Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har nå blitt 2 år og han snakker fint lite. Han forstår det meste, og utfører handlinger når vi ber han om det, og vi føler vi kan kommunisere med han, bortsett fra at han ikke sier noe særlig med ord.

Han sier mamma, papa, "der", "mer", "sitte der"(ikke helt tydelig uttale)..

Snakket med barnehagen for et par mnd siden om dette, og de var ikke bekymret i det hele tatt. Han gjør seg forstått ved hjelp av peke og vise og er sånn sett flink til å si i fra.

Men hvilke erfaringer har dere?

Er en annen gutt i barnehagen hans som er nesten et halvt år eldre, og han sier veldig lite han også. De har imidlertid virkelig funnet tonen og trives godt sammen...

Var en gammel nabodame her som fortalte om barnebarnet sitt som hadde fått dren i øret, da det viste seg at hun hadde hørt dårlig grunnet vann i øret. Har ikke fått noen følelse av at han hører dårlig og han har aldri hatt ørebetennelse heller. Men det trenger kanskje ikke være så tydelige tegn på det?

Ellers er han en veldig kvikk og rask gutt, som er veldig flink motorisk, god balanse.

Skal jeg ta det med ro, eller bør jeg bekymre meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke nok om emnet, men vil bare fortelle om lillebroren min som ikke kom med noen særlige ord før alt kom i setninger. Han hadde lyder og gjorde seg greit forstått før språket kom. Du kan jo høre med barnehagen igjen og event helsestasjonen. Vil tro begge instanser har god kunnskap på emnet. Lykke til :)

Skrevet

sønnen min begnte å snakke 4 måner siden .han blir 3 om noen dager . ikke bekymre . men det verste at vankelig å få vite om hvordan det har gått i bhg.

Skrevet

Jeg har ei jente på to år, og hun kan ikke så mange rene ord hun heller. hun la inn dren pga ørebetennelse for et par mnd siden, men hun har ikke kommet med flere ord siden da likevel. hun babler massssse og har noen få ord. Og de siste dagene nå har hun plutselig blitt veldig interressert i å herme etter ordene vi sier, så det begynner å komme seg ;)

Ta det med ro, så kommer det når han er klar!

Skrevet

Du trenger virkelig ikke bekymre deg enda. Det vi ser på med barn i den alderen er språkforståelse. Så lenge han lystrer beskjeder, viser at han forstår det som blir sagt og det virker som han ikke har problemer med hørselen så er alt innen normalen. Det er nok derfor barnehagen heller ikke ser på dette som noe de må gjøre noe med enda.

Jeg har jobba på småbarnsavdeling noen år nå og det er ikke unormalt at barna har et lite ordforråd når de runder to år. Mange kan bare noen få ord da, men det kommer. Når språket begynner å komme så kommer det gjerne fort, det må bare løsne først.

Du kan nok senke skuldrene og slappe helt av, alt høres normalt ut:-)))

Skrevet

Jenta mi snakket ikke før hun var 3,5 år. Hun forsto alt, og gjorde seg forstått uten å bruke ord. Da det var en vikar på helsestasjonen oppdaget at ørevoksen hennes klumpet seg i øret og ikke kom ut. Vi til time til en barnelege som sugde dette ut. Da kom ordene fort.

Nå går hun i førsteklasse, hun prater som alle andre, leser og skriver så det har hvertfall ikke hemmet henne noe med at hun var treg med å prate. Ingen leger, helsesøstere som var bekjymret for at hun pratet sent heller.

Hennes lille søster pratet veldig tidlig, så barna er forskjellige. Jeg var nesten like gammel som mitt eldtebarn.

Skrevet

Sønnen min snakket også veldig lite når han var 2år, nå er han snart 3år og skravla går konstant (og det meste går det an å forstå;-) ) Så lenge han forstår hva dere sier til han, så er det det viktigste. På 2årskontrollen på helsestasjon er det sjekk av språkforståelsen, ikke hva de kan si.

Skrevet

min gutt er nå 4 år. Vi kontaktet PPT i samarbeid og etter anbefaling fra bhg da han var 2-5 år pga veldig dårlig språk. sjekket selvsagt først hørselen. Den er 100%. Han har nå assistent i bhg, hatt det i 1 år nå. De øver og trener og språket har kommet seg veldig, men han henger fortsatt etter. SKal til ny vurdering hos PPT neste uke.

Da han var 33 mnd lå han på nivå med en på 18 mnd...

Spennende å se hvordan det står til nå, håper han ikke ligger like langt etter som sist.

Er så moro, for nå kommer det stadig nye ord. Er på ferie i Italia nå, og vi lekte med ball. Da fikk jeg beskjed om at jeg var "keeter", og "hends"..haha!

Lykke til, det er bare å enten sende eget skjema til PPT eller kreve at bhg gjør det hvs dere er bekymret. Det er viktig å ta tak i tidlig!

Skrevet

Sønnen min hadde kun få ord når han fylte to år. 2 mnd senere kom den første setningen!

Da kom det stadig nye ord og vi merket at han "trente" mye på ord og hva ting heter.

Plutselig løsner det bare =) Tror det er en god stund til du har grunn til bekymring.

Skrevet

Vår sønn var sånn, men hos han var det vann i begge mellomørene, eller væske da. Uten at han hadde noen ørebetennelser. Så han hørte rett og slett ikke. Fikk dren på begge ørene og har etter det hatt en veldig fin progresjon i språket.

Det var sånn at bhg trodde han hadde autistiske trekk fordi han trakk seg unna mengder barn og slikt (dvs alle situasjoner der det var mye lyd og han ikke skjønte hva som skjedde).

Hjemme forstod han, men der var det jo betraktelig roligere:)

Skrevet

Kjenner et barn - lynende intelligent. Sa ikke et kløyva ord før han var 3, men da kom hele setninger. Leste helt fint høyt fra barnebøker med mye tekst da han var 5....

Du skal snart på 2-årskontroll (2-2,5 år). Da vil dette være et tema.

Tror ikke du skal bekymre deg :)

Skrevet

Så lenge dere får kontakt med ham, og han gjør seg forstått ved å peke og vise, så kan ikke jeg se at det er noe galt med gutten din. Hvis barnehagen hadde vært bekymret ville de nok sagt noe, min erfaring er at de er relativt snare til å si ifra hvis de tror noe er unormalt..

Min nevø sa heller ingenting da han var 2 år, men der var det svært tydelig at noe var galt, fordi man fikk ikke ordentlig kontakt med ham, han forsøkte ikke å kommunisere noe særlig med andre.. Han bare gikk hvileløst omkring og reiv ned alt han så som lå rundt på bordene osv. I tillegg hadde han svært dårlig balanse, så han gikk på dører, falt og slo seg hele tiden.. Han gråt ikke heller når han slo seg, har aldri sett gutten gråte faktisk..

Han fikk heldigvis hjelp da det viste seg at han ikke hørte særlig mye pga væske i øret, samt at han muligens har en hjerneskade..

Skrevet

Er han to-språklig? dersom han er det, kan det være årsaken til at språket er noe forsinket. eller så hadde jeg bedt om en henvisning til ØNH. Min to-åring snakket heller ikke noe, men forstod det meste. han fikk innlagt dren i det ene øret, og noen mnd senere kom språket i full fart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...