Gå til innhold

Hvorfor streiker de? :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt treg her, men vi har vært ute å reist, og så kommer vi hjem til stengt barnehage.

Det streikes for likelønn, hva vil det si?

Jeg har prøvd å lese på LO sine sider, men fant ikke ut av det.

Hva med transportstreiken, hvorfor streiker de?

Jada, jeg føler meg veldig dum nå, og velger å gjemme meg bak annonym knappen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lik lønn for lik utdanning. Kvinneyrker har mye mindre betalt enn mannsdominerte yrker med samme utdanningsgrad. Da snakker vi om førskolelærere. Den samme problematikken har sykepleierne, som også vil ha turnusarbeid omdefinert til skiftarbeid, da det betyr andre og bedre satser for de som går rundturnus. Dvs dag/kveld/natt.

Transportarbeiderene streiker pga høyt forbruk og spekulering i å bruke vikarer, og lav lønn.

Mulig jeg har glemt noe/ er noe jeg ikke vet her... Men dette er hvertfall essensen i det.

Skrevet

Det er vel mer kommune mot privat og ikke likelønn for kvinner. Det er yrkene innen kommune og stat som ønsker lønn som er tilsvarende lik privat sektor.

Altså en som har fagbrev som helsefagarbeider/hjelpepleier skal ha noenlunde lik lønn som en som har fagbrev som elektriker. De ønsker et kraftig løft innen kommunene. Staten har avverget streik og er blitt enige, mens kommunene er langt fra i nærheten av å bli enige for her er det egentlig ingenting å hente.

De ønsker også et kraftig løft i ulempetillegget, altså tillegget for å jobbe kveld og helg. I kommunen ligger ulempetillegget på rundt 45 kroner ekstra i timen for å jobbe kveld eller natt, mens i privat sektor ligger det på minst 50% ekstra (som oftest 100% tillegg på natt). Hvis man da tenker timelønn på ca 150 kr, vil det si at i privat sektor får en nattevakt 300 kr i timen mens en i kommunal sektor har ca 130 kr i timen pluss ett tillegg på 45 kroner, altså 175 kroner timen. Det er en enorm forskjell på ulempetillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...