Gå til innhold

Assistert befruktning og 39 år. Flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd i mange år men har fremdeles ikke fått noen baby. Har vært gravid noen ganger men det har dessverre ikke gitt resultater. Nå søker vi profesjonell hjelp for det nytter ikke pga mannen dårlige varer.

Venter i køen på Riksen og håper på oppstart i august. Om det ikke går tenker vi på å reise utenlands for der er det flere og bedre alternativer. Kanskje København?

Leser en del om erfaringer andre her inne har samt på nettet for å finne det beste alternativet for oss. Vi kommer ikke til å gi oss men prøve ut de alternativene som finnes.

Noen der ute som vil dele sine erfaringer på godt og vondt?

Skrevet

Jeg ble nylig 40 og har 7 ivf-forsøk bak meg (hvorav ett resulterte i gullungen). Driver med søskenforsøk nå, har erfaring fra Ullevål. Hausken og Aleris.

Min hovederfaring er at private klinikker gir bedre tilbud. De er lettere tilgjengelige og legger tilrette et individuelt regime hvor de prøver ut medisinering/doser etc. Ullevål ga mainstream behandling, samlebånd, one-size-fits-all.

Nå kan det tenkes at du er mainstream, og får det til på første forsøk. Da er det ingen grunn til å velge privat, hvis du får offentlig forsøk dekket. Men hvis ikke, ville jeg ikke brukt tiden på off. sykehus. (jeg har fremdeles et "ubrukt forsøk" igjen på Ullevål, men jeg går ikke tilbake dit.)

Lykke til!

Skrevet

Hei! Jeg fyller snart 42 og vi vurderer nå ivf etter mange års prøving. Har jo skjønt at dette må bli privat, men vil vi få dekket noen av medisinutgiftene gjennom det offentlige?

Skrevet

Så hyggelig med flere her inne på min egen alder.

Alle får dekket medisinutgifter over de 15.000,- som er egenandel til tre fersk forsøk. Dette gjelder uansett om det skjer privat eller i utlandet. Medisinen må kjøpes i Norge for å bli refundert.

Jeg er for tiden forventningsfull og superglad. Har gått på dobbelpergo denne md for å ta Klomifen-test( har i tillegg tatt AMH-test). Lite biviirkninger, bare superglad og morsom ifølge mannen min. Han lurte på om jeg kunne refunderes fordi jeg var som en tenåring og fikk til og med noen kviser i ansiktet!

Skal sende brev til Riksen neste uke før de tar endelig standpunkt til om de kan tilby behandling. Det blir på en måte godt å få svar på testene for da kan vi planlegge hva vi gjør fremover.

Skrevet

Jeg ble gravid på 4 forsøk, men 1 ed forsøk, var da 38 år og 39 ved fødselen av tvillingene mine.

Jeg har selv god tro på ah, de brenner et lite hull på eggeskallet etter befruktning for at det lettere fester seg.

Eggeskallet blir hardere jo eldre vi blir.

Dette er ikke lov her hjemme, men Danmark er jo ikke så langt unna.

Lykke til videre.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hva skal til for å få dekket dette? Tenker litt på privat eller Danmark, men skjønner at man får dekket over 15000? Noen som har link til noe privat? Hvor lenge må man ha prøvd?

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringe med assistert befruktning. Min mann steriliserte seg etter 2 barn i sitt forrige forhold så alt ble litt vanskeligere (trodde vi) enn det vi tenkte. Jeg er 38 år og venter mitt første barn. Vi var sammen i 7 år før vi bestemte oss for å prøve og visste vi måtte gjøre prøverør fra starten av. Vi bor i England og siden det var pga sterilisering at vi ikke kunne bli gravide så måtte vi gå privat.

Jeg var litt nervøs for all medisinene som jeg måtte ta, men det var ikke noe problem. Bare 4% reagerer så liten sjanse! Jeg var bare litt trøtt og oppblåst, men ellers bra. Egguthentingen var ikke noe problem, men her får en narkose så merket ingenting (bare litt øm de neste par dagene). Vi fikk ut 20 egg hvor 13 var brukelige til å befrukte. Alle ble befruktet. Etter 3 dager så fikk jeg en telefon fra sykehuset der innsett skulle skje (dette var avtalt - var booket inn for innsett på dag 3, men de skulle ringe først for å bekrefte anntall egg) Fortsatt så hadde jeg 13 befruktede egg, men de anbefalte meg å vente i 2 dager til for å se utviklingen. Grunnen var at det var vanskelig å velge de 2 beste for alle var på samme stadiet. Jeg valgte å vente (selvfløgelig kan dette vaere risky for de kan jo alle "dø" i mellomtiden) og det er jeg kjempeglad for. De valgte 2 som var kjempebra og vi frøs 5 som også var bra. De 7 andre "kastet" vi for de hadde ikke utviklet seg videre fra dag 3. Jeg føler meg veldig priviligert som kunne gjøre disse valgene for hadde vi tatt utgangspunkt i dag 3 så er jeg ikke sikker på om det hadde blitt noen baby. Som sagt, så satte vi inn 2 embryos hvorav et festet seg! Hurra!!

Det eneste negative, hvis en kan se på det som negativt for en trenger litt tid på å venne seg til tanken... var at det tok ganske lang tid å bli utredet. Ikke utrdningen i seg selv, men det var lang ventetid og jeg måtte ofte vente i 3 mnd på neste time noe som var frustrerende (dette ble gjort gjennom det offentlig = gratis, så kanskje det var derfor?). Samtidig hadde vi jo i tillegg at mannen min måtte gjennom en operasjon de kaller TESA hvor de tar ut saedceller fra posen direkte så det tok kanskje litt ekstra tid pga dette?

Lykke til og spør gjerne om du har spørsmål :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Koselig med flere her.

Shh11 gratulerer så mye med graviditet! 20 egg ved uthenting og det ble igjen 5 på frys hvilket vil si gode egg og muligheter.

Har fått oppgitt 10-12 egg ved innvendig ultralydundersøkelse i normal menssyklus så kanskje jeg er like heldig som deg og får ut så mange. Vel det er lov å håpe i alle fall.

Skal til oppstartsamtale 11 november på Riksen og gleder meg til det. Har fått en statistisk sjanse til graviditet på 35% av overlegen der og det skal settes inn to egg (valgfritt) så kanskje dette kan gå veien (problemet mitt er ikke å oppnå graviditet men å beholde).

Tenker ikke mye på alder og hva andre måtte mene om det jeg gjør for de skal ikke leve mitt liv. Lykke til

Skrevet

Heisan:-) Jeg fylte nylig 40 år og har nå snart forsøkt i 5 år på å lage nr.3. Mannen har fått påvist nedsatt sædkvalitet men jeg har siden vi allerede har klart å lage 2 uten hjelp tenkt at det ordet seg til slutt. Har hatt 3 tidlige sa i denne prøveperioden men nå er det 2. 5 år siden siste sa.

Har nå innsett at hvis det skal være noe håp, må jeg gjøre noe.

I dag har jeg ringt å bestilt time på Hausken i midten av november og er spent på hva vi kommer frem til da.

Gjest Fairywoman
Skrevet

Jeg fyller snart 38 - og venter i disse dager på svar fra Riksen om vi får våre 2 siste forsøk.

Vi var gjennom 1 ICSI forsøk i 1998 - men den lille ville ikke feste seg...men det er leeenge siden.

Blodrøver for hiv- hepatitt tok vi for en uke siden . Så da venter vi i spenning på om de vil bistå oss eller ei . Det kom an på resultatene på mine prøver .

Hvor lenge ventet dere på svar evt.

Ellers så vurderer vi Danmark eller Riga faktisk.

Det kan hende at det holder med inseminasjon i vanlig syklus - for kroppen min og mens funker som det skal...hvis de ikke anbefaler ICSI da:-))

Nå gleder jeg meg til å følge dere andre her inne også. Og noen i samma alder er flotters.Fint å få litt tips og råd fra Dere allesammen:-)

Vi er da fortsatt unge og spreke vi snupper - og samma ønske om å bli en liten familie - eller stor familie for andre.

Klem

fra

Fairywoman:-)

Skrevet

Hei Fairywoman alderen din skal ikke ha noe å si fordi de endret aldersgrensen i februar til 39 år på Riksen.

Ventetid på testresultat avhenger av hvilke prøver du har tatt. Selv har jeg tatt stort sett alt av prøver: hormoner. hiv, hepatitt, røde hunder, AMH, Clomifen etc. Den det tok lengst tid med var Clomifen-testen fordi det skulle tas blodprøver tre ganger i en menssyklus og i tillegg brukte de to uker for å få resultatene. (Testene viste nomale resultater hos meg)

Skjønte ikke helt hvorfor mannen din ikke har tatt en ny sædprøve siden dere hadde ICSI sist som man ikke får før mannen har betydelig nedsatt befruktningsevne? Det var en prøve de krevde av mannen min før vi fikk akseptert på Riksen til IVF.

På bakgrunn av alle testresultater ga overlegen på IVF avdelingen oss en statistisk sjanse for å lykkes med befruktning på 35%. Det er tydeligvis håp på tross av alder. Vi står på!

Skrevet

Hva slags test er Clomifen, som du skriver om? hva forteller den testen?

Jeg mener forøvrig det er feil at alle får dekket utgifter over egenandel. Jeg er litt eldre enn HI, og har fått beskjed om at vi evt. ikke får dekket noe som helst. Vi må selvsagt forsøke ved en privat klinikk.

Skrevet

Hei Anonym. Clomifen-test består av å ta pergotime tabletter for å stimulere eggstokkene. Jeg tok 2 tabletter daglig fra og med 5. til og med 9. menstruasjonsdag.

Pergotime er et clomifen-citrat med antiøstrogen virkning. Det vil trigge FSH utskillelse som stimulerer folikkelutvikling. Clomifen-testen forteller hvordan man lar seg stimulere og hvilken kapasitet eggstokkene har. (CC-test brukes også for å finne optimal dosering av sprøytene Puregon eller Gonal-F under assistert befruktning)

-På 2. eller 3. menstruasjonsdag tok jeg blodprøver (FSH, LH og østradiol).

-På 9.-11. menstruasjonsdag tok jeg en ny blodrøve for å sjekke overnevnte hormonverdier.

-Som et tillegg tok jeg en blodprøve på 22 blødningsdag for overnevnte hormonverdier pluss S-progesteron for å verifiserer eggløsning.

Alle får dekket medisinutgifter over kr 15.000,- (som er egenandel) uansett om de benytter seg av offentlig eller privat forsøk.

Gjest Fairywoman
Skrevet

1000 takk for gode tilbakemeldinger :-)

Nå har det gått 15 dager siden prøvene - er det for tidlig å ringe inn å spørre evt?

Mannen tok sædprøve i juli 10 - så det er sikkert derfor han ikke trenger det nå....mange sædceller med bare noen få er svømmedyktige:-(

Og jeg tok en pergo kur også i juli:-)

Sikkert derfor det bare var blodprøver for hiv og hepatitt denne gangen for oss begge - og en ekstra ting til for meg som kvinne.

Ellers så har jeg åpne og fine eggledere iflg gyno :-)

klem

fra

Fairywoman :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Har du fått noen svar på prøvene ennå?

Deilig at dere slipper å ta mange prøver før dere får tilbakemelding.

Selv har jeg/vi vært til oppstartssamtale denne uken på Riksen. Mannen måtte levere en sædprøve før denne timen. Var inne hos legen og tok en innvendig ultralydundersøkelse. Etterpå var vi hos sykepleieren og fikk oppstartsdato. Dette tok bare en time tilsammen, genialt!

Fikk selv velge om jeg ville ha langt eller kort regime når jeg spurte legen om det. Valgte kort og skal begynne på 2 eller 3 mensdag med 187,5 IE i januar.

Har ikke panikk over alderen eller annet nå. Faktisk er jeg roligere nå enn da jeg var i slutten av 20 årene. Vi kaller vært evt barn for bonusungen. Uansett utfall vet vi med oss selv at vi har prøvd alle muligheter. (Vi har også bestemt oss for å benytte oss av evt donoregg med eller uten surogattimor om vi ikke klarer å få et barn sammen i IVF-prosessen).

Jeg ser framimot å bli satt igang. Faktisk gleder jeg meg for nå ser jeg et håp der fremme.

Klem fra glad optimist

Skrevet

Obs mente ikke å signere med anonym på svaret over!

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppstartsdatoen har blitt endret fra midten av januar til i morgen den 17 november!

Det kom litt brått på meg for jeg fikk vite det i dag da jeg ringte inn for å bekrefte mens i forhold til oppstart i januar. Egentlig var det ikke plass for da vi var på oppstartsamtale spurte jeg om vi kunne få stå på ringeliste om noen trakk seg men fikk beskjed om at det var så mange på ringelisten også derfor fikk vi klart nei. Ser ut som min reddende engel av en sykepleier har ordnet med et eller annet for meg. Ble hoppende glad og skal opp på kontoret deres i morgen for å hente resept og få ultralydtime. Må også kjøpe med medisiner for jeg starter opp med Gonal-f sprøyter i morgen.

Jeg er snart igang!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg vil anbefale Hausken i Haugesund, på det varmeste. Både pga dyktighet, resultater og personlig oppfølging.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei Stjernemagnolia

Lenge lenge siden sist. Håper det går bra med deg. Har lest på siden din og ser at du ikke kaster bort tiden din. Krysser fingrene for deg og dine gullegg :))

Jeg er 20+2 i dag og babisene, en gutt og en jente vokser bra. Jeg har vært en del dårlig, men verre ble det da jeg har brukket benet mitt 28. februar. Heldigvis alt står bra med babisene.

Gjerne høre fra deg,så skal prøve å titte innom her oftere. Hvor holder du deg mest? Jeger mest aktiv på donor forum.

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...