeid om man binder seg for tre måneder pluss.
Trollemor75 Skrevet 2. juni 2010 #15 Skrevet 2. juni 2010 Vi bodde 2,5 år i Frankrike, han jobbet 1 år i Nord-Afrika og jeg 1/2 år i Asia. Felles for disse periodene er at vi jobbet ræv... av oss. Det var veldig gøy, men også veldig slitsomt. I Frankrike jobbet jeg aldri mindre enn 50 timer i uken, og det var ansett som lite (jeg ville ikke fått fast jobb med en innsatsen, fikk jeg vite). I Asia fikk jeg aldri besøke skikkelig landet jeg var i, og enda mindre nabolandene. Ville jeg gjort det igjen, ja! Vi vurderte faktisk det for ikke så lenge siden. Men det er ikke noe ferieopphold i det hele tatt. Har dere tenkt et år under solen med litt roligere tempo, ville jeg anbefalt som noen andre at dere sparer og heller drar et år i et lavkostland (Thailand?) og heller ser om dere kan finne på noen prosjekter der på deltidsbasis.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #16 Skrevet 2. juni 2010 Takk for informative svar! Har grublet og kommet frem til at det beste er at mannen min får seg jobb på norsk skole et eller annet sted, og at jeg er hjemme med barna. Da får vi kontantstøtte for minstejenta, og støtte fra lånekassen (takk for godt tips) om jeg tar et fag av noe slag. Forslag til beste sted som har norsk skole?
Patetica fåkksi Skrevet 2. juni 2010 #17 Skrevet 2. juni 2010 Benalmádena (i Málagaprovinsen helt sør i Spania) har også norsk skole. Men ti tusen ville hester kunne ikke fått meg til å flytte tilbake til Spania.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #18 Skrevet 2. juni 2010 Trodde du bodd i Spania. Bor du i Norge nå? Hva er galt med å bo i Spania en periode?
Patetica fåkksi Skrevet 2. juni 2010 #19 Skrevet 2. juni 2010 Ja jeg bodde, kom tilbake til Norge her for noen lange dager siden. 10 år var jeg der. Skulle bare være i seks mnd.
Patetica fåkksi Skrevet 2. juni 2010 #21 Skrevet 2. juni 2010 Jo, men jeg ble blind. Jeg hadde ikke reist tilbake om jeg så ble betalt for det.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #22 Skrevet 2. juni 2010 http://www.studie.no/skolelisting.php?kategori=Norske%20skoler%20i%20utlandet Norsk skole i utlandet er tydeligvis ikke mangelvare. Hvilken ville dere prøvd først?
Gjest ->>- Skrevet 2. juni 2010 #23 Skrevet 2. juni 2010 Belgia er jo ålreit. De veldig ulandske bruker ha rikelig lærere i form av misjonærkoner og slikt, og miljøet rundt disse kan være litt - eh - gudelig. Men Bolivia, Kamerun eller Mali om dere vil prøve, Addis er et høl.
Gjest Skrevet 2. juni 2010 #24 Skrevet 2. juni 2010 Belgia er litt lite varmt.. De andre du nevner er litt vel eksotisk når jeg tenker meg om. Jeg er, for å si det pent, litt opptatt av god standard og pyntelige omgivelser, så jeg bør kanskje holde meg i vestlige land. Vi er heller ingen eventyrere, men mer av det konforme slaget Må vel bli Spania da? I tilfelle fastland eller kanariøy? (trasig som charterferiemål, men kanskje litt festligere på lang basis?)
Patetica fåkksi Skrevet 2. juni 2010 #25 Skrevet 2. juni 2010 Den på Gran C. ligger fint til, men det kjipe med Kjempekanaria er at det er en vulkanøy der du liksom ikke kommer deg lengre unna enn de par timene det tar å kjøre rundt. Mogán er kjempepent, det er rett rundt hjørnet. Hilsen hun som kan alt om alle steder i Spania.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå