Gå til innhold

Lære ettåring å sovne selv..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har innsett at vi bør gjøre noe drastisk, siden lillemor ikke kan å sovne selv.. Tidligere var d pupping til hun sovnet, og nå har hun blitt trillet i søvn i lang tid. Alle sier at vi bør la henne gråte ut i senga si, men jeg lurer på om hun er for gammel til dette? Hun reiser seg hele tiden, og da kan hun jo slenge seg bak og skade seg på sprinkelsengekanten..

Noen som har noen gode råd på lur?..

De tas isåfall imot med glede! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakk inn kantene på sprinkelsengen med noe mykt så hun ikke skader seg om hun skulle slenge seg bak. Ellers anbefaler jeg at du sitter der til hun har sovnet, stryker henne, synger, koser osv. Men ikke ta henne opp, uansett hvor mye hun skriker. Så lenge du er der så er hun trygg.

Når hun er såpass stor som ett år så kan det kansje ta litt tid, for med alderen kommer sterk vilje også..

Ønsker deg lykke til:)

Skrevet

Vi hadde samme problemet her.. Alle rundt oss sa at det var jo bare å la han gråte, men er veldig glad for at vi alltid gjorde som vi selv ville.

Men til saken. :) Lille gull ble 12-13 mnd, og sovnet fortsatt på skulderen vår (min som regel..). Så fant jeg ut at jeg var gravid igjen, og kunne uansett ikke fortsette sånn. Gutten vår har alltid vært ganske krevende og aktiv. Hovedproblemet her var rett og slett at han ikke klarte å slappe av.. Helt i hundre til siste slutt. Hadde selvfølgelig prøvd ørten hundre forskjellige metoder for å lære han å roe seg ned og sovne selv.

Så det jeg gjorde tilslutt var å legge han ved siden av meg i sengen, og snakke rolig med han og synge sanger. Litt motstand til å starte med naturligvis, men han skjønte fort at det ikke nyttet. Dersom han prøvde å snu seg la jeg han ned igjen. Da viste det seg plutselig at han forsvant i drømmeland ganske fort. :) Etterhvert holdt det at jeg sang en sang eller to før, før jeg så at øynene hans begynte å gli litt igjen. Da sluttet jeg med sangen for at han ikke skulle bli vant til å måtte sovne med sang.. Så løftet jeg han bare over i egen seng. Så neste skritt for oss blir å gjøre det samme i sengen hans.

Det viktigste er nok at du bestemmer deg for hva du vil og hvordan det skal bli. Tror det er lurt å venne henne til at hun aldri får sovne til puppen.. Selv om du skulle være sliten og har lyst på en kjapp løsning. De er noen luringer de små, og hun vil nok ikke gi seg så altfor lett. :) Men så vil hun også skjønne tegninga etterhvert, og da blir alt mye enklere.

Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet

Unnskyld at jeg kupper tråden, men ...

newmommy: hvordan er det om han våkner i sengen sin i løpet av natten? Må han tilbake til deres seng for å roes da?

Her har vi også nemlig kommet så langt at Bo sovner veldig greit ved siden av oss i vår seng - men der blir han også resten av natta. Jeg stresser overhodet ikke med dette, men begynner å kjenne en liten lyst til å få han over i sin egen seng snart... -og det er veldig fristende å bare løfte han over, sovende, men er redd hva som skjer når han våkner i løpet av natten. For det gjør han. Søvnassosiasjonen hans er jo vår seng ...

Skrevet

Boka til Karin Naphaug:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2834661

Den hjalp oss.

Gutten sovnet av seg selv (i stillhet!!) etter 2 dager! Vi var sjokkert. Helt fram til da hadde han kun sovnet på puppen eller på fanget til en av oss.

Fantastisk hjelp til ei mor som ikke ville at gutten skulle gråte seg i søvn alene.. Noen tårer ble det selvsagt, men vi var hele tiden i nærheten og ofte inne hos ham, og et føltes godt.

Lykke til uansett hvilken metode dere velger. Det er bare å sette i gang, det går raskere og mer smertefritt enn man tror når man ført har bestemt seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...