Gå til innhold

Paracet til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2 mnd har så tannsmerter.. Har prøvd Dentinox(sånn man smører på gommen), men ser ikke ut til å hjelpe...

I felleskatalogen står dette:

Stikkpiller:

Barn:

3‑6 kg (0‑4 mnd.):

1 stikkpille à 60 mg 3 ganger i døgnet

6‑12 kg (4 mnd.‑1½ år):

1 stikkpille à 125 mg 3 ganger i døgnet

12‑20 kg (1½‑5 år):

1 stikkpille à 250 mg 3 ganger i døgnet

20‑30 kg (5‑9 år):

1½ stikkpille à 250 mg 3 ganger i døgnet

30‑40 kg (9‑12 år):

1 stikkpille à 500 mg 3 ganger i døgnet

Voksne og barn over 40 kg (12 år):

1‑2 stikkpiller à 500 mg 3 ganger i døgnet,

ev. 1 stikkpille à 1 g 3 ganger i døgnet.

Mikstur:

Barn:

3‑6 kg (0‑4 mnd.):

2,5 ml 3 ganger i døgnet

6‑10 kg (4 mnd.‑1 år):

5 ml 3 ganger i døgnet

10‑14 kg (1‑3 år):

7,5 ml 3 ganger i døgnet

14‑20 kg (3‑5 år):

10 ml 3 ganger i døgnet

20‑25 kg (5‑7 år):

15 ml 3 ganger i døgnet

Over 25 kg anbefales Paracet 500 mg tabletter.

Kan jeg da prøve å gi han paracet når det står på som verst? Trodde nemlig ikke han kunne få det når han er så liten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira06
Skrevet

Vi gav Paracet til datteren vår første gangen når hun var 9 uker, pga høy feber i forbindelse med forkjølelse. Hun fikk også en Paracet etter 3 mnd vaksinen når feberen steg over 39 grader.

Men jeg vil oppfordre deg til å være nøye med å ikke overstige dosen per døgn, da Paracet kan skade leveren på disse små.

Skrevet

ok:) takk for svar.

Da prøver jeg forsiktig å gi en paracet neste gang han har vondt i gommen:)

Skrevet

Man skal alltid kontakte lege først, før man eventuelt gir Paracet til barn under 3 mnd. Men hva får deg til å tro at det er tannsmerter? 2 mnd er jo vanligvis litt i overkant tidlig å få tenner, det kan jo være andre ting som plager ham kanskje?

Skrevet

Enig med henne på forrige innlegg, sjelden tennene trykker på så tidlig.

En annen ting til dere over, er at barn under 3 mdn som ammes, skal egentlig ikke ha feber, fordi de har mors immunforsvar. Så får babyen feber, kontakt lege før man gjør noe.

Skrevet

Han har ikke feber.

Det er bekreftet av helsesøster at det er tenner. Det er sjelden, men da er vel gutten min en av de sjeldne.

Han har også kuler i gommen, så det er ikke tvil om hva det er. Han roer seg når jeg smører på Dentinox men det varer bare i noen minutter før det er like ille igjen.

Samboer fikk tenner da han var 5 uker, og sønnen til venninna mi har fått tannfrembrudd allerede og han er født 19.mai!

Så det er mulig!

Skrevet

han ammes heller ikke da jeg ikke har melk igjen.

Skrevet

Sønnen min på 3 mnd har også begynt å få tenner nå (merket det i dag faktisk), så det er absolutt mulig, som du sier :)

Skrevet

Jeg ville nok ha prøvd med en stikkpille om det blir skikkelig ille. Hold deg til døgndosen og IKKE gi det over mange dager i strekk. Ved tannframbrudd kan det også være greit å han en væskefylt bitering i fryseren. Godt å bite på en iskald bitering når det klør/ er vondt i gommene.

Ang feber hos babyer under 3mnd. Selvsagt kan de ha feber! Er mor syk har hun åpenbart ikke nok antistoffer, og kan dermed ikke beskytte jr. vha mm.

Skrevet

takk for tips jenter:)

skal prøve å se om det hjelper:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...