Gå til innhold

arbeidslivet...........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et vanskelig spm til dere..er veldig forvirret nå....

Saken er at jeg og en til har hatt en parksis plass for å skaffe oss erfraing(vi er begge med høy utdannelse)

Hun jeg jobbet sammen med klarte ikke arbeidsoppgavene var ganske demotivert,ikke interessert siden var det uten lønn..

Jeg har jobbet meg i hjel siden hun ble sykemeldt(utbrent)og etterhvert begynte hun å jobbe bare 3 dager i uken.Lederen sa at hvis jeg er enig medf at hun jobber 3 dager i uken da går det fint.

Jeg har jobbet alene mye og gjørt alt...Vanskelige oppgaver på overordnet nivå....

Nå er jeg ganske forvirret fordi jeg sa aldri ifra at det var stortsett meg som jobbet...Ville ikke virke dårlig kollega....

Nå ser jeg at lederen liker hun uansett og jeg fikk ikke noe ut av å jobbe meg i hjel...

Det er kansje viktig å si at min personlighet er litt annerledes enn nordmenn generelt...Jeg er vokst opp i en kultur hvor du streber etter å være den beste hele tiden og markerer deg ....Norsk kultur er ikke sånn og jeg har problemer med dette...

Hele tiden har vi begge to får skryt for jobben jeg har gjørt og jeg regnet med at min sjef ser hvem som jobber og hvem som ikke gjør det...

Jeg føler likevel at min sjef ikke liker meg i det hele tatt selv om jeg jobber meg i hjel og jeg har jobbet 100% hele veien så ser hun ikke på meg en gang på møter og sånn..Hun snakker bare med min kollega som har gitt f.......i oppgavene hele veien....

Jeg er utlending og min kollega er norsk...Vil ikke tenke rasissme derfor tror jeg at hun ikke liker meg rett og slett....

Hva synes dere?????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva jobber dere som?

Skrevet

Vi skulle lage nytt system for en tjeneste for hele bydelen...

Skrevet

Hei Hi,

Blir oppgitt og frustrert på dine vegne, det skal tydeligvis ikke lønne seg å være oppofrende medarbeider lenger. Jeg synes absolutt du skal gå til mellomleder eller sjef med problemet, kollegaen din gjør ikke arbeidsoppgavene hun er satt til å gjøre. Du skal ikke påta deg en annens jobb når du har mer enn nok med din egen. Er hun sykemeldt er det arbeidsgivers ansvar å skaffe en annen i mellomtiden!

Håper det løser seg for deg, du bør gi beskjed.

Skrevet

Prosjektet har begynt 3 m siden og hun ble sykemeldt etter en måned..Etterhvert har hun jobbet i redusert stilling pga av hun ville ha tid å søke jobb...

Sjeffen var enig men jeg ble igjen med alle oppgavene og regnet meg at hun sjefen ser at jeg står på og at jeg får gode referanser...

Var redd å si ifra ..vi var jo team så ville ikke ødelegge for henne heller..Meeeen at nå sjefen ikke inser at jeg var den som jobbet mest er det veldig skuffende for meg...Jeg var jo der hele tiden i flere måneder...

Føler at jeg er bare dum dum dum dum...Det var spill hele veien det...

Uten å si at min kollega fikk et tilbud på en stilling der fra en annen avdeling fordi har hørte tilfeldig at en der skal slutte,...Den som sluttet tipset min kollega om en engasjement der...

Her sitter jeg helt forvirret...gråt myyye igår...

Hva er det som feiler meg?????

Regner med at jeg gjør ting feil siden min sjef ikke liker meg..til tross for mye slitt fra min side......

Skrevet

Det høres ikke bra ut nei...

Skrevet

Hei

Jeg vil si at dette virker som en vanskelig situasjon for deg. Men, noe jeg ikke skjønner er hvordan dere kan jobbe så lenge uten lønn? Er det en del av utdannelsen?

Når det kommer til situasjonen din så tenker jeg at det kan ha flere årsaker. Det kan være kulturforskjeller, personlig kjemi med sjefen, at sjefen rett og slett ikke ser deg og kanskje dine egne sosiale egenskaper.

Først, ikke regn automatisk med at sjefer ser hva du gjør. Dokumenter hva du har gjort, for eksempel hvis dere har presentasjoner av prosjekter så konkretiser din del og pass på at du presenterer den.

Ikke jobb hele tiden! Tar du kaffepauser sammen med kollegaer, spiser lunsj sammen med de andre, er med på sosiale begivenheter utenom jobb el? Det virker som din kollega har vært mer opptatt av å skaffe seg et nettverk som nå hjelper henne med ny jobb.

Det er nå sånn at noen har bedre kjemi sammen enn andre. Det høres ut som din kollega og sjefen din har et bedre personlig forhold. Jeg tenker at det ikke har med deg å gjøre, med en annen sjef kunne dette vært omvendt. Her vil jeg da si at du er uheldig, og at du ikke trenge å sammenligne deg med din kollega, men jobbe med forholdet ditt til sjefen uavhengig av dette.

Det høres uansett ut som du har gjort en god jobb og jeg krysser fingerene for at dette engasjementet vil hjelpe deg videre uansett!

Lykke til videre!

Skrevet

takk for svar!!!!!!

Det merket jeg ikke før 2 uker siden da min sjef har sluttet å snakke direkte til meg på møter...dette begynte etter jeg har søkt på en stilling som ble opprettet pga min innsats..og hun sa at stillingen er for en av oss som søker på den..Det ble meg da....Da jeg sende søknad til henne skrev jeg noe sånn.."Som du kanskje har lagt merke til har jeg gitt alt i jobben og dette vil jeg fortsette med dersom jeg får stillingen"-...

Var dette provoserende?

Jeg tror at hun ikke liker at jeg har prøvd å markere meg siden jeg jobbet så hardt...

Vet ikke hva jeg vil med å skrive alt dette....uff

Skrevet

tja, les litt om hersketeknikker og se om det er en teknikk for å usynligjøre deg? Angående møter kan du jo spørre henne direkte om det er noe hun kan tilføye til deg du har sagt feks?

Når det gjelder søknaden så kan det nok oppleves provoserende _hvis_ hun allerede ikke er spesielt fan av deg. Hvis det er noen man ikke liker blir fort det den personen gjør eller skriver mye verre enn hvis man har vennebrillene på. Til en annen gang du skriver søknad er det nok smart å ikke tilegne andre noen egenskaper/bedrifter, men kun fokusere på å få frem seg selv.

Et annet tips. Hvis du nå får denne jobben (?) så prøv å bygg nettverk med andre enn sjefen. Dere kan sikkert få et ok forhold og prøv å få dette til, men jeg tror det er utopisk å tro at det noen gang blir fantastisk. Jeg tror jeg vil anbefale å ikke ta noe "oppgjør" da dette kan skade videre karriere i bedriften. Tenk på jobben som en springbrett videre, bygg kontakter andre steder i bedriften. Sørg for å bli sett av andre enn sjefen din når du har muligheten. Hvis du har muligheten prøv deg på andre arener i bedriften og sats på å bytte jobb etter en stund (evnt. at sjefen bytter jobb).

Og, fra det pessimistiske hjørnet, hvis du får jobben og ikke føler deg vel på jobb pga sjefen - husk at ingen sjef er verdt at du har det forferdelig og evnt. blir syk. Bytt jobb før det er "for sent" enten internt eller eksternt. Det er ikke alltid det lønner seg å være snill pike og holde ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...