Skedsmo(r) Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Hei. Jeg har voldsomme hemoroide smerter og kuler utenfor endetarmsåpningen. Jeg smører meg gjevnlig med alcos-anal, men føler at det ikke hjelper noe særlig over tid, det lindrer litt. Er det noen som har noe råd om å få disse plagsomme kulene litt mindre eller at de blir borte ved egen hjelp? Jeg har lest at isbiter kan funke, men hvor lenge skal jeg bruke isbiten pr gang og hvor ofte?
*julybirth* Skrevet 1. juni 2010 #2 Skrevet 1. juni 2010 søk litt på nettet da :-) kan jo godt være det finnes andre midler du kan bruke, eller spør på apoteket, helsekost ? lykke til , har sjønt at det ikke er så ubehagelig, selg håper jeg at jeg slipper å oppleve det, men det er vel nokså normalt ? lykke til da :-)
gravid1gang Skrevet 1. juni 2010 #3 Skrevet 1. juni 2010 Heisann! Ta litt bomull, dupp den i vann og legg den i fryseren. I kveld når du legger deg, legger du bomullen på hemoroiderne (funker selvfølgelig best når de er utvendig). De skal da trekke seg tilbake og etter noen repriser av dette skal det bli bedre. En lege som anbefalte det til en pas. hvor jeg jobber, og det funker visst!! Lykke til
Bellbaby Skrevet 1. juni 2010 #4 Skrevet 1. juni 2010 Bra tips med bomullen! Det må jeg prøve!! Jeg er også veldig plaget med dette, og tenker på hvordan det blir hvis jeg revner mye under fødsel.. hvordan går det å sy når man har så mange hemoriodekuler? Sist svangerskap hadde jeg også dette, men da endte det med klipping og det gjorde de på en måte litt skjevt - vekk fra området med hemoroider. Har hørt om de som revner helt til nr 2, og hva da..? Jeg dytter de inn med jevne mellomrom, da jeg har hørt at de kan tømme seg selv. Men de popper raskt ut igjen, sikkert pga at det er så mye press nedover nå (2 1/2 uke til termin). Men det kan nok fungere etter graviditeten. Sist tørket de inn etterhvert etter graviditeten, men det hang igjen "tomme poser" som jeg aldri ble kvitt. Da var de iallfall ikke fylte/hovne og vonde lengre. Etter dette er jeg ferdig med å være gravid, og da skal jeg på en eller annen måte fjerne de (om det så blir kirurgisk eller med laser). Man kan visst få knytt noe rundt de sånn at blodomløpet stopper der og da vil de falle av. Det har lagt en demper på sexlivet, så noe må gjøres. Forresten hjelper det heller ikke at jeg har hard mage for tiden, da blir de bare verre. Dersom noen har bra tips mot hard mage, tas det imot med stor takk :-)
Skedsmo(r) Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2010 Bomull ja, det var lurt, det skal jeg prøve i kveld. Skal jeg ha den på hemoridene til den har smeltet helt? Takk for tipset! Tar imot fler gode råd og tips.
nr13imagen Skrevet 1. juni 2010 #6 Skrevet 1. juni 2010 Smør på tannkrem . Leste et kjerringråd i et ukeblad, er som og helle salt i et åpent sår, men det virker ) Har prøvd det selv, og er nesten fin :)
gravid1gang Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 Har prøvd det med bomullen selv, og da bare lå jeg med den hele natten, men er jo ikke så mye vits etter den har smeltet- så bare ta den av da! Tror faktisk jeg skal ta en runde med det selv idag- for plages bittelitt med det, men frykter at det kan bli verre etter hvert :/ Det med hard mage- har du prøvd svisker osv? Det er jo en naturlig måte å bli kvitt den harde avføringen på i hvertfall! Håper det funker for deg også!
SpongeBob Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Tannkrem høres vondt vondt vondt ut, men... Jeg har vært veldig plaget med de to første, men ikke denne gangen, tror det skyldes at jeg har klart å holde magen på den løse siden (utilsiktet bivirkning av magnesium mot leggkramper) og at jeg har vært veldig bevisst på å ikke sitte og "trøkke" på do etc. Alt som kan få blodet til å strømme til og gjøre underlivet hovent unngås som pesten. Når jeg har vært plaget har det vært krem og is (frys isbiter i fingertuppene på en engangshanske, klipp av og stapp - perfekt str) som har hjulpet, om du orker for mage/bekken hjelper det godt å ligge på kne f.eks i senga med rumpa i været en stund. Lekkert, jeg vet, men alt som kan få blodet vekk fra knutene er bra! Når ungen er vel ute har de stort sett latt seg tømme og forsvunnet...
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. juni 2010 #9 Skrevet 1. juni 2010 Er veldig plaget. Råd som hjelper på meg er: Scheriproct salve og resept på stikkpiller fra legen. Alcos anal gjorde vondt værre, Isbit som du putter i plastpose og legger på endetarmen til den smelter. ( krympe inn en del da over natten. Du kan og kjøpe honning å smøre på som forebyggende når du er blitt bedre. Mange som har hatt effekt av det. God bedring fra meg som vet hvor smertefullt det er.
Skedsmo(r) Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2010 Jeg er flink til å spise fiberrik mat og drikke vann, biola, surmelk o.l. også spise rosiner og frukt. Det har gått greit frem til nå...
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Ps er og flink med fiber og vann. Virker ikke som d hjelper nei!
sossi Skrevet 1. juni 2010 #12 Skrevet 1. juni 2010 Mot hard mage kan jeg anbefale maltekstrakt...fåes kjøpt i matbutikken. Ta en teskje om morgenen sammen m et glass vann før mat... så får du i tillegg b-vitaminer
Bilingüe Skrevet 1. juni 2010 #13 Skrevet 1. juni 2010 Mot hard mage, gjelder det å tenke fiber, fiber, fiber! Og vann, vann, vann. Ta en teskje eller to med linfrø oppi et glass med Biola (yoghurt eller drikke), og la det stå 5-15 min og godgjøre seg. Ha oppi All-Bran: den mest fiberrike varianten, med sånne "sticks". Ta morgen eller kveld. Tenk på alt du spiser, og få i deg det du "må" før det du "ønsker", i og med at magen ikke har så stor plass lenger om dagen. Grovt brød / knekkebrød med makrell-i-tomat, leverpostei, ost (relativt sunne pålegg som gir deg ting du trenger mye -omega 3, jern, kalsium). Ha med ei flaske vann hvor enn du er. Knask svisker som snacks. Husk at mye fiber og lite vann gir hard mage. Mye, mye vann altså! Sjekk ellers på nett hvilke fiberkilder som passer best for ditt kosthold.
WPW Skrevet 1. juni 2010 #14 Skrevet 1. juni 2010 Jeg skal prøve alle tips her!! Jeg var litt plaget i forrige svangerskap, men etter fødselen ble det helt J.... Det var mest kløe som plaget meg, men det var så ille at jeg til tider følte at livskvaliteten ble redusert. En ting er iallfall sikkert; For meg var hemorroideneplagene 10 ganger verre enn det å føde!
mammaen til 2+1 Skrevet 1. juni 2010 #15 Skrevet 1. juni 2010 Jeg kjøpte en krem på apoteket.. husker ikke hva den heter i farten, men den hjalp eksrtemt bra. De krympet over natten!! Er ikke helt forsvunnet enda.. men har bare brukt den noen dager.. kjempeeffektiv.. var ikke alkos-anal... men denne kremen innholder kortison.. så den skal kun brukes en uke. Kommer tilbake med navn dersom du øsnker.
Skedsmo(r) Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 1. juni 2010 williams mamma? jeg vil gjerne vite hva den kremen heter.
Pinnus Skrevet 1. juni 2010 #17 Skrevet 1. juni 2010 Drikker masse melk her, det smører godt på alt som skal ut og sørger for at alt kommer ut minst en gang om dagen. Det hjelper på å holde presset unna. De dagene jeg ikke har drukket masse melk merker jeg det tydelig på magen og da popper de frem til pest og plage. Nå drikker jeg ca en liter for dagen da, ikke alle som orker det kanskje, men yoghurt, biola og andre melkeprodukter gjør sikkert samme nytten.
mammaen til 2+1 Skrevet 1. juni 2010 #18 Skrevet 1. juni 2010 Da har jeg kommet meg opp og funnet navnet på min vidundersalve.. Scheriproct rektalsalve heter den. Fikk den anbefalt av de på apoteket. Men som sagt, kan kun brukes en uke om gangen. Jeg er heldigvis ikke plaget av mine hemorider... Hadde en diskusjon med en annen gravid venninde en dag om disse hemoridene.. der jeg "som ante fred og ingen ufare" sa at neida jeg har bare en liten en jeg.. merker ikke så mye til den, så jeg trenger ikke behandle den... Et par dager etter hadde jeg skrekkelig problemer med å gå på do... måtte selfølgelig kjenne etter der bak... og der var det full opplblomstring gitt! Rett og slett så vannvittig at jeg ikke klarte finne hullet! Men som sagt denne kremen her ble min redning! =) Lykke til!
WPW Skrevet 9. juni 2010 #19 Skrevet 9. juni 2010 Dytter på denne. Syns det var mange gode tips her..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå