Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt ny her, er gravid for første gang.

Er bare 7 uker på vei men er allerede veldig bekymret over dette med fødselspenger/permisjon pga. min jobbsituasjon.

Jeg begynnte i et vikariat 03.05.10 (var tidligere i et annet vikariat fra 10/12 2008-13/4 2010. ) og oppdaget følgelig etter bare noen uker på ny jobb at jeg er gravid. Jeg jobber via et vikarbyrå og det var meningen at denne jobben hadde "mulighet for fastansettelse" men jeg har fåreløpig bare kontrakt til ut Juli måned.

Jeg har ikke fortalt om graviditeten enda, men er desverre ganske sikker på at jeg ikke får videreført mitt vikariat når de får høre at jeg er gravid. Dette ødelegger for meg mitt i dette som egentlig er en veldig lykkelig tid. Hvis jeg ikke får mer jobb der jeg er nå - må jeg gå over på arb. ledighetstrygt. Beløpet jeg får da er mye lavere enn lønnen og da kommer jeg til å slite økonomisk hvis det er dette beløpet fødselspengene regnes ut i fra.

Hvordan beregnes fødselspenger? Utifra det man har tjent vanligvis eller utifra arbeidsledighetstrygden dersom jeg er så uheldig at jeg ikke får mer jobb etter 1 august... (har termin 22 januar).

Er takknemlig for hjelp og svar.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141923101-vikar-hvordan-fungerer-dette/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei,

det er flere måter å regne ut foreldrepengene på. Kommer an på situasjonen din i forkant av permisjonen. Dersom du er uheldig og ikke får mer arbeid på den plassen du er på nå, vil du kunne søke om dagpenger. Da man forstår at det er vanskelig for gravide kvinner å finne seg ny jobb, er dette tatt hensyn til. Du vil derfor kunne få foreldrepenger etter å ha gått på dagpenger. Hvis dette er tilfellet i din situasjon vil du kunne få beregnet foreldrepengene ut i fra inntekten din de 6 beste av de 10 siste månedene før termin. Du sier du har termin i januar 2011, da vil man kunne regne ti måneder tilbake, og se på hvilke 6 av disse månedene du har hatt mest inntekt og deretter regne et gjennomsnitt etter dette. (gjelder hvis du for eksempel kunne få kortere vikariater eller oppdrag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...