Gå til innhold

hva er en "miljøabeider"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

på mange stillinger så søker de etter det, også innen nav og bukeroppfølging.

men hva er egentlig en miljøarbeider? er det samlebeteinelse på noe? eller er det en bestemt utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen særskilt utdanning som gir deg benevnelsen miljøarbeider. Det er en samlebetegnelse som gjerne er tilknyttet barne- og undomshjem-institusjoner, behandlingsinstitusjoner for rus- og stoffmisbrukere eller rehabiliteringsinstitusjoner for mennesker med fysiske og psykiske handicap

Skrevet

ja, for jeg syns det var litt rart at de søkte etter en miljøarbeider til nav og saksbehandling. ville heller søkt etter sosionomer eller velferdsvitere.

når jeg tidligere har sett på jobber med betegnelsen "miljøarbeider" så har det vært langt uten for mitt fagfelt, men akkurat denne stillingen er liksom akkurat det jeg studerer. og da begynte jeg å lure litt.

skal ikke ha jobb da, bare drømmer... hehe

Skrevet

Det er en samlebetegnelse, ofte brukt om barne- og ungdomsarbeidere og helsefagarbeidere. Miljøterapeuter brukes ofte om stillinger som krever tre år høyskoleutdsanning, vernepleiere, sykepleiere, pedagoger og sosionomer jobber ofte i miljøterapeutstillinger. Det er ingen konkret utdanning som gir benevnelsen miljøarbeider eller miljøterapeut.

Skrevet

kult :)

Skrevet

På min jobb, innen barnevern, er miljøarbeidere enten ufaglærte, har utdanning som ikke er relevant for jobben, eller de har kun fagbrev fra vgs, for eksempel som barne og ungdoms-arbeider.

Vi som har treårig høyskole er miljøterapeuter, og får litt høyere lønn, men også ansvar for rapporter, og diverse kontorarbeid:)

Slik jeg har forstått det ansettes ikke miljøarbeidere pga utdanning, men pga personlig egnethet:)

Skrevet

Hadde ein miljøarbeidar på internatet eg budde på før. Oppgåva has var å følge opp elevar/praktikantar som var på "hybeltrening" (personar med diverse tilpassingsvanskar).

Ellers var han og ein slags sosialarbeidar. Han var tilstades for dei som budde på internatet og hjalp til med å organisere fritidsaktivitetar. Ein vaksen kamerat på ein måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...