Gjest sug lut Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har nå klematis, den første, denne her, Snow Queen: http://www.schmid-gartenpflanzen.de/elements/products/medium/566-Clematis%20%27Snow%20Queen%27.jpg Den kan klatre selv, ikke sant? Hvis den har noget å holde seg i? Har den tråder som blomster-erta eller hvordan holder den seg? Bør jeg hjelpe? Den skal klatre i (og lyse opp) tujahekken, nemlig.
Himmel og hav Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Aner ikke svaret på det du lurer på, men kommer uten blygsel til å rappe den ideen! Jeg har en svært nødvendig tujahekk, fordi jeg er den heldige vinner av en pensjonistnabo med lite annet å ta seg til enn å sitte i kjøkkenvinduet å glane, men jeg synes i grunnen den er kustygg (hekken, ikke naboen). Så fortell hvordan det går, så spørs det om ikke det blir en klematis eller to på meg til neste vår. Først er det et par, tre andre hageprosjekter som bør fullføres...
Gjest sug lut Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Jeg er kjempeglad i tujaen min, men den kan jo - som alle oss andre som er naturlig vakre - likevel henge på seg litt sminke og kule pyntedingser. Mens jeg tester ut klematis kan jeg varmt anbefale å la erteblomster vokse i den - og det er knapt noe jobb, grav et bed innunder langsmed, hiv i plantejord og sett frø i morra, tar en time og garanterer deg nyyyydelige erteblomster til langt utpå høsten.
Himmel og hav Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Erteblomst havner på handlelista i dette øyeblikk! De er jo nydelige og vil i grunnen stå flott til blomsterkassa mi med rosa Gaura, tvillingblomst og femtunge...hm...nytt hageprosjekt i emning her nå kjenner jeg...
Gjest sug lut Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Det kommer til å bli lekkert. Bare se etter hva slags fargeblanding du får, jeg synes de som har mange dype lilla- og blånyanser er finest...
Tokatter_USA Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Det jeg vet om klematis er at den må bindes opp. Den klatrer ikke selv. Den liker seg best i solen, men den foretrekker kalde føtter. Altså ikke direkte sol på den nederste delen av planten. Jeg har en klematis, men jeg gjør nok noe feil, for den blir jo aldri større. Hvert år begynner den på nytt.
Gjest sug lut Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 Ok, da skal den få all hjelp den måtte behøve. Har sånn grønn bøyelig plante"tråd" av metall/plast så da blir det den. Håper jeg har beregnet riktig og den ikke treffes av takraset, tror det skal gå. Kalde føtter får den absolutt, sola kommer ikke på den i det hele tatt før i kveldinga fra halv seks til halv elleve, så det er et potensielt tapsprosjekt men den skal tåle halvskygge og så var den jo så fiiiiiin.
prekæs Skrevet 2. juni 2010 #9 Skrevet 2. juni 2010 Min er hjulpet med en stokk og noen tråder pluss det visne fra i fjor. vokser med kalde bein, langs en stokk og rundt en tønne. Merkelig. Den så også i år dau ut, men skyter som bare det. Kanskje du må hjelpe den bort til tujaen mao.
Gjest sug lut Skrevet 2. juni 2010 #10 Skrevet 2. juni 2010 Den er veldig "i" tujaen, så snart den vokser forbi de småstokkene den kom med fra butikken (er vel rundt 40 cm høy), så da er det håp. Visner den ned hvert år eller er det bare bladene som faller av?
prekæs Skrevet 2. juni 2010 #11 Skrevet 2. juni 2010 Nei, jeg tror ikke den visner helt ned. Min har skudd langt opp på tilveksten fra i fjor, men de kvistene så daue ut helt inntil nylig. Tror at når det gjelder klematis, må man ikke begynne å skjære vekk det som ser dødt ut, men heller vente til rundt 1 juni for å se. Min er burgunder og ved en tilfeldighet plantet jeg rosa margeritter i tønna i fjor og blandingen av klematisen ig margerittene faktisk veldig pent, selv om jeg aldri matcher blomster.
Neijasså... Skrevet 2. juni 2010 #12 Skrevet 2. juni 2010 Ikke alle klematiser må bindes opp. Min klematis (Jackmanii, tror jeg) klater så fint som bare det oppover espaliéet sitt uten annen assistanse fra meg enn en skvett vann i ny og ne. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå