Tyren78-09+12 Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Hva spiser deres på 9+ mnd foruten grøt, mm/mme ? Her har vi så vidt begynt å gi han brødskive..men det går seint..og han "søler/spytter" ut igjen en del..usikker på hvor mye han får i seg..men ikke mye foreløpig. Har også gitt biter av kokt potet et par ganger, og han gaper når jeg kommer med bitene..selv om en del av maten kommer ut igjen her også. Ellers har det gått mest i kjøpte glass med mos/fruktpure osv. Middagsglassene får jeg ikke i han..brekker seg bare. Når begynner man å gi biter av vanlig middag(og ikke most i blender altså) ? Feks fiskeboller i små terninger osv? Kan man begynne med det nå? Skjønner at det er individuelt altså, men når begynte dere? Mini har foreløpig ingen tenner. Og et spørsmål angående amming. Jeg ammer enda(gir ikke mme i tillegg). Ammer som regel tidlig morgen(før jobb), og kanskje et par ganger på dagtid..og før leggetid som regel. I sommer(ferien) har jeg tenkt å amme bare morgen og kveld. Får han da i seg nok melk? Gir mye vann på dagen,,det er han glad i. Har ikke tenkt å begynne med mme nå når det er så kort tid igjen til han er 1 år.
pia1978 Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 Hei! Min lille er ti mnd. Vi ammet tre-fire ganger pr døgn inntill sist uke. Nå er det bare om morgenen han har tid og lyst på pupp. Starter IKKE med mme, skjønner ikke vitsen med det. Kommer ikke til å gi det om vi slutter helt å amme før han er året heller. De får jo i seg mme i grøt f.eks. Dessuten er det jo supert at de drikker masse vann og, for tørsten. Han begynte med biter ganske tidlig, da han var ca sju mnd kanksje. Han liker det bedre enn sånne middagsglass, eller moset hjemmelaget mat. Men han er veldig glad i skive og da. Også har han åtte tenner. Men tror det er bare å prøve seg frem, så venner de seg til mat med litt konsistens:)
Tyren78-09+12 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. juni 2010 Enig, det er ganske uaktuelt å starte med mme nå.. Får holde med den morsmelka han får i seg + vann. Bra han er glad i det hvertfall Min gutt er litt ømfintlig for klumper i mat..men virker så han likte skive og potetbiter mye bedre enn middagsglassa. De avskyr han. Og det skjønner jeg etter å ha smakt på selv..hehe. Jeg får vel bare prøve meg frem med biter, så blir han vel glad i det og får dreisen på det til slutt. Venter fremdeles på tannfrembrudd..hehe.. Takk for svar Artig å høre hva andre gir av mat osv.
Gjest Kira06 Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Datteren min er 8,5 mnd, og i tillegg til mm og grøt spiser hun middagsglass, brød, banan og smaksprøver av vår middag. Nå har hun fire tenner, to i midten nede og hjørnetennene oppe... av alle ting:) Men vi begynte å gi henne biter av vanlig middag før de to tennene oppe var fremme. Og det virker som om hun tygger maten bra med gommene, selv om det er ganske små biter foreløpig. Jeg har også alltid ammet, hun har aldri fått mme. Jeg ammer kun morgen og kveld, og det har jeg gjort i ca en mnd ettersom hun ikke er interessert i pupp på dagtid. Pga akutt sykdom hos vesla forrige uke, endte vi på sykehuset. Da spurte jeg samtidig barnelegen om det var nok melk, noe hun regnet med det var. Så lenge barnet drikker vann i tillegg, så var det ikke noe problem. Hadde planer om å amme frem til hun kan begynne med kumelk, men er litt usikker nå fordi hun biter så fælt. Og disse små tennene er sylskarpe:) Så dessverre kan det nok være at hun får litt mme de neste mnd.
Tyren78-09+12 Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2010 Hehe..de tennene og amminga har jeg også frykta..foreløpig har han ikke fått tenner da..men han tar av og til skikkelig bitetak med gommene og drar i puppen..vondt ja! da er det om å gjort å skynde seg inni med fingeren for å løsne på taket Men altså, begynner han å bite meg etter at tennene er kommet, så blir det tvert stopp på amminga ja..hehe. Men håper han ikke gjør det da, for syns det er litt dumt å begynne med mme når han er blitt såpass gammel..kun få mnd igjen til han kan begynne med kumelk. Men da regner jeg med at min også får i seg nok melk..og han drikker bra med vann på dagen. Og spiser 2-3 grøtmåltider pr dag..der er det vel en del melkepulver i også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå