Gå til innhold

Hvordan var overgangen fra 2 til 3 barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja nå blir vi nok en til, har en "stor" gutt på 8 år og en på 2 og nå kommer det en til snart... hjelpes meg vil vi greie dette?? føler plutselig at angsen tok meg nå...

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

For oss gikk det temmelig smertefritt. Noen praktiske "problemer" oppsto riktignok.

Vi trengte ny bil. I den prosessen tok vi med barneseter og prøvde oss fram, og oppdaget at svært mange biler som er registrert for fem er laget for fire. Men det ordna seg det :-).

Min eldste var 9 og nr var 3 år da nr tre ble født. Nr to fikk litt sånn sjalusiproblemer, men det ordna vi greit opp i.

I det hele følte jeg at overgangen fra to til tre gikk langt mer smertefritt enn overgangen fra null til en :-).

Skrevet

økonimisk sett da, vi har helt vanlig økonomi, mat kaster vi jo så skammelig mye av så den biten er no grei..men tenker de skal følles opp også... jaja det får gå som det går dette her:))

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hm, kan ikke si vi merket stor forskjell på økonomien. Vi er heller ikke rike, har helt grei økonomi.

Ungene arver en del klær, både etter hverandre og etter venner. Større ting som vogn og barneseng hadde vi fra før. Passet på å flytte 3-åringen over i stor seng i god tid før fødselen, så ikke h*n skulle oppleve at babyen "kastet h*n ut av senga si".

Babyklær hadde vi fra før, jeg fant fram klær etter de to eldste og vasket det. Vi fikk jo en del i barselgaver også, og det går faktisk an å hinte litt til folk hva man ønsker seg her :-).

Bleier var en jo en utgift selvfølgelig, men det finnes rimelige bleier og bleieavtaler.

Nå går alle mine tre på skolen, så det er en del med lekser og slikt. Men jeg har valgt å se positivt på det: Jeg setter meg ved kjøkkenbordet med en kopp kaffe og avisa, og så sitter ungene og gjør lekser samtidig. Da har jeg en "lovlig" grunn for å sitte uten å gjøre noe som helst den stunda :-).

Det går en del mat, men vi har blitt flinke på den biten. Vi handler en gang i uka, og setter opp meny og handleliste. Det blir billigere enn å stikke innom butikken hver dag etter jobben og finne på hva man skal ha til middag.

Vi er heldige når det gjelder SFO (og barnehage tidligere), kommunen har plass til alle og lave priser.

Dette greier du vet du!

Skrevet

Tusen takk for svar:) Ja vi må no bare greie det på en eller annen måte! morro nåe barne blir større at de har hverandre og vi har en ungeflokk!

Skrevet

Har selv 3 stk, 12år, 4 1/2år og 3år. Med to tette små, og særlig siden jeg hadde 1 1/2åringen hjemme da jeg fikk minsta så krevde litt ekstra, var ikke like mye tid til å slappe av og nyte spedbarnstida slik som vet var med de andre to siden det var 7år i mellom de.

Så vil anbefale barnehage, hadde jeg fått plass den gangen og kjørt bil så skulle jeg selv had plass til 1 1/2åringen i hvertfall deltidsplass så jeg fikk litt tid å summe meg på og til å hvile litt mellom slaga.

Babyen var grei nok, sov, men når hun sov var 1 1/2åringen høyt og lavt, slutta å sove på dagtid og i den alderen, så det gikk i ett 24/7 følte jeg, mannen var knapt hjemme og jeg hadde lite avlastning.

Størstemann krevde også sitt i form av leksehjelp og fritid.

Men, nå er det mye bedre som de minste har blitt større, så det har gått seg til. Jeg klarte det, selv om det var tøft og slitsomt til tider, men barnehage til 2åringen er å anbefale...ikke fall for fristelsen å spare de pengene hvis dere har råd til en deltids eller helst heltidsplass. Trenger tross alt ikke være der hele dagene, men feks kjernetiden.

Skrevet

Jeg har 3 på 9 år, 2 år og 1 år.

Den største overgangen var fra ett til to barn. Da den tredje kom, var vi så inn i dette at det ikke var så stor forskjell.

En til å være glad i bare. ;)

Jeg er i overkant jålete når det kommer til tøy, så det koster jo en del.

Men det er jo strengt tatt ikke nødvendig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...