Gå til innhold

Denne streiken og likelønn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på: når f.eks førskolelærere streiker for likelønn, hva tenker de da på? At alle førskolelærere skal ha lik lønn (som andre førskolelærere) for likt arbeid? I såfall er jeg helt enig, men jeg trodde ikke det var forskjell i lønn så lenge man følge tariff, og det gjør man vel i det offentlige?

Eller mener de at de skal ha lik lønn som andre yrker med like lang utdannelse? Isåfall synes jeg det høres vedlig tullete ut... Jeg har en mastergrad selv, og har studert nesten like lenge som en lege, men tjener kanskje bare halvparten av det en lege tjener. Eller en sivilingeniør i "rett" bransje. Dersom det er lengden på utdannelsen som skal avgjøre lønna, må jeg vel streike jeg også... I det private er det stor forskjell på lønna, selv om man har samme utdannelse.

Generelt mener jeg at stillinger i det offentlige trenger et lønnsløft for å bli attraktive, men på den andre siden så er det mange søkere på de utdannelsene som ofte fører til jobb i stat og kommune (lærer, førskolelærer, sykepleier osv). Dermed blir ikke lønnskravene tatt alvorlig, tror jeg.

Nei, jenter, velg realfag og la det bli mangel på lærere, sykepleiere og førskolelære. Da går det nok ikke lang tid før det skjer noe med lønna! I tillegg tror jeg vi kommer mye lengre når det gjelder lønn, dersom vi krever full likestilling på hjemmebane, med ansvar for barn, permisjon osv :) Også bør vi alle være innstilt på å jobbe 100 %, selv om vi har små barn. DA kan vi begynne å håpe på et lønnsløft i kvinnedominerte yrker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...