Gå til innhold

Barselgruppe og sammensetning

Gulljentene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg undres litt over deres erfaring med barselgruppe: vil dere si at det var en slags gjennomtenkt plan fra helsestasjonens side angående hvem man havnet sammen med(alder, antall barn osv.)? Er så bekymret for at det blir meg og masse 19-20-åringer når jeg får nr 2 Har ikke lyst å sitte der og føle meg som en gammel kjerring liksom Tror dere helsesøster tar noe hensyn til ønsker dersom man ytrer det? Ikke at det er flust med 35-åringer som får barn her i Molde da Noe annet i Oslo...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er i samme situasjon, bor på et lite sted med under 2000 innbyggere, og jeg tror nok jeg blir "gamla". Men husk at det er helt frivillig å være med :))

Jeg tenker at det kan jo bli litt gøy...

Klem

Skrevet

Tror du bør si i fra om ønsket ihvertfall - for jeg har vært skuffet over begge mine barselgrupper. Bor i et område der det er mange som får barn godt voksne, og på andre måter har en del felles med meg, samt at det er relativt tett befolket så muligheten burde være der til å "matche" litt folk som kan passe sammen.

Første gangen var jeg under 35, så alder betydde ikke så mye selv om jeg faktisk var eldst, men hadde lite til felles med noen av de 4 andre i gruppa. Men den gruppa fungerte helt fint under selve møtene, og vi møttes faktisk en gang etter det var slutt på gruppemøtene - men hadde ingen ting felles å bygge et evt. vennskap på - var innflytter og hadde ingen venner med barn her da så hadde absolutt ønsket det .

Denne gangen var jeg passert 40, og havnet sammen med to på godt under 30 - som dessverre ikke møter så ofte - siste gangen var det kun meg - tror vi har vært tre bare en gang.

Har venner og kollegaer som snakker om trilleturer og kafebesøk med barselgruppa - både i permisjonstiden og siden, så synes det er litt trist selv om jeg heldigvis har fått noen flere venner her på andre måter, men ingen som er hjemme med barn samtidig.

Men selv om jeg er godt eldre, så har egentlig ikke alderen gjort ting vanskelig - føler at jeg er der som MOR uavhengig av alder og tenker ikke på alderen - men når man ikke har noe annet felles heller, f.eks. utdannelsesnivå og tilknytning til arbeidslivet - denne gangen er det meg med masternivå og to med videregående, er redd for å si noe som gjør at de andre oppfatter meg som "overlegen" eller noe i den retning.

Så tror ikke du skal tenke så mye på alderen - om en er 23, en er 30 og du nærmere 40 så kan det gå helt fint, en snakker jo mest om barna - de er alles store interesse i den sammenhengen likevel ;-)

Skrevet

Hei. Jeg hører ikke til her inne, men har tilhørt to barselgrupper, så jeg svarer likevel.

I den første barselgruppa jeg var i, var vi fem stk; jeg hadde nettopp fylt 21, de andre var 28, 32, 34 og 39. Vi traff hverandre hver uke i nesten et år. Det var kjempehyggelig, og jeg (og de andre også regner jeg med) følte at alderen ikke hadde stort å si. Vi var alle i samme situasjon. Kun én av dem hadde barn fra før, så vi stilte alle ganske likt. En veldig fin gjeng.

I barselgruppen jeg er nå, er vi seks stk; jeg er 24, de andre er 31, 31, 34, 38, 44. Nå er det bare én som er førstegangs. Vi møtes til lunsj hver tredje uke. Føler ikke at alderen er noen hindring. Husk på at de som får barn når de er 19-20 år, som regel (ikke alle nei!) oppfører seg annerledes/eldre en 19-20-åringer generelt. Jeg syns iallefall det er veldig hyggelig å treffe eldre damer i en slik setting! Det er jo spennende å diskutere hvordan vi ser på ulike ting, og hvordan vi opplever hverdagen med små barn. Både ut ifra forskjellig alder, men også som ulike mennesker generelt. Jeg tar barseltreffene for det det er: et treff med andre i samme situasjon. Ikke (iallefall for min del) et sted å få varige venner. Jeg har ikke kontakt med noen fra første barselgruppe, og kommer nok ikke til å ha det med noen fra denne heller etterhvert. Men det er veldig fint å ha noen å møte på dagtid, da jeg er ny her, og ikke kjenner noen andre her som er hjemme med barn.

Så til spørsmålet ditt: Nei, min erfaring er at de kun setter sammen gruppe etter hvor man bor og når man har født. Første gang bodde jeg i Oslo, der var det mange barselgrupper samtidig, og vi ble satt sammen geografisk (noe som er veldig kjekt, så man slipper bil på dagtid). Nå bor jeg på et lite sted utenfor Oslo, og i gruppa er vi simpelthen alle fra bygda som fødte fra november til januar.

Men, en gruppe jeg virkelig har fått venner fra, er gruppa fra BIM-treffene! Det kan anbefales hvis du tør å hive deg i det! Her er jeg også yngst (jeg er jo vant til det) og eldste er 41, og vi har alle aldre mellom der. Selv om jeg er yngst, har jeg også eldst barn i gruppa, så tross min unge alder vet jeg at jeg kan bidra med erfaring og tips til andre hva gjelder småbarn. Så får heller andre tipse meg om andre ting som utdanning, huskjøp, jobbmarked eller hva det måtte være :)

Lykke til! Håper du kommer i en barselgruppe du trives i.

PS: Egentlig er jeg glad jo flere barselgrupper som har spenn fra 20 til 40-åringer. Det kan bidra til å fjerne alle fordommer de ulike gruppene har for hverandre. Av og til kan det føles som det eneste riktige er å få barn når man er 28. Alt for ung når man er 20, alt for gammel når man er 40...

Dette ble langt. Ha en fin kveld og et godt svangerskap alle!

Hilsen

Skrevet

For et flott innlegg! Det var meg over som var skuffet over mine barselgrupper - men som du får nydelig fram trenger ikke alder være et problem i den sammenheng - det blir som en gjør det til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...